Avfuktaren avstängd sedan slutet av september. Aktuell RF 65% 10 grader. Har dragit ned undertrycksventilationen till minimum.
 
rollo skrev:
Avfuktaren avstängd sedan slutet av september. Aktuell RF 65% 10 grader. Har dragit ned undertrycksventilationen till minimum.
Tänk den som hade haft dessa värden.
 
Kan tillägga att sist jag kollade var absoluta fuktigheten 6 gr/m3 i grunden o 5 gr/m3 i uteluften. Dvs ett visst tillskott av fukt (kanske inom felmarginalen ändå). Rekommenderar er att göra liknande mätningar. har ni kraftig fukttillskott i grunden kanske det är ide att fundera på om det kan åtgärdas.
 
Det snackade en del tidigare om att hållbarheten för kondensavfuktare är lägre, dvs att de riskerar att gå sönder fortare än sorbtionsvarianten. Finns det egentligen belägg för dessa uttalanden eller är det en slutsats som dras eftersom de har kompressor. Hålbarheten borde väl vara jämförbar med ett kylskåp vilket jag antar bygger på liknande teknik.
 
rollo skrev:
Avfuktaren avstängd sedan slutet av september. Aktuell RF 65% 10 grader. Har dragit ned undertrycksventilationen till minimum.
Tsss...

Stängde av min DS12 för 6 dagar sedan, RF kröp sakta upp från ~65% till 85% så jag satte på den igen igår. RF nu nere i 71%.

fanns det någon länk till en tabell som visar när RF är farlig (relativt temperaturen)?

/ Peter
 
Hej

Jag är just på väg att flytta in i mitt nya hus och har i samband med besiktningen blivit varse om mögel i bjälklaget. Således är det läge att åtgärda källan till detta...

Krypgrunden är ca 5x10 meter och har 2-3 luftintag som behöver tätas. Denna delen av huset är en tillbyggnad från 1974. Det är måttligt med byggskräp på marken. Det ligger redan någon form av plast på marken. Denna ska enligt nedan bytas ut.

Jag har fått en offert från OCAB enligt följande:
* Installation avfuktare i krypgrund Dst dr 10 med hygrostat och trådlöst batteridrivet relativt fuktighetslarm för avläsning av kritiskt börvärde.
* Montering erforderligt med spirorör för våt och torr luft.
* Montering/byte åldersbbeständigplast på mark.
* Rensning mark på byggskräp.
* Tätning ventiler i grundmurar.
* Injustering av aggregatet.
* Montering elkontakt i krypgrunden av montör med elbehörighet.

För detta vill de ha 55.000kr inkl moms. !!!?

Är inte detta ganska mycket?

Har vi något annat företag än OCAB på förslag?

Tacksam för all hjälp. Är på väg att lämna lägenhetslivet bakom mig...
Mvh
Kalle
 
Du har anticimex, fuktovent mfl som utför samma saker.
Jag skulle dock göra det själv om jag vore dig. Då kommer du undan med ca 15k om du ska ha en sorbtions avfuktare. Billigare ändå om du går på en kondensare
 
* Installation avfuktare i krypgrund Dst dr 10 med hygrostat och trådlöst batteridrivet relativt fuktighetslarm för avläsning av kritiskt börvärde.
* Tätning ventiler i grundmurar.
- Fixar du själv utan problem

* Montering/byte åldersbbeständigplast på mark.
* Rensning mark på byggskräp.
- Tid och svett men inga konstigheter

* Injustering av aggregatet.
- Det handlar ju bara om att kolla RF och skruva upp DST DR10:an om det är för hög fuktighet (eller tvärtom)

* Montering erforderligt med spirorör för våt och torr luft.
- Vet ej hur mkt jobb detta är då jag själv har kondensavfuktare utan spirorör.

* Montering elkontakt i krypgrunden av montör med elbehörighet.
- Ja det enda som du egentligen inte får göra (eller hur är reglerna här?)

Hur ser marken ut under plasten?

/ P
 
Hej,

Jag skall precis flytta till ett hus med torpargrund med vissa fuktproblem som jag tänkte ordna med en gång. Jag har läst lite på forumet etc och min plan är följande:

1. Ta bort allt organiskt material. (Torv)
2. Plast på marken.
3. Homedry avfuktare & trådlös hygrometer samt sätta igen alla ventiler.

Frågor:

- Är denna plan ok eller krävs något mer?
- Vilken typ av plast sätter man på marken?
- I torpargrunden finns stora mängder gammal torv som behöver sugas ut. Vet någon vem man kan hyra sugbil av i stockholmsområdet? Är detta dyrt?

