E
stigen stigen skrev:
Första tipset är att återstarta batteriet genom att kortsluta batteriet mellan RST: och 3,3v uppe till höger i 30 sekunder.

[bild]
Kanske är olika på olika batterier men jag "återuppväckte" precis nyss ett 18V-batteri som inte ville lämna någon nämnvärd spänning (ett par hundra millivolt) trots spänning att jag laddat cellerna (mycket långsamt) direkt med strömbegränsat spänningsaggregat.

Enligt tipset[*] jag hittade skall inte RST byglas till 3,3V-en utan till GND, alltså dras låg. Jag testade det och får nu samma spänning till verktyget som direkt över cellerna (i princip, 80mV lägre mätt på terminalerna).

Och så klart en disclaimer att: meka batterier själv är megasuperdödsfarligt och kan mycket väl få ditt hus, din hund och din cykel att explodera!
(Ok kanske lite överdrivet, men om man nu tex inte skall ladda obevakat kan väl gälla lite extra med återupplivade batterier, i synnerhet om cellspänningen varit väldigt låg.)

EDIT: glömde säga att kontrollmät så att cellerna håller samma spänning men det vet du antagligen redan.

*)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Kanske är olika på olika batterier men jag "återuppväckte" precis nyss ett 18V-batteri som inte ville lämna någon nämnvärd spänning (ett par hundra millivolt) trots spänning att jag laddat cellerna (mycket långsamt) direkt med strömbegränsat spänningsaggregat.

Enligt tipset[*] jag hittade skall inte RST byglas till 3,3V-en utan till GND, alltså dras låg. Jag testade det och får nu samma spänning till verktyget som direkt över cellerna (i princip, 80mV lägre mätt på terminalerna).

Och så klart en disclaimer att: meka batterier själv är megasuperdödsfarligt och kan mycket väl få ditt hus, din hund och din cykel att explodera!
(Ok kanske lite överdrivet, men om man nu tex inte skall ladda obevakat kan väl gälla lite extra med återupplivade batterier, i synnerhet om cellspänningen varit väldigt låg.)

EDIT: glömde säga att kontrollmät så att cellerna håller samma spänning men det vet du antagligen redan.

*) [media]
Hej @Emil.P!

Tack för tipset!
Får testa!

Dag
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Plötsligt händer det!

Utomhus, uppfart, stenplattor, förpackade vitvaror på pall, villor, grå himmel, handkärra, grus, grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde december 2022 och idag kom leveransen!
Nu blir det lite ”koppleriverksamhet” framöver.

Ett kök med skåp, kylskåp, paket ovanpå, fönster, espressomaskin och en del av tvättstugan syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!🍺
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
”Baktång för framkant!”

För några veckor sedan var det full rulle i ”tipstråden för verktyg”.
Givetvis vill/behövde jag en baktång till mitt MFT-bord.
Priset var överkomligt så det var bara att slå till!

E-handelsorder, skruvstycke levererat. Beställningsdetaljer, pris, leveransstatus, returinformation, och köpalternativ visas.

Nu är den monterad och klar att använda. Baktången sitter ordentligt monterad under MFT-bordets ena kortsida där jag står och arbetar för det mesta. För att öka användningsområdet har jag gjort den nya tryckplattan i ek så bred så att den täcker tre hålrader på bordet. Nu går det enkelt att spänna fast även större objekt.

Blå skruvstycke i arbetsmiljö håller fast ett träblock, på ett verkstadsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka fastspänd i blå skruvstycke på arbetsbänk, verkstadsinredning, träbearbetning, hantverk, precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit i blå skruvstycke på arbetsbänk, spån, verktyg, hål i bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpress på arbetsbänk i verkstad, omgivet av verktyg och träflis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästycke klämt i skruvstycke, arbetsbänk, verktyg, verkstadsmiljö, skapande process, snickeri, hantverk, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka med bultar monterad på metallaxel i en verkstad, verktyg och arbetsbänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänktången verkar vara av god kvalitet och spaken för att snabbt förflytta tryckplattan är väldigt smidig att använda. Samtidigt som dom nya ekbitarna fick hårdvaxolja passade jag på att fräscha upp MFT-bordet som får rätt mycket stryk på den delen som jag använder mest.

