A
bonkeman bonkeman skrev:
Hur kommer jag åt hållaren? Ska jag lossa hela bakstycket inne i skåpet? Bara att dra rakt ut eller? Ser inga skruvar eller plastmuggar nånstans.

Beställd termostaten är den som du nämnde och som etompau länkade till. Ser ut att vara rätt rör.
du får lossa vänstersidan men det är lite marigt då man lätt viker förångaren, det är plastlisten som håller den på plats
 
Ok, då har jag slitit loss vänstersidan. Förstår vad du menar med att man kan bocka röret, men det verkar lugnt.

Är det fästet som sitter popnitat på vänster sida du menar? Andra bilden visar fästet, fotat från baksidan. Ser ut som att man kan trä i det lilla röret där.
 
  • Tom kylskåp interiör, demonterad frysenhet, sladdar synliga, smutsiga hyllor, röd plastdel i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit yta med en skarv och skruvar, möjligen del av apparat eller möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
bonkeman bonkeman skrev:
Ok, då har jag slitit loss vänstersidan. Förstår vad du menar med att man kan bocka röret, men det verkar lugnt.

Är det fästet som sitter popnitat på vänster sida du menar? Andra bilden visar fästet, fotat från baksidan. Ser ut som att man kan trä i det lilla röret där.
Ja det är rätt
 
  • Gilla
bonkeman
  • Laddar…
Då får man åter igen säga tack för hjälpen! Första gången som jag har fixat ett kylskåp, så en erfarenhet rikare. Nu verkar allt lira men det återstår att se om termostaten stänger av så att jag inte fryser bärsen!
 
  • Öppet kylskåp visar drycker som öl, läsk, vatten och några matburkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
bonkeman bonkeman skrev:
Kortslutningen blev en succé! Kompressorn gick igång så uppenbarligen har termostaten pajat. Jag beställer en ikväll.

Passar på med en fråga till. Ska givaren placeras på nåt särskilt ställe? Jag drog bara upp hela långa eländet och det verkade inte som att det låg i något rör utan bara nedstucket bakom bakstycket. Eller ska jag lossa på hela bakstycket och hitta en speciell placering? Den "känner" väl bara med sista decimetern (den vikta delen) så jag antar att mätningen görs ganska långt ner. Jag gjorde en markering på den gamla så att jag kan mäta hur lång den var.
Gillar å lära mig saker hur kortsluter man en termostat då ?
 
P pompakumla skrev:
Gillar å lära mig saker hur kortsluter man en termostat då ?
Kortsluta är kanske fel begrepp. Jag kopplade förbi den helt enkelt genom att koppla ihop fas och tändtråd utanför termostaten. Svart och brun tråd i mitt fall, se bilder.

Obs, jag är ej elektriker. Men jag kan koppla ur en mojäng och koppla in en likadan med hjälp av foton som minneshjälp :)
 
  • Eluttag demonterat med synliga kablar och anslutningar, hand visar komponent, installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med öppen dörr, kablar, säkringskomponenter och installationsutrustning syns. Oorganiserade elektriska ledningar är framme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
bonkeman bonkeman skrev:
Kortsluta är kanske fel begrepp. Jag kopplade förbi den helt enkelt genom att koppla ihop fas och tändtråd utanför termostaten. Svart och brun tråd i mitt fall, se bilder.

Obs, jag är ej elektriker. Men jag kan koppla ur en mojäng och koppla in en likadan med hjälp av foton som minneshjälp :)
du kortsluter så enkelt är det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.