P pmd skrev:
Ja, elbilar är dyrare än "motsvarade" fossildrivna bilar, men mycket roligare!
Hur milkostnaden blir är svårare att bedöma. Där kan möjligen elbilar vara billigare på bränsle och underhåll, men kapitalkostnaden torde dominera.

Billigast är att behålla sin gamla fossildrivna bil.
Men om ens gamla fossilbil börjar bli lite väl gammal och fossil? Så småningom måste man ändå byta bil. Själv tycker jag att 20-årsservicen med kamremsbyte börjar vara onödigt dyr i förhållande till bilens värde, så jag anser att bilen ska säljas vid ca 18 år. Sen köper man såklart aldrig en sprillans ny bil. Den ska ha minst ett par år på nacken så att priset hinner halveras.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Problemet är väl att många byter från nån sur toyota till en tesla och så tycker man att själva elbilen blir så mycket dyrare. Elbilarna är ju oftast även fullutrustade eller lyxbilar. De som byter en BMW 530 GT xdrive M-sport (eller vad de nu kan heta) till en Tesla 3 får snarare en billigare bil, men att en trist Avensis utan nån extrautrustning mot en Tesla måste nog tänka att lite av pengarna är för annat än batteriet...

Jag kör en liten Zoe och den var billig i inköp (beg) och jag åker otroligt billigt. Lönar sig inte åka kollektivt. Men det är väl mer att pendeltåg och tåg är för dyrt. Nu är det första "småbilen" jag har, innan har jag kört golfkombi, och innan det begagnade äldre mellanstora bilar så jag har ingen bra referens till att köra motsvarande fossil-små-bil.
 
C
J JohanLun skrev:
Jag kör en liten Zoe och den var billig i inköp (beg) och jag åker otroligt billigt.
Är inte så säker på att alla håller med om att 469 990 kr är billigt för en grundutrustad bil i småbilsklassen.
Motsvarande Clio kostar 233 900... Ganska precis halva priset alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Är inte så säker på att alla håller med om att 469 990 kr är billigt för en grundutrustad bil i småbilsklassen.
Motsvarande Clio kostar 233 900... Ganska precis halva priset alltså.
Måste vara otroligt andrahandsvärde om en ny kostar 469,990 och man kan få en 2022 som rullat under 1500 mil för under 220,000🫣
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Måste vara otroligt andrahandsvärde om en ny kostar 469,990 och man kan få en 2022 som rullat under 1500 mil för under 220,000🫣
Jesus, om den kostat 469000 ny så har nån jäkel betalt över 150:- milen i värdeminskning för att åka en microbil! Vad kostade en sån 2022 ny egentligen?
 
M
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jesus, om den kostat 469000 ny så har nån jäkel betalt över 150:- milen i värdeminskning för att åka en microbil! Vad kostade en sån 2022 ny egentligen?
423,999kr kostade en basutrustad Zoe 2022.
https://cdn.group.renault.com/ren/s...lt-zoe-prislista.pdf.asset.pdf/5baa5940bd.pdf
Så 200,000kr i värdeminskning på ett år tycker jag låter väl dyrt! Eller 130,000 om man inräknar bonusen som inte finns längre. Men ändå, typ 100kr/ mil i bara värdeminskning. Man får mycket soppa för dom pengarna..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Måste vara otroligt andrahandsvärde om en ny kostar 469,990 och man kan få en 2022 som rullat under 1500 mil för under 220,000🫣
De gjorde nån sjuk prishöjning sista åren den fanns. Jag köpte beg. Tror de kostade under 300k nya.
 
P pmd skrev:
Ja, elbilar är dyrare än "motsvarade" fossildrivna bilar, men mycket roligare!
Hur milkostnaden blir är svårare att bedöma. Där kan möjligen elbilar vara billigare på bränsle och underhåll, men kapitalkostnaden torde dominera.