Hälsningar,

Jan
 
oj.... det var inte dåligt Gunnar, det är bara att gratulera. När det gäller trygghetsvaken har det varit endel blandade resultat som kan läsas i denna tråd.

Själv har jag en kondesavfuktare som surrat på sedan 2004, och är helt klart nöjd med den. Enligt mina beräkningar som startade i juni drar den mellan 2 och 3 kWh/dygn vilket ger 700-1000kWh/år.

Att man behöver rengöra den vet jag inte var du har fått ifrån. Det finns ett filter men om det inte är otroligt skitigt så verkar det inte behövas någon överdriven rengöring (har aldrig rengjort). Det enda som har hänt min avfuktare var att den isade igen. Så man måste hålla koll på vintern så att temperaturen i grunden inte går ner under 5 grader.

Alla metoder verkar ha för och nackdelar, och det beror givetvis på dina förutsättningar vad som passar dig bäst (om något nu kan klassas som bäst).
 
Skall kanske tilläggas att vi har idag rensat bort ett antal kommersiella inlägg i den här tråden. Företaget bakom trygghetsvakten har via ett antal olika användarkonton gjort reklam för produkten här, både öppet och låtsats vara vanliga kunder.

Vi är inte helt säkra på att alla falska identiteter för bolaget är hittade ännu. Arbete pågår.

Alla former av kommersilella inlägg är förbjudna på foumet.

/Hempularen

Moderator
 
Falska identiteter.... verkar vara ett seriöst företag det där....
 
hempularen skrev:
Skall kanske tilläggas att vi har idag rensat bort ett antal kommersiella inlägg i den här tråden. Företaget bakom trygghetsvakten har via ett antal olika användarkonton gjort reklam för produkten här, både öppet och låtsats vara vanliga kunder.
Vi är inte helt säkra på att alla falska identiteter för bolaget är hittade ännu. Arbete pågår.
Mycket intressant och inte helt oväntat. Hur hittade ni det? Via IP-nummer?
 
Är även jag nyfiken på hur det upptäcktes.

mailade hälsovakten för ett par dagar sedan och frågad om och varför de sysslade med sånt här.
Oväntat nog så ville de inte svara.....
 
Tack för era synpunkter.

Jag ringde upp Anticimex för att få en ungefärlig kostnad på vad de skulle ha för en sorbtionslösning. De var väldigt trevliga (och säljiga) på telefon. Deras avfuktare skulle minsan dra mycket mindre stöm än de från konkurenterna...

Priset för en komplett installation (enligt ovan) var mellan 40.000 och 45.000. 10.000 - 15.000 tusen mindre än OCAB!
Tack för hjälpen MangeH!

Dreame och MangeH fick mig verkligen att förstå att det är man själv som ska göra det.
Du frågar bl a hur marken ser ut under den gamla plasten. Jag har inte kollat där ännu då jag "får" huset först på
fredag. Jag gissar att det är jord blandat med lite byggskräp. Är det viktigt hur marken ser ut under plasten? Är det bättre att köpa tjock (10mm) värmeisolerande plast (än den som endast är ångtät)?

Det finns som bekant en hel del olika lösningar att välja mellan. Det är inte lätt att välja då miljön i källaren inte riktigt är klarlagd. (Ocab och Anticimex har iof. inga pronblem att välja. :) ) Det enda som ligger till grund är en mätning som OCAB gjorde i septemer i år. (Fuktkvot i Bjälklagsbotten 15%, Relativ luftfuktighet i krypgrunden 73,6% vid 17,5 grader Celcius, RF ute 65,2 vid 17,8 grader Celcius.)

Jag tänkte, då jag är lite datornörd, monitorera fukthalt och temperatur i källaren över tiden med hjälp av prylar från www.hobby-boards.com. Deras fuktgivare med sensorn "HIH-4000-001" har en nogrannhet på +-3,5%...

Med detta på plats kan jag enkelt följa hur fuktigheten i torpargrunden varierar med klimatet ute och tiden. Sedan blir det intressant att göra en förbättring i taget och se hur det ändras.

(Det är inte varje dag man kan motivera nya prylinköp så enkelt! :) )

En förklaring till varför OCABs offert ligger så högt i pris förklaras troligen av att ett accepterande av offerten var ett villkor för att kompensera mig för ett stort misstag i samband med besiktningen. Kompensationen var att byta ut möglig mineralull och asfa-board.

Hur OCAB slarvade när de besiktigade mitt hus kan ni läsa om på länken nedan.
http://forum.byggahus.se/koepa-saelja-hus/79983-besiktning-av-ocab-en-katastrof.html

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.