Tack för tipset! Skitnöjd!
Dag
 
  • Gilla
dilemma och 13 till
  • Laddar…
”Ibland går det fort i hockey”!

Jag upptäckte genast när jag började jobba på MFT-bordet att dom fyra 20mm stoppen var i vägen. Stoppen har tidigare suttit på framsidan av verktygsskåpet men nu skulle det vara smart att få dom närmare arbetsstället och lämna lite plats på skåpet för något annat.
Nu sitter dom på baksidan av yttre tryckbrädan och är inte i vägen längre och kan snabbt sättas på plats vid behov.

Blå skruvstycke på arbetsbänk, trä och metall, verktyg, närbild, Veritas märkning, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten åtgärd men stor vinst! Inget är fulländat! Allting går att förbättra!
Dag
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Ibland går det fort i hockey”!
Det må jag säga! Det här kan du väl inte gör hur som helst utan att visa på ett belastningstest med en pelarborr!
 
  • Gilla
Cricket och 2 till
  • Laddar…
Kommer på fredag! 🍺
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Baktång för framkant!”

För några veckor sedan var det full rulle i ”tipstråden för verktyg”.
Givetvis vill/behövde jag en baktång till mitt MFT-bord.
Priset var överkomligt så det var bara att slå till!

[bild]

Nu är den monterad och klar att använda. Baktången sitter ordentligt monterad under MFT-bordets ena kortsida där jag står och arbetar för det mesta. För att öka användningsområdet har jag gjort den nya tryckplattan i ek så bred så att den täcker tre hålrader på bordet. Nu går det enkelt att spänna fast även större objekt.

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Bänktången verkar vara av god kvalitet och spaken för att snabbt förflytta tryckplattan är väldigt smidig att använda. Samtidigt som dom nya ekbitarna fick hårdvaxolja passade jag på att fräscha upp MFT-bordet som får rätt mycket stryk på den delen som jag använder mest.

Tack för tipset! Skitnöjd!
Dag
Jag kunde inte heller hålla fingrarna i styr… inte hunnit sätta dit träbitar ännu, men snor nog några av dina idéer när jag fixat mitt MFT! (Ska även ta in nuvarande bordsskiva lite på kort sikt)

En skruvstycke monterad på arbetsbänk i trä, blå, med handtag, verkstadsmiljö, skruvdragare och andra verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
”En in - Två ut”

Den nya baktången på MFT-bordet täcker mer än väl mina behov framöver så nu skickar jag vidare dom gamla patinerade bänkbeslagen (framtång + baktång) till någon behövande för 0kr. Billigare kan det inte bli!

Verktyg på arbetsbänk: skruvstycke, vinkelhake, bordskiva. Verkstadsmiljö. Träarbete eller metallarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsbild med skruvstycke, meterstock och trästycken på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg på träskiva: skruvstycke, sågbladshållare och linjal; arbetsverkstad, snickeri, mätverktyg, timmerbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad, skruvstycke, tving, verktyg, linjal, träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fri avhämtning på Värmdö eller Post Nord 5kg =149kr. Först till kvarn maler! PM!
Dag


Klart!!!

Vår hårt arbetande Blocket-bevakar var verkligen på hugget! Tängerna går till @Frustrator! Kanon!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jon E Karlsson och 5 till
  • Laddar…
”Inte ofta, men ibland blir man verkligen positivt överraskad”!

I onsdags satt jag och surfade runt lite för att se om det fanns några bra förslag om att förbättra spånhanteringen på min gamla trotjänare Festool Kapex 120 kap/ger-såg.

På ”Hooked on Wood” fanns det lite intressanta förslag. Mer om det senare. Plötsligt var jag inne på Festool hemsida och på supportsidan läste jag att det var garantiservice på vissa årsmodeller av Kapex 120. Då blev jag nyfiken! Jag har haft min maskin i många år och den har alltid levererat perfekt. I meddelande stod att det var risk för självantändning av maskinen om den var ansluten till nätet. Den skulle genast göras strömlös!

Snabbt ut till ”Snickerboa” för att kolla om min trotjänare var berörd.
Skrev in modellnummer och serienummer på formuläret och så klart var den med på listan!

