Kan nån vänlig själ visa hur man ska räkna???
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kan nån vänlig själ visa hur man ska räkna???
Vet du vad du har för energiklass idag (ej före 2019) så kommer A-C med dagens att motsvara det nya A och vara klar för 2050 (alla nybyggen måste vara C eller bätre idag)
https://www.boverket.se/sv/lag--rat...manna-rad-om-energideklaration-for-byggnader/

Hur man räknar energiklass är en egen tråd. Men vad har du för uppvärmning idag? Total el/gas/fjärvärme förbrukning per år och kvm? Krävs att gissa var på skalan du ligger.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Har inte skannat tråden men Netzero borde rimligen avse CO2. Ett grönt elavtal så är man hemma.
I EUs (läs Tysklands) världsbild genererar all energiförbrukning koldioxidutsläpp.

Annars har du rätt. Jag köper min el av Vattenfall och i mitt elavtal står det att Vattenfall lovar att all min elförbrukning kommer från kärnkraft och vattenkraft.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
I EUs (läs Tysklands) världsbild genererar all energiförbrukning koldioxidutsläpp.

Annars har du rätt. Jag köper min el av Vattenfall och i mitt elavtal står det att Vattenfall lovar att all min elförbrukning kommer från kärnkraft och vattenkraft.
Det stämmer om ni också har Elbil. Annars behövs kapaciteten till övergånget till mer elektrifiering.

Kanske dax oavsätt att byta ut din direktverkande el? Förklarar ditt motstånd
 
B buffyin skrev:
Vet du vad du har för energiklass idag (ej före 2019) så kommer A-C med dagens att motsvara det nya A och vara klar för 2050 (alla nybyggen måste vara C eller bätre idag)
[länk]

Hur man räknar energiklass är en egen tråd. Men vad har du för uppvärmning idag? Total el/gas/fjärvärme förbrukning per år och kvm? Krävs att gissa var på skalan du ligger.
256m² sutteräng
128 boyta och 128 biyta då takhöjden är 230 i sutterängplanet.

Ganska exakt 7350kWh/år sörplar bergvärmen i sig inkl varmvatten.

Har egen mätare för bvp. 👍

Hushållsel ungefär 7500kWh till.. 😅
FTX-ventilation.
Beläget i Östersund
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
256m² sutteräng
128 boyta och 128 biyta då takhöjden är 230 i sutterängplanet.

Ganska exakt 7350kWh/år sörplar bergvärmen i sig inkl varmvatten.

Har egen mätare för bvp. 👍

Hushållsel ungefär 7500kWh till.. 😅
FTX-ventilation.
Beläget i Östersund
Om bi ytan ligger du troligen inom dagens C och kanske t.o.m B (beror på inomhus temp och geografiskfaktor). Bara uppvärmning o varmvatten räknas till primärenergitalet.

Är det bara boytan uppvärmd så hamnar ni troligen på dagens D och troligen nya B (nästam där)

Väldigt förenklat (styrs av fler faktorer) är det 1,8 (viktning el) gånger kwh vid 20 grader värme och varmvatten. Sen dela summan med uppvärmde kWh (över 10c året runt)

Så kan nog sitta långt i båten.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
C
B buffyin skrev:
Hur man räknar energiklass är en egen tråd.
Du menar alltså att klimatdeklarationen kommer att använda samma beräkningsgrund som energideklarationen?

Det kan väl aldrig vara möjligt att byråkraterna kommer fram till att två olika regelverk skall använda samma beräkningsgrund? Skulle vara extremt revolutionerande i sådant fall. 😂
 
C cpalm skrev:
Du menar alltså att klimatdeklarationen kommer att använda samma beräkningsgrund som energideklarationen?

Det kan väl aldrig vara möjligt att byråkraterna kommer fram till att två olika regelverk skall använda samma beräkningsgrund? Skulle vara extremt revolutionerande i sådant fall. 😂
Text om EU:s klimatneutralitetsmål 2050, utsläppsminskning, "Fit for 55", energistandarder, EPBD-omarbetning från september 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer ingå som en del av Fit for 55 och vad hela denna tråden bygger på. Då alla ska vara A 2050. Minst D 2035 minst F 2028.

https://www.boverket.se/contentasse...na-rad-om-energideklaration-for-byggnader.pdf

Från länken jag postade innan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
B buffyin skrev:
Det stämmer om ni också har Elbil.
Vad är det som stämmer?
B buffyin skrev:
Annars behövs kapaciteten till övergånget till mer elektrifiering.
Vi har en elbil, en plugin-hybrid. Den körs mest på el.
B buffyin skrev:
Kanske dax oavsätt att byta ut din direktverkande el?
Redan utbytt mot LLVP:ar, utom i badrummen. Direktverkande el är inte uselt, f.ö. När vi hade billig kärnkraftsel var direktverkande el utmärkt. Sen hände nåt obehagligt …
B buffyin skrev:
Förklarar ditt motstånd
Vad förklarar mitt motstånd mot vad?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det som stämmer?

