Jag undrar ifall någon har något kul tips eller någon rekommendation som vi kan ta med till mötet med elektriker inför planering av belysning och eluttag inför husbygge.

Det vi själva tänkt oss är generellt LED-spots i taket med dimmer i rum som används mycket och vanliga lampor med ex plafond i exempelvis förvaringsrum intill grovkök och motsvarande rum. Kommer ha mediauttag i varje rum och 3-5 enheter med vägguttag (2 kontakter per enhet). I köket har vi en enda lång bänk (ca 4,5 meter) med en enhet med 2 vägguttag på varje sida, i mitten och i köksön. Planerar att ha en till i närheten i golvhöjd. Orolig att det är för lite för bänkytan. Vi ska också ha laddbox för bilen och belysning och vägguttag utomhus på alla sidor i princip.

Jag undrar ifall det finns någon kul/häftig/smart lösning eller någon annan idé eller tanke som är bra att ha med sig. Saker man som förstagångsbyggare och icke-elektriker inte tänker på.
 
Flytta fokus till från vägguttagen till det du skall använda samtidigt. Tex brödrost, elvisp, högtalare, matberedare. Dvs se till att det finns uttag i tillräcklig mängd där de verkligen behövs. Allts varje uttag skall ha ett syfte. Inte vara där "i fall att". Enstaka extra är dock aldrig fel. Börja detta tänk i kök, kontor och sovrum. Sedan är det bara att gå igenom allt.

Det viktiga är hur ni vill ha det hur ni vill leva. Elektrikern känner till många fler smarta el-lösningar än vad ni kan komma på. Att få reda på dem är en del av vad ni betalar elektrikern för.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Fundera på om du vill ha någon hemautomation och vad i så fall som ska kunna automatiseras.
 
Se till att installationen uppfyller "Svensk standard" för då får du en elinstallation som fyller kravet för dom allra flesta. Är du intresserad och tycker att det är värt pengarna så kan du sedan komplettera med någon hemautomatik.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Se till att installationen uppfyller "Svensk standard" för då får du en elinstallation som fyller kravet för dom allra flesta. Är du intresserad och tycker att det är värt pengarna så kan du sedan komplettera med någon hemautomatik.
Har du exempel på sådan hemautomatik?
 
O O skrev:
Flytta fokus till från vägguttagen till det du skall använda samtidigt. Tex brödrost, elvisp, högtalare, matberedare. Dvs se till att det finns uttag i tillräcklig mängd där de verkligen behövs. Allts varje uttag skall ha ett syfte. Inte vara där "i fall att". Enstaka extra är dock aldrig fel. Börja detta tänk i kök, kontor och sovrum. Sedan är det bara att gå igenom allt.

Det viktiga är hur ni vill ha det hur ni vill leva. Elektrikern känner till många fler smarta el-lösningar än vad ni kan komma på. Att få reda på dem är en del av vad ni betalar elektrikern för.
Du har helt rätt. Dock ingår kontakt med den elektrikern i vår totalentrepenad. Jag fick svaret "Det finns väldigt mycket, men vi går inte så mycket in på det" när jag ställde frågan. Därför är jag här.
 
H Humsipums skrev:
Har du exempel på sådan hemautomatik?
Jag är rätt ointresserad av automatstation i bostäder (trots att jag både kan handla billigt och har installerat några anläggningar) så jag överlåter till entusiasterna att komma med förslag.
Ps
Att min svåger kunde sitta på mallis och tända belysningen i köket hemma fick mig inte att gå igång, inte hellre att han kan tända rumsbelysningen med sin mobiltelefon.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Inte direkt automation men lite enklare varianter, kanske närvarodetektorer i plafonderna till tex förrådsutrymmen, garage, carport. Astrour, skymningsrelä till ytterbelysning mm allt hänge ju på hur ni vill att det ska fungera.
 
