Jamen, vilket fabrikat på paneler och exakt vilken typ är det. Det måste väl stå i dokumentationen över anläggningen som du har fått av solcellsfirman. Den dokumenationen får du efter anläggningen har färdigställt, först då blir det ju bekant vad som slutligen monterades.
 
  • Gilla
vickentur och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jamen, vilket fabrikat på paneler och exakt vilken typ är det. Det måste väl stå i dokumentationen över anläggningen som du har fått av solcellsfirman.
Tyvärr saknas den dokumentationen. Klantigt att inte hålla koll på att jag fick en sådan dokumentation, men det var rejält rörigt runt installationen som skedde i tre steg; växelriktare på plats i december, paneler på plats i slutet på januari, koppling av elektriker i februari.
 
Då ber du nu då vänligen om fullständig dokumentation, även hållfasthetsberäkningen för valt montagemateriel för panelerna som bevisar att det håller i alla väder och för orten förekommande snölaster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du ber du nu då vänligen om fullständig dokumentation, även hållfasthetsberäkningen för valt montagemateriel för panelerna som bevisar att det håller i alla väder och förekommande snölaster.
Absolut!! 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag får instämma att det låter klent med produktionen.

Vi har en betydligt mindre anläggning på 10,92 kWp:
- 28 st Trine Solar Energy modell TSM-395DE09 (Vertex S)
- SolarEdge 3-fas växelriktare på 10 kW, 28 optimerare
- takvinkel 38 grader, kompassriktning 287 grader dvs strax norr om rakt västerläge, i Växjö.

Bra dagar i Juni producerades ca 9 kW som max, annars runt 8 om värmen begränsade. Exempel från juni:
Energiproduktionsdata för en dag, topp runt mitten av dagen, totalt 62,6 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beräknad årsproduktion är drygt 8 MWh, vi har idag ca 6,7 MWh producerat sedan installation mitten av april så kalkylen tycks hålla bra i detta avseende. Maj producerades 1,55 MWh, juni 1,45 MWh vilket är långt över produktionskalkylen.

Bifogar även en bild av produktionen idag, varit litet klent överlag nu i oktober men hyfsat soligt idag:
App för övervakning av solenergiproduktion. Visar dagens, månadens, årets produktion och realtidsdata. Graf över dagens effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild av SolarEdge-app som visar övervakningssystem för solpaneler med energiproduktionsdata och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser tydligt hur skuggning av vissa paneler påverkar, de längst nere till vänster skuggas en del nu på hösten av träd, det finns även skuggning av huvar litet högre upp i bilden som drar ner produktionen på några andra paneler.

Även delvis skuggning påverkar mycket. Så en hypotes kan vara att du behöver optimerare på vissa av dina paneler så att de inte drar ner produktionen av hela strängen vid skuggning av tex en huv/skorsten.
 
  • Gilla
bjorne76 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag får instämma att det låter klent med produktionen.

Vi har en betydligt mindre anläggning på 10,92 kWp:
- 28 st Trine Solar Energy modell TSM-395DE09 (Vertex S)
- SolarEdge 3-fas växelriktare på 10 kW, 28 optimerare
- takvinkel 38 grader, kompassriktning 287 grader dvs strax norr om rakt västerläge, i Växjö.

Bra dagar i Juni producerades ca 9 kW som max, annars runt 8 om värmen begränsade. Exempel från juni:
[bild]

Beräknad årsproduktion är drygt 8 MWh, vi har idag ca 6,7 MWh producerat sedan installation mitten av april så kalkylen tycks hålla bra i detta avseende. Maj producerades 1,55 MWh, juni 1,45 MWh vilket är långt över produktionskalkylen.

Bifogar även en bild av produktionen idag, varit litet klent överlag nu i oktober men hyfsat soligt idag:
[bild]
[bild]

Man ser tydligt hur skuggning av vissa paneler påverkar, de längst nere till vänster skuggas en del nu på hösten av träd, det finns även skuggning av huvar litet högre upp i bilden som drar ner produktionen på några andra paneler.

Även delvis skuggning påverkar mycket. Så en hypotes kan vara att du behöver optimerare på vissa av dina paneler så att de inte drar ner produktionen av hela strängen vid skuggning av tex en huv/skorsten.
OK, tack för ytterligare bekräftelse!
Jo, jag har också varit inne på att det inte vore så dumt med optimerare. Så det går alltså att ha optimerare bara på en del paneler? Och inga stora problem att installera dessa i efterhand?
 
Andra får svara på detta, SolarEdge bygger på att man har optimerare på alla panelerna. Men det finns andra system och min uppfattning är att man kan ha dessa typer på utvalda paneler där skugga förekommer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Effektoptimerare Tigo TS4-A-O som klarar panel på upp till 700 W, kan man i efterhand sätta på enbart skuggdrabbade paneler i en sträng. Kostar ca 700 à 800 kr/st.

Huawei har väl egna effektoptimerare som jag gissar på samma sätt kan monteras på enbart skuggdrabbade paneler.

Men det är nog inte skuggning som är problemet i TincaTincas anläggning.

På bild framgår att 2 st kontakter på tincatincas växelriktaren inte har några solarkontakter är lediga(har istället blå ploppar), vilken är det? Är det PV1, PV2, PV3 eller PV4? Du har ju spänningar och ström för PV1, PV2, PV3 och PV4 på displayen i mobiltelefon.