Vi har en elbil, en plugin-hybrid. Den körs mest på el.

Redan utbytt mot LLVP:ar, utom i badrummen. Direktverkande el är inte uselt, f.ö. När vi hade billig kärnkraftsel var direktverkande el utmärkt. Sen hände nåt obehagligt …

Vad förklarar mitt motstånd mot vad?
Det som stämmer är ju grönt avtal är tillruckligt om man också har elbil OCH det finns plats för fler i nätet, speciellt transporter. Så det kan energi effektivisering hjälpa med.

nu har ni en laddbar, när detta ökar så blir direktverkande eluppvärmning en flaskhals i systemet.

Motstånd till energieffektivisering på tvingande nivå som denna tråden handlar om? Även om förslaget är helt rimligt äntligt gällande byggregler. En LVVP lär nog sätta dig i en mycket bätre energiklass och troligen inte långt från målet med fit for 55.
 
C
B buffyin skrev:
Då alla ska vara A 2050. Minst D 2035 minst F 2028.
Min fråga var mer om denna omarbetning i princip bara kommer att innebära en parallellförflyttning av nuvarande energiklass, dvs. primärenergitalet kommer att räknas ut på samma sätt som idag?

Erkänner villigt att dessa dokument är lite för saftiga att ta till sig för mig som lekman.
 
P
B buffyin skrev:
Det som stämmer är ju grönt avtal är tillruckligt om man också har elbil OCH det finns plats för fler i nätet, speciellt transporter. Så det kan energi effektivisering hjälpa med.
Elbil var inte med i ekvationen. Det handlar väl om att se till att uppvärmningen av ens hus släpper ut så lite koldioxid som möjligt?
B buffyin skrev:
nu har ni en laddbar, när detta ökar så blir direktverkande eluppvärmning en flaskhals i systemet.
Laddbar bil, gissar jag att du menar. Vi har många laddbara apparater, annars …

Jag är inte medskyldig till begränsningen av fossilfri elproduktion. Dessutom har vi ersatt den allra största delen av uppvärmningen med LLVP och vedeldning. Inte för att direktel är dåligt för klimatet utan för att direktel är dåligt för plånboken.
B buffyin skrev:
Motstånd till energieffektivisering på tvingande nivå som denna tråden handlar om? Även om förslaget är helt rimligt äntligt gällande byggregler. En LVVP lär nog sätta dig i en mycket bätre energiklass och troligen inte långt från målet med fit for 55.
Varför kan vi inte låta marknaden se till att vi får effektiv energianvändning? Om elektricitet är dyrt är det rimligt att energieffektivisera sitt hus. Vi gjorde rätt mycket i den vägen redan för ett år sen.
 
P pmd skrev:
Elbil var inte med i ekvationen. Det handlar väl om att se till att uppvärmningen av ens hus släpper ut så lite koldioxid som möjligt?

Laddbar bil, gissar jag att du menar. Vi har många laddbara apparater, annars …

Jag är inte medskyldig till begränsningen av fossilfri elproduktion. Dessutom har vi ersatt den allra största delen av uppvärmningen med LLVP och vedeldning. Inte för att direktel är dåligt för klimatet utan för att direktel är dåligt för plånboken.

Varför kan vi inte låta marknaden se till att vi får effektiv energianvändning? Om elektricitet är dyrt är det rimligt att energieffektivisera sitt hus. Vi gjorde rätt mycket i den vägen redan för ett år sen.
Detta är ju en del av Fit for 55 som är en större system förändring. Där minskad CO2 från forden är en del av systemet, och elnätet behövs till annat än dåligt uppvärmda hus.

Med vi har ju inte fri elmarknad, och för det är jag glad. Skulle vara som Texas och E.ON krävs förstfödda barn som betalning (jag tror detta då de är riktiga skurkar).
 
TRJBerg
Är det någon som har en direktlänk till exakt hur beräkningen ska ske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.