O
H Humsipums skrev:
Jag undrar ifall någon har något kul tips eller någon rekommendation som vi kan ta med till mötet med elektriker inför planering av belysning och eluttag inför husbygge.

Det vi själva tänkt oss är generellt LED-spots i taket med dimmer i rum som används mycket och vanliga lampor med ex plafond i exempelvis förvaringsrum intill grovkök och motsvarande rum. Kommer ha mediauttag i varje rum och 3-5 enheter med vägguttag (2 kontakter per enhet). I köket har vi en enda lång bänk (ca 4,5 meter) med en enhet med 2 vägguttag på varje sida, i mitten och i köksön. Planerar att ha en till i närheten i golvhöjd. Orolig att det är för lite för bänkytan. Vi ska också ha laddbox för bilen och belysning och vägguttag utomhus på alla sidor i princip.

Jag undrar ifall det finns någon kul/häftig/smart lösning eller någon annan idé eller tanke som är bra att ha med sig. Saker man som förstagångsbyggare och icke-elektriker inte tänker på.
Två småsaker varav en kanske till och med är standard i nybygge.

1. Pungdosor överallt! Detta för att sedan kunna komplettera med smartpuck om så önskas.

2. Lamputtag över/i direkt anslutning till fönster för julbelysning, led-lister osv.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Lamputtag över fönster ingår i "Svensk standard".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att tänka på hur man vill ha det idag är självklart. Men man bör som sagt tänka lite längre.

Exempel: Hur man vill ha det på jul, påsk, sommar, vinter. Julgran och julbelysning inne och ute. Elgrill på altanen. Högtryckstvätt (16A) på garageuppfarten. Laddstation till robotgräsklippare. Trädgårdsbelysning. Smarta högtalare på altan, i sovrum eller i bastu/dusch. Elektriska rullgardiner och markiser. Solceller och batterier. Listan kan göras väldigt lång. Alla har inte samma behov och önskemål.

Det är vettigt att fundera på alla alternativ så man inte missar något. Men oxo så att när man avstår från något gör det avsiktligt och inte för att "Oj, vi tänkte inte på det" eller " det visste vi inte"
 
  • Gilla
MrMagoo82 och 1 till
  • Laddar…
Jag har installerat uttag tillsammans med utvalda strömbrytare för dammsugaren. Skönt att slippa böja sig ner eller gräva bakom soffan för att plugga i dammsugaren... :)
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
"Svensk standard" säger ett "dammsugaruttag" vid/just under strömbrytaren i bostadsrum
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag är rätt ointresserad av automatstation i bostäder (trots att jag både kan handla billigt och har installerat några anläggningar) så jag överlåter till entusiasterna att komma med förslag.
Ps
Att min svåger kunde sitta på mallis och tända belysningen i köket hemma fick mig inte att gå igång, inte hellre att han kan tända rumsbelysningen med sin mobiltelefon.
Håller med. Ditt exempel är ”fjärrstyrning” och inte automation.

Det enda jag kan tycka är värt hemma är astrour för viss mysbelysning. Främst vid juletid. Att starta brödrosten med mobilen eller se hur mycket el kaffebryggaren drar är irrelevant.
 
"Svensk standard" är bra att känna till när man skall bygga hus. En elektriker kan informera om vad den innehåller. Och vad elektrikern med sin erfarenhet anser relevant. Så det skall man väl få veta när man samtalar om sakerna på ett sådant här möte.

Sedan skall man ha i beaktande att "Svensk standard" hela tiden uppdateras och det kommer nya utgåvor. Det som gällde förra året gäller inte alltid i år. Så det gäller att den elektriker man anlitar verkligen kontinuerligt har satt sig in i alla ändringar som skett sedan elektrikerutbildningen blev klar.

Det finns nog många som skulle ha nytta av att själv läsa "Svensk standard" inför ett sådant här möte. Helt enkelt för att vara bra förberedd. Rimligen borde en "Svensk standard" alla måste följa finnas tillgänglig att studera för alla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.