Vi klurar på att bygga nytt. På den tomt vi tittar på finns färdigt bygglov för det skal som följande planlösning är ritat för att passa i. Ett ganska vanligt tvåplanshus på utsidan, som vi alltså försöker hålla fast vid.

Handritad planritning av en bostad med möbler, måttangivelser och anteckningar, daterad 22 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av husplan, möblerat, rum etiketterade, mätningar, "Villa Edwinger (Persson)", datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ni förslag på vad om kan göras till det bättre och mera effektiviserat?

Våra krav vi håller fast i är:
# öppet mellan våningarna över matplats och/eller vardagsrum
# Två riktigt stora (tonårs-) barnrum, för att få den yta för det så skippar vi allrum, då det ändå inte används
# Badrum med bastu som har direkt utgång till uteplats med spabad eller pool
# Ett kök som man kan laga mat i samtidigt som man ändå är med socialt med övriga i huset
# Kontor med kombinerat gästrum, det är ritat två nu, men extra rum är alltid bra

Vi hade allt detta i vårat förra hus och tar alla de positiva erfarenheterna med oss helt enkelt.
 
Spontant känner jag att ovanvåningen är lite labyrintartad. Personligen hade jag nog undvikit att ha vuxensovrummet så nära tonårsrummen med. Trappen tycker jag har en lite dum placering som ställer till det, tror det hade blivit bättre om den på något sätt centrerats lite i huset. Gemensamma delen där nere hade jag behållt som den är.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Spontant känner jag att ovanvåningen är lite labyrintartad. Personligen hade jag nog undvikit att ha vuxensovrummet så nära tonårsrummen med. Trappen tycker jag har en lite dum placering som ställer till det, tror det hade blivit bättre om den på något sätt centrerats lite i huset. Gemensamma delen där nere hade jag behållt som den är.
Tack!
Bra poänger. Hade väldigt svårt att få ihop det på den yta som är erbjuds, huset är lite för litet med 90 kvadrat per våning för att få in allt, men det är som det är.

Har klurat massor på trappan och föräldrar-sovrummet, men får inte till det utan att det förstör i andra änden någonstans.

Kommer någon på en bättre disponerad övervåning är det välkommet 😊
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack!
Bra poänger. Hade väldigt svårt att få ihop det på den yta som är erbjuds, huset är lite för litet med 90 kvadrat per våning för att få in allt, men det är som det är.

Har klurat massor på trappan och föräldrar-sovrummet, men får inte till det utan att det förstör i andra änden någonstans.

Kommer någon på en bättre disponerad övervåning är det välkommet 😊
Ytan i sig är inga problem. Kan fönsterna flyttas eller måste de vara där de är?
 
Anlita en arkitekt eller inredare, det kommer bli stor skillnad och förmodligen öka husets värde och ni får bättre lösningar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Ytan i sig är inga problem. Kan fönsterna flyttas eller måste de vara där de är?
De kan flyttas än så länge. När jag tittar på det är det främst trappan placering som begränsar nyttjandet av övervåningen. Kan man få den mer centrerad så behövs inte en gång på samma sätt där uppe, utan skulle mera vara en hall samt att man kan använda ytan längst upp till höger som i nuläget är låst av trappan.
Bra att lägga ut denna tråd, det hjälper till att se dessa saker, man blir lätt hemmablind.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Anlita en arkitekt eller inredare, det kommer bli stor skillnad och förmodligen öka husets värde och ni får bättre lösningar.
En arkitekt är redan inblandad. Men precis som när vi byggde förra gången så hjälper inte det helt (uppenbarligen). Det är bra input, men inte hela lösningen. Det är arkitekten som gör ritningarna, men ville inte lägga ut de här, för jag vet inte om jag får det. De skiljer sig ytterst lite, är nån vägg som är flyttad nån decimeter. Mina skisser är också ändrade i omgångar efter möten med arkitekten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Förutom det som lillanutten tar upp:

I tvättstugan brukar det bli mer praktiskt om det man använder mest finns närmast innerdörren, dvs. normalt TM, TT och städskåp. Bredvid dörren kan det vara bra med ett utrymme där man kan hänga av sig och ställa leriga skor när man kommer in genom den dörren.

Kök blir mer praktiska och går lättare igenom bygglovsgranskningen om det finns minst 80 cm bänkyta mellan diskhon och hällen, gärna upp till 120 cm. Det är där man brukar vilja samla allt som behövs för tillagningen. Det ser ut som väl lite förvaringsutrymmen.

Minimera antalet dörrar som öppnas mot allmänna gångstråk, särskilt är det normalt att dörrar öppnas in i sovrum etc. detta för att hålla nere risken att en dörr som öppnas slår någon i ansiktet.

Ser ut som väl lite klädförvaring för föräldrarna, stor risk att minsta sovrummet blir en klädkammare. Särskilt som det verkar saknas klädkammare/förråd.
 