Verkstadsmiljö, Festool märke, såg, gröna verktyg, otydlig bakgrund, arbetsbord, gult handtag, tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anmälningsformuläret var av tysk DIN-standard så det tog mig ett antal försök innan jag kunde skicka iväg mitt formulär. Jag fick hela tiden fel på mitt postnummer. Slutligen kom jag på vad som var fel. Ett postnummer skall skrivas efter tysk DIN-standard! Först två siffror följt av mellanslag, därefter dom sista tre. I Sverige skriver vi väl alla fem siffrorna efter varandra.

När väl formuläret gått iväg hände det saker! Snabbt svar! Transport med emballage beställ med hemleverans! Återupphämtning av låd/produkt inom 48h och express service på verkstad därefter samt åter leverans till dörren här hemma. Jag sitter just nu och väntar på UPS för emballage leverans.

Imponerande hastighet och när man inser att min Kapex 120 är 16 år gammal och får denna gratisservice blir man förvånad och imponerad.
Men, det är väl så här man bygger ett gediget varumärke! Oavsett, jag är verkligen positivt överraskad!

Dag

PS. UPS levererade precis 3kg tomkartong! Ordning och reda på tysk DIN-standard!


Förseglad kartong från Festool på en träterrass, säkrad med plastband, paketleverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 18 till
  • Laddar…
”Eclipse vs Pelarborr”

Som @Nötegårdsgubben mycket riktigt påpekade saknades det obligatoriska testet efter sista projektet.
Så här kommer testet.

Eclipse baktången är en gedigen konstruktion i gjutjärn med fin mekanik. Aluminiumburken är av betydligt enklare klenare material så testet gjordes på två sätt för att få fram ett resultat.

Test 1.
En tom pelarburk spändes fast i mellan Eclipse bastanta ekplattor. Sakta skruvades gapet ihop och det behövdes inte mycket kraft för att burken skulle börja deformeras.

Ölburk klämd i skruvstäd under trähylla på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Test 2.
En oöppnad aluminiumburk används vid andra försöket. Nu krävdes det betydligt mer kraft för att se någon förändring på burken. Man fick verkligen ta i!

En ölburk kläms fast i en skruvstycke på ett verkstadsbord, omgiven av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutsats.
Den enda skillnaden mellan test 1 och test 2 är att burk nummer 2 innehåller ”Pelarborr”
Det måste innebära att den guldfärgade ”Pelarborr” vätskan i aluminiumburken tillför både styrka och styvhet till konstruktionen.
Att dricka ”Pelarborr” är då bevisligen en utmärkt anledning att tillföra kroppen både styrka, uthållighet och njutning i en och samma klunk!

V.S.B

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Korvgubbe och 20 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Slutsats.
Den enda skillnaden mellan test 1 och test 2 är att burk nummer 2 innehåller ”Pelarborr”
Det måste innebära att den guldfärgade ”Pelarborr” vätskan i aluminiumburken tillför både styrka och styvhet till konstruktionen.
Att dricka ”Pelarborr” är då bevisligen en utmärkt anledning att tillföra kroppen både styrka, uthållighet och njutning i en och samma klunk!
Nu är det tyvärr ett tag sedan det stod något av detta utmärkta märke hemma i kylen, men jag tycker mig minnas att det på etiketten tydligt står något om styrka om innehållet. Är inte det en Arboga-slogan i stil med "Styrka sedan 1365" eller något sånt? Med en sån historik är det klart att det måste göra skillnad när man dricker den, hmm kanske därför jag kännt mig trött senaste tiden.

Men vackert blev det i alla fall med den nya tången!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Sverige skriver vi väl alla fem siffrorna efter varandra.
Svensk standard är väl ändå tre siffror, mellanslag, två siffror? ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Svensk standard är väl ändå tre siffror, mellanslag, två siffror? ;)
Huvudkontoret har så i alla fall......
Text med adressinformation till PostNord Sverige AB i Solna, Sverige.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
När väl formuläret gått iväg hände det saker! Snabbt svar! Transport med emballage beställ med hemleverans! Återupphämtning av låd/produkt inom 48h och express service på verkstad därefter samt åter leverans till dörren här hemma. Jag sitter just nu och väntar på UPS för emballage leverans
Nästan lika snabbt som stigen-service! Varorna levererade inom 48h. Städ-domino... Stängd, brun kartonglåda med fraktetikett och tejprester, står på ett mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.