1 467 795 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
"Klyddet med kablar" låter som nått som man hörde när smartphonen kom "ska jag behöva ladda mobilen varje dag, det kommer folk aldrig orka!".
2-3v på en tank låter som att du kommer behöva plugga in bilen ungefär en gång i veckan.
Själv har jag kört hybrid i fyra år och kopplar in bilen i princip varje dag, och det tar inte många sekunder när man kommer hem att koppla in den. Tycker snarare att det är jobbigare att köra in om macken när det väl är dag att tanka.
2-3v på en tank låter som att du kommer behöva plugga in bilen ungefär en gång i veckan.
Själv har jag kört hybrid i fyra år och kopplar in bilen i princip varje dag, och det tar inte många sekunder när man kommer hem att koppla in den. Tycker snarare att det är jobbigare att köra in om macken när det väl är dag att tanka.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Jag skall kolla lite mer på en sån! Tack!GoC skrev:med dom förutsättningarna hade jag köpt en Lexus NX 350 h AWD. Läcker komfortabel bil och snål på soppan.
och så mycket roligare än en tråkig Passat. Ursäkta men är väl nått av det tråkigaste som finns. Men så klart praktisk på alla vis, men på intet vis en bil som ger nån villhakänsla. Men det är så klart personliga preferenser.
Men ja, det är ju väldigt subjektivt, jag har haft flera alltrack och gillar dom skarpt, robusta och prisvärda
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ja det kanske blir så. Och ja macken är ju ännu tråkigare13th Marine skrev:"Klyddet med kablar" låter som nått som man hörde när smartphonen kom "ska jag behöva ladda mobilen varje dag, det kommer folk aldrig orka!".
2-3v på en tank låter som att du kommer behöva plugga in bilen ungefär en gång i veckan.
Själv har jag kört hybrid i fyra år och kopplar in bilen i princip varje dag, och det tar inte många sekunder när man kommer hem att koppla in den. Tycker snarare att det är jobbigare att köra in om macken när det väl är dag att tanka.
Lånade en passat Gte för nåt år sen och tyckte det var stökigt då.
Men man vänjer sig nog.
Humm, man kanske skall kolla lite elbilar med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Provkör skulle jag säga, det är en viss skillnad mellan hybrid och elbil, främst ur inkopplingsbehovet.Bowman skrev:
Personligen kommer jag inte gå tillbaka till en förbränningsbil efter hybriden, väntar bara på att det ska komma ut lite vettiga begagnade elbilar =)
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ja jag får nog göra det innan jag skriver under på en stenåldersbil13th Marine skrev:
en annan sak som jag tycker är viktigt är parkeringsvärmare, och vettig värme i bilen på vintern brukar det inte vara lite si så där i hybrider och elbilar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Kan bara svara för GTEn där och den är det väl lite sådär med, låter jag den stå ute i ett blåsigt Skåne så kommer den inte lyckas töa rutorna, så jag bosätter bilen i ett frostfritt garage så får jag ut en varm bil istället.Bowman skrev:
Har faktiskt en bensinvärmare installerad i vår GTE (köpt begagnad) som jag aldrig nyttjat.
Tesla har en massa smarta funktioner för parkeringsvärme, baserat på plats, tid eller bara manuellt från appen. Värmer upp kupen mycket mycket snabbare än en diesel också. Nu är det bra priser på Y och 3 jämfört med många andra nya elbilar.Bowman skrev:
Nej då, väldigt bra värme I elbilen. På 5-10 minuter är det fullt varmt i bilen. På en kvart är det rejält varmt även då det är -20 ute.Bowman skrev:
har kört elbil i två år nu och kommer aldrig gå tillbaka till ICE eller hittepå laddhybrid.
4kW är effekten i värmen i min bil så man får vara försiktig så inte framrutan spräcks om man kör på full värme på Frontrutan.
så jag har aldrig haft så effektiv parkeringsvärme i någon bil tidigare. Dieselpannan i förra bilen tog betydligt längre tid innan det blev varmt i kupén. trotts att den inte värmde motorblocket, men dock delar av kylvätskan innan det började blåsa varmt i kupén.
Medlem
· Västmanland
· 1 558 inlägg
Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl inga bra priser på 3? Nyligen uppdaterad men oavsett prisvärd i förhållande till utrustning/prestanda.W witten skrev:
Hittar du ingen nyare info. Den där är närmare tio år gammalTorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Många vill köra en förhållandevis ny bil, och ska man köpa en ny bil idag är det sett över bilens livslängd miljövänligare att köpa en elbilTorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
De gamla bilarna slits ju ut, så någon måste ju köpa en ny bil.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ja dom verkar helt ok, men ligger nog lite högre i pris än jag tänkt mig.W witten skrev:
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ja ok, ännu en fördom av mig antagligen dåGoC skrev:Nej då, väldigt bra värme I elbilen. På 5-10 minuter är det fullt varmt i bilen. På en kvart är det rejält varmt även då det är -20 ute.
har kört elbil i två år nu och kommer aldrig gå tillbaka till ICE eller hittepå laddhybrid.
4kW är effekten i värmen i min bil så man får vara försiktig så inte framrutan spräcks om man kör på full värme på Frontrutan.
så jag har aldrig haft så effektiv parkeringsvärme i någon bil tidigare. Dieselpannan i förra bilen tog betydligt längre tid innan det blev varmt i kupén. trotts att den inte värmde motorblocket, men dock delar av kylvätskan innan det började blåsa varmt i kupén.
Den där dieselbilen har gnagt i mitt huvud ett tag.
Jag vet vad jag får, tryggt och bekvämt. Men dyrt och lite framtidsosäkert.
Men min tanke var att det finns nog en hel del som vill ha en bättre begagnad passat alltrack om ett par år, tex norröver i Sverige.
Hur räknar du själv egentligen? Eller rättare sagt hur har den som gjort diagrammet du kopierar räknat?TorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Jo i de begagnade tio år gamla bilarna har inte tillverkningen tagits med. Den anses redan avskriven. Och i de nya bilarna har utsläppen för hela tillverkningen skrivits av på de fem första åren. I verkligen kommer de nya bilarna rulla minst 15 år i snitt så en tredjedel kan hänföras till de första fem åren. På samma sätt behöver påverkan av tillverkningen inte skrivas av innan tioårsdagen för de begagnade bilarna.
Vad gör du när din begagnade bil är 15 eller 20 år gammal. Hela resonemanget bygger ju på att det finns begagnade bilar att tillgå. Oftast byter en bil ägare flera gånger under sin livslängd. (Jag är själv ganska unik som köpt en ny bil och körde den i nästan 15 år).
Bilparken byts alltså ut successivt. Detta innebär att problemet löser sig självt med tiden. Alltså tämligen verkanslöst med förbud för olika Euro klasser i städer tex. Det kommer snart bara att finnas ett litet fåtal sådana bilar.
En elbil räknar man hem med betydligt längre körsträcka än i ditt exempel. Ny bil blir sällan billigare än att köpa begagnad eller köra vidare med det du redan har. Men det är inget unikt för elbilar.
Slutligen tycker jag den globala ekonomin är viktigare än någonting annat. Utan den kan vi glömma miljö, fred, demokrati, mat på bordet och annan ”lyx”.