Jag gissar att det är 3 st lika strängar med varje 15 st seriekopplade paneler. Då ska också varje sträng ge samma spänning och ström. Men det visar de inte på mobilens displayen här ovan. En visar 0 A! Men är sent på dagen, nästan solnedgång, och inte representativt. Men ca kl. 14:00 borde de visa samma spänning och ström, eftersom då, även om klart väder, ingen skugga faller på panelerna.

Men bäst är att kolla spänning och ström för PV1, PV2, PV3 och PV4, då molnig väder, då finns nämligen ju inga skuggor. Då ska alla visa samma värden.

Förmodligen har de kopplat översta raden som består av 15 paneler, i en seriekopplad sträng. Samma med 2:a raden, och samma med 3:e raden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Effektoptimerare Tigo TS4-A-O som klarar panel på upp till 700 W, kan man i efterhand sätta på enbart skuggdrabbade paneler i en sträng. Kostar ca 700 à 800 kr/st.

Huawei har väl egna effektoptimerare som jag gissar på samma sätt kan monteras på enbart skuggdrabbade paneler.

Men det är nog inte skuggning som är problemet i TincaTincas anläggning.

På bild framgår att 2 st kontakter på tincatincas växelriktaren inte har några solarkontakter är lediga(har istället blå ploppar), vilken är det? Är det PV1, PV2, PV3 eller PV4? Du har ju spänningar och ström för PV1, PV2, PV3 och PV4 på displayen i mobiltelefon.

Jag gissar att det är 3 st lika strängar med varje 15 st seriekopplade paneler. Då ska också varje sträng ge samma spänning och ström. Men det visar de inte på mobilens displayen här ovan. En visar 0 A! Men är sent på dagen, nästan solnedgång, och inte representativt. Men ca kl. 14:00 borde de visa samma spänning och ström, eftersom då, även om klart väder, ingen skugga faller på panelerna.

Men bäst är att kolla spänning och ström för PV1, PV2, PV3 och PV4, då molnig väder, då finns nämligen ju inga skuggor.

Förmodligen har de kopplat översta raden som består av 15 paneler, i en seriekopplad sträng. Samma med 2:a raden, och samma med 3:e raden.
OK. jag får kolla upp det där med effektoptimerare med leverantören/installatören.

Det är PV4+ och PV4- som har blå ploppar.

Jag reagerade också på den som visade 0 A. Jag gick ut och kollade och det var absolut skuggfritt. Det känns som det kan vara där problemet ligger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
De har förmodligen glömt att koppla in en sträng(som har 15 paneler), glömt koppla ihop kontakt på taket, eller emellan paneler. Då förlorar du över ett år, just precis 33 % av kWh-årsskörden. Det stämmer ju också bra överens med din verkliga produktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Låter logiskt, såg dessa 0,00 A nu på sträng PV2... även litet lustigt att det ligger full spänning på PV4 som inte är inkopplat men kan inget om detta. Konfigurationsfel kanske?

Märkligt att detta inte kontrollerades efter installationen av installatören.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Precis min slutsats!
Får följa upp det där med spänning på 4:an.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
HaraldBlåtumme,
jag tror PV3 och PV4 är samma plint innan för växelriktarskalet, därför samma spänning på PV4 som på PV3, trots ingen inkopplat på PV4. Det är ju en parallellkoppling av 2 strängar.
PV1 och PV2 är en och samma MPPT 1-ingång.
PV3 och PV4 är en och samma MPPT 2-ingång.

Att det visas strömvärde för både PV1 och PV2 är kanske att de har strömmätning på varje PV ingång. Går att göra genom att låta likströmmen passera en motstånd på någon milliOhm och mäta spänningen över det.
Är säkert ingen noggrann strömmätning. PV4 visar ju negativ ström, men ska vara 0 om inget inkopplat, är förmodligen dålig noggrannhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Rent hypotetiskt borde man ju få någon form av kompensation för förlorad produktion p.g.a. felaktig installation? Men det kan man väl bara drömma om...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
T TincaTinca skrev:
Jag är för okunnig på det här som du märker :)
Men jag hittade lite mer info i växelriktarappen. Det här är vad som gäller precis nu (solen skiner för fullt men lågt, ingen skugga).
Pv1 och Pv2 hör ihop. Den ena mäter från plus och den andra från minus eller något. Sedan samma med 3 o 4.

Du har tre slingor. Två parallella med förhoppningsvis lika många paneler i alla. 45 är delbart med tre och anläggningen på taket är i samma väderstreck och symmetrisk. Så känns inte som att någon annan uppdelning borde gjorts.

På bilden producerar respektive mppt nästan lika många ampere. Så när som på 0,5A. Eftersom ena mppt har dubbelt så många paneler så borde den första ha 6A och den ena 3A i det ögonblicket du tog skärmdumpen. Spänningen ökar inte när man parallellkopplar två slingor.

Tror att en av slingorna inte är hela. Någon som fått hjärnsläpp på taket. Och sedan har man inte kontrollmätt. Eller blundat för att man inte orkar lösa problemet.

Och dokumentation behöver du såklart. Det ska de inte komma undan med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.