K knightjocke skrev:
Pv1 och Pv2 hör ihop. Den ena mäter från plus och den andra från minus eller något. Sedan samma med 3 o 4.

Du har tre slingor. Två parallella med förhoppningsvis lika många paneler i alla. 45 är delbart med tre och anläggningen på taket är i samma väderstreck och symmetrisk. Så känns inte som att någon annan uppdelning borde gjorts.

På bilden producerar respektive mppt nästan lika många ampere. Så när som på 0,5A. Eftersom ena mppt har dubbelt så många paneler så borde den första ha 6A och den ena 3A i det ögonblicket du tog skärmdumpen. Spänningen ökar inte när man parallellkopplar två slingor.

Tror att en av slingorna inte är hela. Någon som fått hjärnsläpp på taket. Och sedan har man inte kontrollmätt. Eller blundat för att man inte orkar lösa problemet.

Och dokumentation behöver du såklart. Det ska de inte komma undan med.
K knightjocke skrev:
Pv1 och Pv2 hör ihop. Den ena mäter från plus och den andra från minus eller något. Sedan samma med 3 o 4.

Du har tre slingor. Två parallella med förhoppningsvis lika många paneler i alla. 45 är delbart med tre och anläggningen på taket är i samma väderstreck och symmetrisk. Så känns inte som att någon annan uppdelning borde gjorts.

På bilden producerar respektive mppt nästan lika många ampere. Så när som på 0,5A. Eftersom ena mppt har dubbelt så många paneler så borde den första ha 6A och den ena 3A i det ögonblicket du tog skärmdumpen. Spänningen ökar inte när man parallellkopplar två slingor.

Tror att en av slingorna inte är hela. Någon som fått hjärnsläpp på taket. Och sedan har man inte kontrollmätt. Eller blundat för att man inte orkar lösa problemet.

Och dokumentation behöver du såklart. Det ska de inte komma undan med.
Tack för det
K knightjocke skrev:
Pv1 och Pv2 hör ihop. Den ena mäter från plus och den andra från minus eller något. Sedan samma med 3 o 4.

Du har tre slingor. Två parallella med förhoppningsvis lika många paneler i alla. 45 är delbart med tre och anläggningen på taket är i samma väderstreck och symmetrisk. Så känns inte som att någon annan uppdelning borde gjorts.

På bilden producerar respektive mppt nästan lika många ampere. Så när som på 0,5A. Eftersom ena mppt har dubbelt så många paneler så borde den första ha 6A och den ena 3A i det ögonblicket du tog skärmdumpen. Spänningen ökar inte när man parallellkopplar två slingor.

Tror att en av slingorna inte är hela. Någon som fått hjärnsläpp på taket. Och sedan har man inte kontrollmätt. Eller blundat för att man inte orkar lösa problemet.

Och dokumentation behöver du såklart. Det ska de inte komma undan med.
Tack för det!
Felanmälan gjord skriftligen och kommer att "pusha" på telefon idag också.
Återkommer när det händer nå't!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TincaTinca skrev:
Hej! Tänkte be om lite räknehjälp av er kunniga! Jag fick solceller installerade i februari. 45 st 390W utan optimerare. Panelvinkel 30 grader i SSV-läge, norra Stockholm.
Uppskattad årlig produktion 16000 kWh (1% skuggning).
Resultatet 7/2 till idag 12/10 är 9350 kWh… Alltså bara 60% av utlovat.
Visserligen har det varit en skitsommar, men det här känns som om nå't är knas?
Jag kollade de bästa produktionstopparna i juni, molnfri himmel helt utan skuggning och de låg då på runt 10kW. Borde panelerna inte prestera bättre i detta idealläge?
Haha, vad ska man säga, välkommen till klubben som gått på marknadsföringen att solceller är bra i norra delen av Europa.
Vad trodde du själv, att solen skiner som i Sahara och all el som du behöver kommer gratis från himlen?
 
