Älgjakt och väl hemma god mat o slö i soffan. Till det ett par danska och Fafner är avnjuten tidigare med toppbetyg. Dubbel bocken var spritig vilket jag gärna inte vill ha på öl. Ölflaska från Ørbæk Bryggeri, Dubbel, ekologisk, datum okänt, etablerad 1906, mönster och vapensköld motiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ölflaska etikett, "Bryggeriet Frejdahl", "Fafner Imperial IPA", nordisk stil, 9.1% volym, 50 cl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Ännu en mörk (nåja, halvmörk) öl från Nynäshamns Ångbryggeri - Brännskär Brown Ale.
För den som gillar Newcastle Brown Ale kommer även denna att uppskattas, vi smakade och nickade gillande, detta är en öl i min smak. 🍺🍺🍺🍺🍺

Ett glas fyllt med öl och en ölflaska märkt "Brown Ale" på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ölflaska med etikett "Nynäshamn Ångbryggeri, Bedarö Bitter" och texten "Brown Ale". 50 cl, alkoholhalt ej synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
För den som gillar Newcastle Brown Ale kommer även denna att uppskattas
Jag minns att jag verkligen gillade Newcastle för 20 år sedan, men sen dess har smaklökarna gått vidare. Ska dock definitivt prova denna, då jag vill gilla brown ale och bitter fortfarande.

Får se om Nynäs kan greja det åt mig.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E
Ett ölglas fyllt med mörkt öl bredvid en ölburk med etiketten "Original Sin" på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Godis från Lervig!
Mycket smak av mörk choklad, rätt söt och enligt mig helt fantastisk (vid rätt tillfälle, ingen törstsläckaren att svepa på sommaren direkt). Fanns en sväng på tillfälligt-hyllan för länge sedan, testade en och lyckades sedan hugga några till som jag nu snålar hårt på.

För övrigt den som fick mig att alltid prova det jag ser från Lervig även om de egentligen inte låter som något för mig. First impression lasts…
 
  • Gilla
  • Wow
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Maria T
E Emil.P skrev:
[bild]
Godis från Lervig!
Mycket smak av mörk choklad, rätt söt och enligt mig helt fantastisk (vid rätt tillfälle, ingen törstsläckaren att svepa på sommaren direkt). Fanns en sväng på tillfälligt-hyllan för länge sedan, testade en och lyckades sedan hugga några till som jag nu snålar hårt på.

För övrigt den som fick mig att alltid prova det jag ser från Lervig även om de egentligen inte låter som något för mig. First impression lasts…
Alltså, det är ju väldigt mörkt och väldigt vackert!
 
  • Älska
Emil.P
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
[bild]
Godis från Lervig!
Mycket smak av mörk choklad, rätt söt och enligt mig helt fantastisk (vid rätt tillfälle, ingen törstsläckaren att svepa på sommaren direkt). Fanns en sväng på tillfälligt-hyllan för länge sedan, testade en och lyckades sedan hugga några till som jag nu snålar hårt på.

För övrigt den som fick mig att alltid prova det jag ser från Lervig även om de egentligen inte låter som något för mig. First impression lasts…
Riktigt god 😋
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Efter jakten idag blev det en riktigt god Dansk till maten. Höga betyg 👍🏻
 
  • Närbild av en ölflaska med texten "Eriksberg" och en alkoholhalt på 5,0%. Träbakgrund och en vätskedroppe synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog ingen bild, men 103kr för 33cl Bergen… 🤨
 
  • Gilla
  • Wow
Takko och 2 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Tog ingen bild, men 103kr för 33cl Bergen… 🤨
Kanske var otydlig inser jag.. 🙄
Är i vårat västra grannland Norge…
Om det regnar?? Gissa! 😂
Stapeldiagram visar nederbörd i mm för olika städer, Bergen har mest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
”Eclipse vs Pelarborr”

Som @Nötegårdsgubben mycket riktigt påpekade saknades det obligatoriska testet efter sista projektet.
Så här kommer testet.

Eclipse baktången är en gedigen konstruktion i gjutjärn med fin mekanik. Aluminiumburken är av betydligt enklare klenare material så testet gjordes på två sätt för att få fram ett resultat.

Test 1.
En tom pelarburk spändes fast i mellan Eclipse bastanta ekplattor. Sakta skruvades gapet ihop och det behövdes inte mycket kraft för att burken skulle börja deformeras.

Ölkannan klämd i skruvstycke, träkonstruktion överst, verktyg, kreativ lösning, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Test 2.
En oöppnad aluminiumburk används vid andra försöket. Nu krävdes det betydligt mer kraft för att se någon förändring på burken. Man fick verkligen ta i!

Ölburk klämd i bänkskruv på arbetsbänk i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutsats.
Den enda skillnaden mellan test 1 och test 2 är att burk nummer 2 innehåller ”Pelarborr”
Det måste innebära att den guldfärgade ”Pelarborr” vätskan i aluminiumburken tillför både styrka och styvhet till konstruktionen.
Att dricka ”Pelarborr” är då bevisligen en utmärkt anledning att tillföra kroppen både styrka, uthållighet och njutning i en och samma klunk!

V.S.B

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
SC Aero och 11 till
  • Laddar…
Fredagsöl och en god IPA från Danmark. Välbalanserad men kunde haft lite mer beska. Gav den ganska högt betyg.
 
  • En IPA-ölflaska med etikett "Fylla", delvis tömt glas, träbord, suddiga ljus i bakgrunden. Mysig stämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Ravnestam och 2 till
  • Laddar…
Ölglas fyllt med skummande dryck bredvid en illustration-försedd burk; inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fredags IPAn.

Trevlig helg allesammans.
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
Lite enkelt ikväll. Passar rätt bra till brasa och First Aid Kit
Ett glas öl och en flaska med märket "Poppels", inomhus med brinnande kamin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Fredags IPAn.

Trevlig helg allesammans.
Tack detsamma 😀
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Helt ok skulle jag säga. Den är klart ”tunnare” än den vanliga men det är förmodligen ofrånkomligt, jag tycker det alltid är så.
Så rent smakmässigt tar jag den vanliga men vill/måste man dricka alkoholfritt duger den gott.
Tack för tipset att det finns alkoholfritt, det ska jag prova!!!
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.