F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Att dom kan göra så mot sina kunder, har själv varit utsatt för deras garantier, och det bara fortsätter
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
B bossel51 skrev:
Att dom kan göra så mot sina kunder, har själv varit utsatt för deras garantier, och det bara fortsätter
Fast de bad om ursäkt.
 
B bossel51 skrev:
Att dom kan göra så mot sina kunder, har själv varit utsatt för deras garantier, och det bara fortsätter
Det var ju bra. Men jag hade en kompis som köpte en liten bärbar kompressor med tillbehör han informerade mig om att den inte fukade, den kom aldrig upp i tryck. Det var något som bara pös. Fick sedermera ta hand om denna för att kolla felet. En övertrycksventil är ur funktion så trycket kommer inte upp. Den är ny aldrig använd, vi vänder oss till Jula för att få hjälp, men inte. Ringer till Jula i Skara får info att kontakta tillverkaren Stanley som svarar att den tillverkas inte längre. Det finns kvitto på maskinen, men inte fullständigt. Den är köpt 2021 är aldrig anständig. Vad gör man?
 
B bossel51 skrev:
Det var ju bra. Men jag hade en kompis som köpte en liten bärbar kompressor med tillbehör han informerade mig om att den inte fukade, den kom aldrig upp i tryck. Det var något som bara pös. Fick sedermera ta hand om denna för att kolla felet. En övertrycksventil är ur funktion så trycket kommer inte upp. Den är ny aldrig använd, vi vänder oss till Jula för att få hjälp, men inte. Ringer till Jula i Skara får info att kontakta tillverkaren Stanley som svarar att den tillverkas inte längre. Det finns kvitto på maskinen, men inte fullständigt. Den är köpt 2021 är aldrig anständig. Vad gör man?
Påtalar ursprungligt fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag har svarat på det. Lägg ner nu.
Var då?

Ingen intelligent människa stämmer ett företag för små belopp. Om du vill att ett företag ska få det jobbigt? Då är inte domstolen rätt ställe. Det är att få igång en debatt där får med flera.
 
B bossel51 skrev:
Det var ju bra. Men jag hade en kompis som köpte en liten bärbar kompressor med tillbehör han informerade mig om att den inte fukade, den kom aldrig upp i tryck. Det var något som bara pös. Fick sedermera ta hand om denna för att kolla felet. En övertrycksventil är ur funktion så trycket kommer inte upp. Den är ny aldrig använd, vi vänder oss till Jula för att få hjälp, men inte. Ringer till Jula i Skara får info att kontakta tillverkaren Stanley som svarar att den tillverkas inte längre. Det finns kvitto på maskinen, men inte fullständigt. Den är köpt 2021 är aldrig anständig. Vad gör man?
Du vänder dig till Jula förstås. Det var väl självklart?
Du har haft den ståendes i nästan två år? Nu vet jag inte hur lång garanti jula har förståss.
Sen ska du inte hänga Jula efter ett telefonsamtal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bossel51 skrev:
Att dom kan göra så mot sina kunder, har själv varit utsatt för deras garantier, och det bara fortsätter
Tja jag har inte haft några problem.
Vad har du får dåliga problem?
 
K karlmb skrev:
Då får de skicka med verktyget isåfall.
Det har de ingen skyldighet att göra. Verktyget finns att köpa i handeln.
 
L Leevi P skrev:
Det har de ingen skyldighet att göra. Verktyget finns att köpa i handeln.
Jo. Vanliga handverktyg är något annat.
 
K karlmb skrev:
Jo. Vanliga handverktyg är något annat.
Vet inte hur vanligt det är att man har detta verktyg. Inga av mina kompisar (som skruvar på olika maskiner) har detta verktyg. Vet inte om det kan räknas till vanliga handverktyg, Jula säljer en sats med olika förgasarjusteringsmejslar. Skruven kan jämföras med en 'utvändig' torx.
 
L Leevi P skrev:
Vet inte hur vanligt det är att man har detta verktyg. Inga av mina kompisar (som skruvar på olika maskiner) har detta verktyg. Vet inte om det kan räknas till vanliga handverktyg, Jula säljer en sats med olika förgasarjusteringsmejslar. Skruven kan jämföras med en 'utvändig' torx.
Jag tyckte du just svarade på frågan själv.
 
Jeg har opdaget et nyt problem i forhold til Jula (Meec): De har ikke reservedele.
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Steen P Steen P skrev:
Jeg har opdaget et nyt problem i forhold til Jula (Meec): De har ikke reservedele.
Riktigt illa!
 
hsd
K karlmb skrev:
Riktigt illa!
Jag har en gammal Jula Meec röjsåg och det finns reservdelar till den 🥳
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag har en gammal Jula Meec röjsåg och det finns reservdelar till den 🥳
Jeg har en ny (ca 4 måneder gammel) og de findes ikke til den. Der er tale om to ud af tre skruer der holder skjoldet og så selve skjoldet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.