wildeside
Jag hyr inte ut, lånar inte ut mina grejor, varken till släkt, vänner eller någon annan.
Man får inte tillbaks dom och får man tillbaks dom så är dom trasiga.
Vill någon att det ska göras något med mina grejor får dom snällt hyra/låna in mej med.
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag har testat lite smått att hyra ut prylar via en av de stora tjänsterna där privatpersoner hyr ut till varandra.
Än så länge har jag bara testat med två mindre maskiner, bland annat en 15 år gammal vedklyv från Biltema.

Jag är lite överraskad över hur enkelt det går, och hur snabbt saker betalar av sig.
Det går lite trögt i början, men så fort man har fått ett par positiva omdömen så kommer det fler bokningar.

Det enda jag behöver göra är att acceptera i appen, och komma ihåg att ställa fram prylen när någon ska hämta den, och ställa in den i garaget igen efteråt.

Jag räknar med att det kommer att ha tagit två år innan jag har fått in pengar till att köpa en helt ny vedklyv. Även min andra maskin verkar betala sig på cirka 2 år.
De slits naturligtvis mycket mer än om jag bara hade använt dem själv, och risken finns att de går sönder. Men det finns en försäkring i tjänsten, och jag tror ändå inte att prylarna kommer att gå sönder så ofta som vartannat år. På två år räknar jag med att det blir ca 20-30 uthyrningsdagar, med 150-200 kr förtjänst per dag). Inga stora pengar alltså, men det innebär att jag nu ser på ett annat sätt på inköp av maskiner. En maskin som är eftertraktad på hyresmarknaden kan jag köpa utan att den kommer att kosta mig en krona.

Saker som verkar betala sig själva snabbt är tex mattvättmaskin, ozongenerator, tralltvätt, vedklyv, borrhammare.
Sedan finns det dyrare saker som det är stor efterfrågan på, men som tar många år att få tillbaka pengarna på, tex släpvagn, jordfräs, markvibrator, byggställning.

Skulle vara intressant att höra om det är fler som har erfarenheter av detta, positiva eller negativa. Själv har jag bara positiva. Varje gång jag har hyrt ut något har prylen återlämnats rengjord och utan skador.
För ordningens skull kan jag tillägga att inkomsterna enligt lag ska deklareras som inkomst, till skillnad från tex uthyrning av sommarstuga (märkligt, men så är det).
Verkligen inte!
Skulle kunna låna ut vissa saker till en del bekanta men absolut noll och inget till obekanta.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag har testat lite smått att hyra ut prylar via en av de stora tjänsterna där privatpersoner hyr ut till varandra.
Än så länge har jag bara testat med två mindre maskiner, bland annat en 15 år gammal vedklyv från Biltema.

Jag är lite överraskad över hur enkelt det går, och hur snabbt saker betalar av sig.
Det går lite trögt i början, men så fort man har fått ett par positiva omdömen så kommer det fler bokningar.

Det enda jag behöver göra är att acceptera i appen, och komma ihåg att ställa fram prylen när någon ska hämta den, och ställa in den i garaget igen efteråt.

Jag räknar med att det kommer att ha tagit två år innan jag har fått in pengar till att köpa en helt ny vedklyv. Även min andra maskin verkar betala sig på cirka 2 år.
De slits naturligtvis mycket mer än om jag bara hade använt dem själv, och risken finns att de går sönder. Men det finns en försäkring i tjänsten, och jag tror ändå inte att prylarna kommer att gå sönder så ofta som vartannat år. På två år räknar jag med att det blir ca 20-30 uthyrningsdagar, med 150-200 kr förtjänst per dag). Inga stora pengar alltså, men det innebär att jag nu ser på ett annat sätt på inköp av maskiner. En maskin som är eftertraktad på hyresmarknaden kan jag köpa utan att den kommer att kosta mig en krona.

Saker som verkar betala sig själva snabbt är tex mattvättmaskin, ozongenerator, tralltvätt, vedklyv, borrhammare.
Sedan finns det dyrare saker som det är stor efterfrågan på, men som tar många år att få tillbaka pengarna på, tex släpvagn, jordfräs, markvibrator, byggställning.

Skulle vara intressant att höra om det är fler som har erfarenheter av detta, positiva eller negativa. Själv har jag bara positiva. Varje gång jag har hyrt ut något har prylen återlämnats rengjord och utan skador.
För ordningens skull kan jag tillägga att inkomsterna enligt lag ska deklareras som inkomst, till skillnad från tex uthyrning av sommarstuga (märkligt, men så är det).
en bekants pappa hyrde ut byggställningar på blocket betala av dom på några månader vad jag mins
 
Sonen på 12år brukar få låna mina gamla Peltor XP när han skall klippa gräset. Där går gränsen!

Frun fick en egen skruvdragare, bitssats och uppsättning Bacho mejslar...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Sonen på 12år brukar få låna mina gamla Peltor XP när han skall klippa gräset. Där går gränsen!