  • Arg
  • Gilla
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
T TincaTinca skrev:
Sorry! Fel av mig. 10 kW som mest under dagen. Se bild.
Hej jag har 30st paneler i väst/öst och kommer upp över 10kw i juni så verkar vara något strul hos dig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
P p950nlu skrev:
Haha, vad ska man säga, välkommen till klubben som gått på marknadsföringen att solceller är bra i norra delen av Europa.
Vad trodde du själv, att solen skiner som i Sahara och all el som du behöver kommer gratis från himlen?
Men nu berodde ju den låga produktionen på en dålig firma som har gjort en felinstallation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
P p950nlu skrev:
Haha, vad ska man säga, välkommen till klubben som gått på marknadsföringen att solceller är bra i norra delen av Europa.
Vad trodde du själv, att solen skiner som i Sahara och all el som du behöver kommer gratis från himlen?
Med den anläggningen så täcker det dagsbehovet från mitten av Februari till Mitten av Oktober så kissa och gå och lägg dig igen….
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 6 till
  • Laddar…
Fick återkoppling från leverantören/installatören igår e.m. En första analys bekräftar att anläggningen inte producerar som den ska och teknisk support har påbörjat felsökning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Bra att de lyssnade på dig!
Dina resultat är ungefär likvärdiga med mina, men vi har bara 10,5 kW installerat, och toppvärdet en dag i juli 21022 är 11091 Watt, alltså en aning mer än det installerade.

Ska bli intressant att se vad de kommer fram till. Siffrorna borde ju vara omkring 70% högre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Haha, vad ska man säga, välkommen till klubben som gått på marknadsföringen att solceller är bra i norra delen av Europa.
Vad trodde du själv, att solen skiner som i Sahara och all el som du behöver kommer gratis från himlen?
bra hjälp, första pris för svar på en helt annan fråga
 
  • Haha
  • Gilla
Adrianos och 2 till
  • Laddar…
Hej alla hjälpsamma!
Tänkte ge er en återkoppling på mitt problem och ärendet med leverantören.
* Jag fick som sagt rätt snabbt svar i ärendet och besked om att de bett Huawei göra en teknisk analys av vad växelriktaren kunde visa.
* Då det hann gå några veckor utan att jag hörde nå't skickade jag en påminnelse och fick ett snabbt svar om att Huawei inte kommit tillbaka än, men att han skulle pusha dem.
* Två veckor senare fick jag mejl om att "Det är konstaterat att anläggningen cirka kommer producera 38,2 under förväntad produktion under årets gång. Vi estimerar att du ska producera cirka 9900 kWh innan årets slut vilket är mycket lägre än vad offerten har angivit." Plus besked om att de kommer skicka ut tekniker.
* En vecka senare var tekniker på plats och kunde konstatera att "Pluskontakten från panel nummer 11 i slinga 2 var inte ansluten till motsvarande skarven mellan de olika sjoken. En Slinga fungerande inte och producerade inte överhuvudtaget. Klantig installation och miss i efterkontroll."
* Några dagar senare kom ett mycket trevligt mejl där de bekräftade det teknikern sagt, plus: "Det vi kommer att göra här är att utföra en kompensation för produktionsbortfall för detta år. Årets beräknade produktion 15 995 kWh - årets verkliga produktion 9640 kWh. Detta blir totalt 9640 kWh och då har vi tagit det gånger 1,45 som är det viktade elpriset. Detta uppgår till en summa på totalt 9 215 kr i kompensation."

En tidig och oväntad julklapp! 😄

Normalt ogillar jag att nämna företag med namn (om de inte förtjänar det...), men jag tycker faktiskt att leverantören/installatören har hanterat ärendet riktigt bra, även om det tagit lite tid, så jag kan säga så mycket att det är Sveriges största solcellsleverantör; Sv.. So...
Kan alltså ärligt och uppriktigt rekommendera dem framöver!

