C
MaxHugo MaxHugo skrev:
Varför detta är mekaniskt, är pga igen säkerhet. Dom flesta säkerhets funktioner är mekaniska på tågen
Om det är en säkerhetsfunktion så borde de väl i så fall stänga ner trafiken helt(?)
Istället för att stänga av denna säkerhetsfunktion i hela regionen menar jag?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, så fotstegen är mekaniska, kan inte justeras i höjdled den centimeter eller så som det gäller och lokföraren har ingen kontroll över dom separat, dom fälls alltså ut automatiskt?
Vad är kriteriet för att dom ska fällas ut, kanske att dörren öppnas?

Vagnens höjd över rälsen är också helt stabil utan marginal oavsett antal passagerare, hur fattar inte jag men det verkar ju så.
 
RoTe
Vagnen/tågets höjd skiljer beroende på hur slitna hjulen är. Luftfjädringen kompenserar för lasten, inte för hjuldiametern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vagnen/tågets höjd skiljer beroende på hur slitna hjulen är. Luftfjädringen kompenserar för lasten, inte för hjuldiametern.
Det var ju detta jag menade, spåren ligger 20 mm lägre än specifikation, perrongen ligger 20 mm högre och tillsammans blir det då för stor avvikelse för tåget kan inte kompensera felet.

Om man antar att båda komponenterna i stället hade byggts med 15 mm avvikelse så hade skillnaden bara varit 1 cm men inom marginalen antar jag (vilka marginaler som finns vet jag inte för det har inte beskrivits).

Så 1 cm i höjdled, tjockleken av ett AAA-batteri klarar tåget inte av att kompensera.
Det känns ju inte speciellt genomtänkt..
 
RoTe
Tåget kan inte kompensera något höjdfel överhuvudtaget. Ett Reginatåg kan skilja upp till 4cm i höjd (8cm i diameter) beroende på om hjulen är slitna eller nya. Detta är inget som kompenseras på något sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser inte att någon förklarat varför man inte kan ha fotstödet 4cm lägre än perrongen..? Tror man att folk kommer snubbla ihjäl sig eller? Är ju sällan det matchar helt mellan perrong och tåg så man får väl titta lite vart man sätter fötterna. Vad är problemet? 🤔
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K kurlakarl skrev:
Ser inte att någon förklarat varför man inte kan ha fotstödet 4cm lägre än perrongen..? Tror man att folk kommer snubbla ihjäl sig eller? Är ju sällan det matchar helt mellan perrong och tåg så man får väl titta lite vart man sätter fötterna. Vad är problemet? 🤔
Jag har ingen aning, på stationerna Uppsala-Tierp är fotsteget drygt 10cm lägre än plattformen. Man får lägga ut en ramp för att få ombord rullstolar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu är det väl ingen katastrof heller även om det är pinsamt och besvärligt några veckor. Man ska ju höja spåren vilket jag förstår är relativt enkelt även om man behöver vänta på en tillgänglig spårriktare.
 
RoTe RoTe skrev:
Tåget kan inte kompensera något höjdfel överhuvudtaget. Ett Reginatåg kan skilja upp till 4cm i höjd (8cm i diameter) beroende på om hjulen är slitna eller nya. Detta är inget som kompenseras på något sätt.
Ok.
Med antagandet att man med testtåget (hur slitna hjul det hade vet vi inte) upptäckte att fotstegen slog i perrongen, så även om man kompenserar bort hela felet på spårhöjden (20 mm) så finns det risk att med halvslitna eller mer hjul ändå slå i perrongen med fotstegen vid drift antar jag.

Det är mycket jag inte fattar och typiskt för journalistiken nuförtiden så får man ingen vettig beskrivning av vad problemet egentligen är.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Ok.
Med antagandet att man med testtåget (hur slitna hjul det hade vet vi inte) upptäckte att fotstegen slog i perrongen, så även om man kompenserar bort hela felet på spårhöjden (20 mm) så finns det risk att med halvslitna eller mer hjul ändå slå i perrongen med fotstegen vid drift antar jag.

Det är mycket jag inte fattar och typiskt för journalistiken nuförtiden så får man ingen vettig beskrivning av vad problemet egentligen är.
Fotstegen ska aldrig gå ut så långt att de slår i plattformen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Nu är det väl ingen katastrof heller även om det är pinsamt och besvärligt några veckor. Man ska ju höja spåren vilket jag förstår är relativt enkelt även om man behöver vänta på en tillgänglig spårriktare.
Det som är besvärligt är att problemet med en enda stations spår i en riktning fortplantar sig till samtliga tåg i Skåne och Halland.

Vi konstaterade att vi inte kunde fälla ut fotstegen på västra perrongen i Åkarp. Alternativet var att inte köra trafik, eller att köra utan att fälla ut fotstegen. Vi valde det sista.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Helt underbar tråd.

Man man ju fundera på hur många miljoner alla konsulter och projektchefer hämtat ut under projektets gång, när det sen visar sig att ingen haft minsta kolla på något alls och hela skiten faller platt så finns det aldrig någon att hålla ansvarig....

Jobbar själv som vanlig skitig arbetare i ett större kommunägt företag, man blir ofta helt uppgiven eller totalt förbannad så fort vi slutbesiktar ett projekt som avslutats och skall ta något i drift, nästintill alltid blir det någon form av spektakulärt praktfiasko. Det går aldrig att peka ut någon ansvarig för att det blivit tokigt.... Sen börjas det lappas och lagas för att åtgärda de värsta missarna så att det i alla fall hjälpligt går att driftsätta. Efter det så överlåts det till fotfolket som får sitt arbete dubbelt så tungjobbat som det skulle vara om allt gjorts rätt....
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag har ingen aning, på stationerna Uppsala-Tierp är fotsteget drygt 10cm lägre än plattformen. Man får lägga ut en ramp för att få ombord rullstolar.
I mörka Småland kan det vara upp mot 20 cm skillnad har jag märkt i tex Nässjö. Det hindrar inte att fotstegen manövrerar som vanligt. Kanske är avvikelsen i sidled för fallet Åkarp. Dörrarna verkar åtminstone skenbart förreglade mot fotsteg ute så då skapar det ju problem.
 
namnbyte
N Nalleman64 skrev:
Det är inte alls ovanligt att det kastas med fordonen mellan de olika omloppen fordonen går i. Dessutom är det väl (?) för omständigt att stänga av och på fotstegen. På de äldre fordonen (X10/11/12/14) vilka är de jag har kännedom om från den tid jag jobbade med bl.a. pendeltågen i Östergötland stängdes/stängs fotstegen av vid respektive dörr. Hur det är på X61 som det handlar om nu känner jag inte till.

EDIT MaxHugo har bekräftat att så är fallet - mekanisk avstängning vid respektive dörr.
Japp, dock var det en retorisk kommentar jag lämnade. Att tekniskt sett hade det absolut varit möjligt att implementera en sådan automatik, relativt enkelt, oavsett hur det de facto hanteras i dagsläget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns en tämligen omfattande säkerhetsapparat som gör agila lösningar omöjliga i tågbranchen. Säkerheten är isin tur driven av lagkrav.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.