Frun fick en egen skruvdragare, bitssats och uppsättning Bacho mejslar...
Jag är lite generösare men funderar ibland om jag släppt det för långt.. 🙄
Barn och fru får använda nästan alla handverktyg och skruvdragare, men nåde dom om de inte lägger tillbaka det på samma ställe som de tog det ifrån - kan ju gå timmar åt att leta annars. 😇
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Pålitliga goda vänner kan få låna mina verktyg eller hyra dem för en symbolisk summa. Övriga får varken låna eller hyra under några som helst omständigheter till något som helst pris.

Det enda man kan hyra ut åt främlingar är en meterlång bit järnvägsräls. Är den kortare tappar de bort den och är den längre så kröker de den. Sedan gäller det att kontrollmäta längden varje gång så inte en kund kapar åt sig en bit av ändan och nästa kund tappar bort den eftersom den var för kort.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Det var värst vilka slarviga vänner och släktingar alla verkar ha. Jag undrar om det kan vara så att uthyrning via app faktiskt fungerar bättre än utlån till bekanta, eftersom det finns ett tydligt affärsförhållande och ett avtal som säger när prylen ska återlämnas.

Det bidrar nog också att båda parter betygsätter varandra, och att dessa betyg visas på ens offentliga profil.
 
  • Gilla
slugger75 och 2 till
  • Laddar…
Vi försökte hyra en jordfräs, fanns två i närheten på Hygglo. Ingen nappade.

Handlade om ca en tusenlapp i hyra för en helg, verkade vettigt. Hyra via Ramirent etc drog iväg till 1500 kr, löjligt mycket tyckte vi.

Det slutade med att vi köpte en fräs för ca 6000, konstaterar i efterhand att det var väldigt klokt eftersom vi aldrig skulle blivit klara med jobbet på en helg eller ens två eller fyra helger.

Nu är ju frågan, ska vi själva lägga ut denna maskin för uthyrning på tex Hygglo? Vi är tveksamma till det, visst det är en enkel maskin men man får ha litet koll för att hålla den på topp. Litar inte på att en random hyresperson är att lita på i sammanhanget så vi passar hellre, behöver ha den i toppform nästa gång den ska brukas framåt vårkanten.

Skulle heller aldrig kunna tänka mig att hyra ut min Hilti TE2-M borrhammare, min motorsåg, kap/gersåg, cirkelsåg, vedklyv etc. Möjligen kompostkvarnen/flistuggen, sällan använd och inte mycket som kan gå fel där.
 
Redigerat:
C
mickesundström skrev:
En grej kanske funkar men ställning nej aldrig -lånat ut förr och det är alltid mer eller mindre nåt som fattas när den kommer tillbaks
Funderar på att hyra ut vår ställning när vi själv är klara med den, och inser så klart att det blir ett extra moment med att räkna in och pricka av alla delar vid ut- och återlämning. Är det det du tänker på eller menar du att det blir trassel med att ersätta saknade delar, onödigt tjafs med hyrestagaren eller liknande?
 
A
C cpalm skrev:
Funderar på att hyra ut vår ställning när vi själv är klara med den, och inser så klart att det blir ett extra moment med att räkna in och pricka av alla delar vid ut- och återlämning. Är det det du tänker på eller menar du att det blir trassel med att ersätta saknade delar, onödigt tjafs med hyrestagaren eller liknande?
Ja det jag lånat ut är ändå till folk man känner och saknas grejer då så hyr jag inte ut till okända .
har fattats fötter/startkransar/förankringsstag
Tröttnade på att först ska det diskuteras om det är kvar /tappats på vägen och sen ska man få tag i delar och få hem dom och sen börjar det om nästa gång den kommer hem-är helt enkelt inte värt tjafset med en modulställning man köpt ny -skillnad om det vore nån rostig rödhaki
Har gott om plats i uthuset så den kan lika gärna ligga där mellan användningarna än att man ska räkna vad som är borta mellan utlåningar/uthyrningar
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B
Jag har hyrt via hygglo, men jag vill inte hyra ut. Tycker det är en bra app och jag gillar idén.

Har slutat låna ut prylar pga hur de behandlas, så att hyra ut känns inte aktuellt för min del, trots att man har betongblandare, vibb, padda, byggstälningar med mera som säkert hade gått att hyra ut
 
Synd att många har så dåliga erfarenheter av att låna ut saker. Jag lånar och lånar ut verktyg till grannarna och det funkar väldigt bra, vi sparar pengar och det är trevligt. Senast igår lånade jag grannens motorsåg.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Hyr inte ut, men lånar ut till riktigt pålitliga, men mest får de mig på köpet. På det sättet får jag bonuspoäng, kaffe och garanterat tillbaka prylarna.

Som lydig lillebror lånar jag dock ut en del till min storebror. Man kan ju tycka att det där med vem som är äldst inte borde spela någon roll när man närmar sig pensionsålder, men nog sitter det i. Förra sommaren var det ett kit med skruvdragare. Så fort han hämtat dem beställde jag ett nytt. Vilket år som helst lämnar han väl tillbaks de han lånat och då får jag väl ha en extra uppsättning om mina nya fortfarande funkar då.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MrJay
Gul skylt med varningstriangel och regler om att inte röra, låna, flytta eller titta på verktygen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
H
Jag har hyrt ut en del via Hygglo och bara bra folk som har hyrt.
En sak som en del kanske inte tänker på är att ta upp inkomsten i deklarationen också.
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.