Låt nu bara solen skina! 😁
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 8 till
  • Laddar…
I inlägg Nr 25 anges "De har förmodligen glömt att koppla in en sträng(som har 15 paneler), glömt koppla ihop kontakt på taket, eller emellan paneler. Då förlorar du över ett år, just precis 33 % av kWh-årsskörden. Det stämmer ju också bra överens med din verkliga produktion."

Jag förstår inte att du vill rekommendera dem när de gör sådana tabbar och inte märker det själva vid installationen och underlåter att rätta till omedelbart. Är det mutan?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
I inlägg Nr 25 anges "De har förmodligen glömt att koppla in en sträng(som har 15 paneler), glömt koppla ihop kontakt på taket, eller emellan paneler. Då förlorar du över ett år, just precis 33 % av kWh-årsskörden. Det stämmer ju också bra överens med din verkliga produktion."

Jag förstår inte att du vill rekommendera dem när de gör sådana tabbar och inte märker det själva vid installationen och underlåter att rätta till omedelbart. Är det mutan?
Det är förstås jäkligt klantigt att göra den missen, men det är EN installatör och EN arbetsledare som gjorde sitt första projekt som arbetsledare, som gjorde blundern. Skitklantigt, ja. Men när det gäller företaget i sig och alla övriga inblandade, så har de gjort ett bra jobb, i vissa delar över förväntan. Jag har också två grannar som fått installationer gjorda efter mig och (på min inrådan...) gjort opartiska besiktningar med tummen upp.
Plus att teknikern och hans två underhuggare som var här senast, gjorde en två timmars besiktning av hela installationen, och utöver lite småfix som åtgärdades direkt, så gav han det hela tummen upp. Visst, han är förstås partisk, men det var en förtroendeingivande karl som kändes mycket kompetent.
Men lite bränd har jag ju blivit, så efter deras fix har jag fått hjälp av en bekants bekant, tidigare soltekniker som bor i krokarna, som var väldigt nyfiken på den här historien och erbjöd sig göra en enklare besiktning och han gav också installationen tummen upp i nuvarande skick.

Så nej, det är inte "mutan"/kompensationen, så lättköpt är jag inte! 😎
Det blev fel, man har tagit på sig felet, bett om ursäkt, fixat felet och kompenserat utan krångel. Så jag är nöjd.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
K
Jag tycker det är helt rätt att de kompenserar eftersom det är ett ursprungligt fel. Man kan se det som en muta. Men när man pratar om det ska man även nämna att de tog lite tid för dem att fixa det. Något som kan ställa till det cid framtida serviceåtgärder.
 
  • Gilla
TincaTinca
  • Laddar…
Ingen person har kommit till fysisk skada, ärendet sköttes bra av företaget som jag ser det, rättmätig ersättning för misstaget. Mer kan man inte begära anser jag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Jag tycker det är helt rätt att de kompenserar eftersom det är ett ursprungligt fel. Man kan se det som en muta. Men när man pratar om det ska man även nämna att de tog lite tid för dem att fixa det. Något som kan ställa till det cid framtida serviceåtgärder.
Menar du verkligen muta? Mutor är olagligt och ska polisanmälas. Men jag tror att du egentligen menar goodwill?
 
K
Citerade nog mer Arnodt som syftade på muta. Tycker inte att det är mer än rätt att de kompenserar när det är ett ursprungligt fel. Då man är nybörjare på solceller och inte vet hur det ska fungera. Man utgår från att det man ser är rätt tills man får tillräckligt med statistik. Då börjar man jämföra med förväntad avkastning, och ska sedan få installatörens uppmärksamhet.

Men det kan som sagt ses indirekt som en muta för att man inte ska tala illa om leverantören. Men inte på den nivån att det ska anmälas. Men om allt ska anmälas kan leverantören ju aldrig kompensera för tillkortakommanden som är orsakade av leverantören
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.