  • Gilla
arasmus och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att ni tar bort det öppna utrymmet över matplatsen. Ni tappar yta ni behöver och det blir lätt väldigt bullrigt vid matbordet.
Sedan är duschrummet på övervåningen troligen det primära badrummet för familjen, men det är för litet för fyra personer (i alla fall i ett så pass stort hus).
Om ni ersätter det öppna utrymmet med ett föräldrasovrum kan ni också förenkla planlösningen där uppe, så att korridoren inte behöver gå i vinkel. Plus att badrummet kan göras större och en klädkammare får plats.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag skulle rekommendera att ni tar bort det öppna utrymmet över matplatsen. Ni tappar yta ni behöver och det blir lätt väldigt bullrigt vid matbordet.
Sedan är duschrummet på övervåningen troligen det primära badrummet för familjen, men det är för litet för fyra personer (i alla fall i ett så pass stort hus).
Om ni ersätter det öppna utrymmet med ett föräldrasovrum kan ni också förenkla planlösningen där uppe, så att korridoren inte behöver gå i vinkel. Plus att badrummet kan göras större och en klädkammare får plats.
Tack för input. Ingen öppning, inget hus. Då kan man köpa vilket standardhus som helst och komma undan bra mycket billigare. Vi kommer inte tumma på kraven, så resten måste lösas utifrån det. Ljudet är en nackdel, me det tar vi. Vi har ju bott så här förut och bara älskar det. Likaså älskade köparna och alla budgivare det när vi sålde.
Men i övrigt så absolut, från början var badrummet uppe i utrymmet längst upp till höger. Samtidigt har vi huvidbadrummet nere och alla sovrum uppe som vi bor i dag, och aldrig reflekterat över det.
Alltid det där hur mycket man ska tänka med hjärnan kontra med hjärtat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som lillanutten tar upp:

I tvättstugan brukar det bli mer praktiskt om det man använder mest finns närmast innerdörren, dvs. normalt TM, TT och städskåp. Bredvid dörren kan det vara bra med ett utrymme där man kan hänga av sig och ställa leriga skor när man kommer in genom den dörren.

Kök blir mer praktiska och går lättare igenom bygglovsgranskningen om det finns minst 80 cm bänkyta mellan diskhon och hällen, gärna upp till 120 cm. Det är där man brukar vilja samla allt som behövs för tillagningen. Det ser ut som väl lite förvaringsutrymmen.

Minimera antalet dörrar som öppnas mot allmänna gångstråk, särskilt är det normalt att dörrar öppnas in i sovrum etc. detta för att hålla nere risken att en dörr som öppnas slår någon i ansiktet.

Ser ut som väl lite klädförvaring för föräldrarna, stor risk att minsta sovrummet blir en klädkammare. Särskilt som det verkar saknas klädkammare/förråd.
Bra input, tack Det blir en revidering efter alla synpunkter i denna tråd. Superbra 😊
 
Som ni är inne på så blir allt enklare om man centrerar entré och trappa. Jag skulle utan att veta något om tomt eller väderstreck gjort såhär utifrån de givna yttermåtten om ca 7x14m:

Handritad skiss över planlösning för en bostad med rumsetiketter såsom sovrum, badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otroligt grov skiss, men gör ni så kan ni få en stor social yta som ni kan göra hur ni vill med, öppningen upp kan sättas där det passar och om ni vill saka sovrumsutrymme kan ni göra den större osv, som jag lite hastigt streckat. Det viktiga är att centrera trapp och entré och sätta all ”supportyta”, tvätt osv åt ena hållet så att de sociala rummen får lite yta! Matrummet ni ritat känns ok storleksmässigt, men ”tv-rummet” känns trångt.

Det som offrats i denna snabba skiss är ju hall- och korridorsyta, men med rätt planering har ni igen det.
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
Den öppning ni har ritat in tycker jag är väldigt meningslös, det blir ju bara ett schakt, eftersom öppningen i räcket är så liten. Grisbackas förslag är i det avseendet mycket bättre. Sedan skulle jag byta plats på tvättstuga och hall, så att hallen blir mer central, och inte ligger vägg i vägg med ett sovrum. Tror att det går att få mer yteffektivt också.

Vill minnas att man måste ha ett stort sovrum på bottenplan som är tillgänglighetsanpassat, men tanken kanske är att rita in ett potentiellt sovrum där vardagsrummet är?

I övrigt har de andra täckt in de tankar jag hade.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som lillanutten tar upp:

I tvättstugan brukar det bli mer praktiskt om det man använder mest finns närmast innerdörren, dvs. normalt TM, TT och städskåp. Bredvid dörren kan det vara bra med ett utrymme där man kan hänga av sig och ställa leriga skor när man kommer in genom den dörren.

Kök blir mer praktiska och går lättare igenom bygglovsgranskningen om det finns minst 80 cm bänkyta mellan diskhon och hällen, gärna upp till 120 cm. Det är där man brukar vilja samla allt som behövs för tillagningen. Det ser ut som väl lite förvaringsutrymmen.

Minimera antalet dörrar som öppnas mot allmänna gångstråk, särskilt är det normalt att dörrar öppnas in i sovrum etc. detta för att hålla nere risken att en dörr som öppnas slår någon i ansiktet.

Ser ut som väl lite klädförvaring för föräldrarna, stor risk att minsta sovrummet blir en klädkammare. Särskilt som det verkar saknas klädkammare/förråd.

Jag har aldrig förstått vitsen med att ha en grovingång genom tvättstugan. Varför ska man dra in smuts och skit där det hänger ren tvätt?
Hellre använda ytan till någon tvättlinelösning för torkning av tvätt.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Ljust vardagsrum med högt i tak, modern braskamin, soffgrupp och matplats, stora fönster, trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någonting sånt här blir det med öppningen i fråga. Man kan se det meningslöst, eller som vi, aldrig kunna tänka sig i att bo i ett hus utan 😊
Tomten är långsmal med huset vänt med kortsidan mot vägen, det gör att ytterdörren från början var där, men blir ännu knepigare att få ihop det. Men den måst ligga så nära som möjligt, vilket begränsar.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.