Billigast är att behålla sin gamla fossildrivna bil.
Att behålla den gamla var definitivt inte aktuellt och definitivt inte billigast, eftersom ingen av oss är bilmekaniker.
Tankade bilen full i natt för minus 37 öre. Och den är betald med ärvda pengar, alltså inga kapitalkostnader utöver fiktiva baserade på hur mycket vi i teorin hade kunnat tjäna på lån plus rätt placering.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Att behålla den gamla var definitivt inte aktuellt och definitivt inte billigast, eftersom ingen av oss är bilmekaniker.
Tankade bilen full i natt för minus 37 öre. Och den är betald med ärvda pengar, alltså inga kapitalkostnader utöver fiktiva baserade på hur mycket vi i teorin hade kunnat tjäna på lån plus rätt placering.
Om man köper något för sparade (eller fådda) pengar så pratar man om alternativkostnad istället för kapitalkostnad, dvs vad man skulle kunna använda pengarna till istället. Avkastningen på en investering man kan göra med pengarna kan liknas vid en kapitalkostnad för köpet av bilen.
 
J JohanLun skrev:
De gjorde nån sjuk prishöjning sista åren den fanns. Jag köpte beg. Tror de kostade under 300k nya.
Jag tror den Zoe jag har (41kWh) var bra mycket billigare än 52an.

https://carplus.se/wp-content/uploads/2020/08/Nya-zoe-prislista.pdf

Med batterihyra och klimatbonus kostade alltså en 52kwh Zoe 2020 190.000, Med lossköpt batteri 270.000. Jag köpte en med batterihyra som var 3 år gammal, efter ett halvår köpte jag ut batteriet för 55.000. Jag tror det minskar i pris med ungefär hyran, dvs 12.000kr/år.

Om jag gissar så var 41an betydligt billigare än ovan priser som ny, jag köpte ju för snart 2 år sen när det inte gick att få tag på varken nya eller gamla bilar, så troligen betalade jag för mycket för min, tror jag gav 135.000, plus batteriet sen då. Undrar om den inte kostat typ 210.000 minus bonusen på 60.000 ny...

En gammal Leaf eller en Kia Soul är väl begagnade i samma prisklass. VW Up, Seat Mi är väl även dem billiga. e-Golf och Kia Niro är väl överkomliga. Så, det behöver inte vara betydligt dyrare. Att man sen åker billigare gör ju att man sparar säg 15kr/mil, på 3000 mil så blir det 15.000 om året. På 3 år 45.000. Och troligen är andrahandsvärdet bättre än en fossilbil.
 
C
J JohanLun skrev:
Att man sen åker billigare gör ju att man sparar säg 15kr/mil, på 3000 mil så blir det 15.000 om året. På 3 år 45.000. Och troligen är andrahandsvärdet bättre än en fossilbil.
Jo, det var ju så vi kom in i detta - att körsträckan har en avgörande betydelse för ekonomin.

Sen får jag inte riktigt ihop detta med låga priser på andrahandsmarknaden och högt andrahandsvärde.
Visst, om nybilspriset går upp 50% känns ju begpriset genast som ett klipp i jämförelse. Men den som väljer nytt lär ju då få svårt att få bra betalt i konkurrens med bilar som är ett par år äldre och köpts för 2/3 av priset...

Själv är jag mest förbluffad över att kreti och pleti i dag lägger 500' - 1Mkr på en ny bil utan att blinka. En prisnivå som för inte så länge sedan otvivelaktigt var i direktörsklassen. Visst, det leasas väl generellt sett, men ändå. Lite som att man ger telefoner som kostar > 10' till barnen. Känns svindlande - var kommer dessa pengar ifrån undrar man?
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, det var ju så vi kom in i detta - att körsträckan har en avgörande betydelse för ekonomin.

Sen får jag inte riktigt ihop detta med låga priser på andrahandsmarknaden och högt andrahandsvärde.
Visst, om nybilspriset går upp 50% känns ju begpriset genast som ett klipp i jämförelse. Men den som väljer nytt lär ju då få svårt att få bra betalt i konkurrens med bilar som är ett par år äldre och köpts för 2/3 av priset...

Själv är jag mest förbluffad över att kreti och pleti i dag lägger 500' - 1Mkr på en ny bil utan att blinka. En prisnivå som för inte så länge sedan otvivelaktigt var i direktörsklassen. Visst, det leasas väl generellt sett, men ändå. Lite som att man ger telefoner som kostar > 10' till barnen. Känns svindlande - var kommer dessa pengar ifrån undrar man?
Ja, jag är också förundrad. Folk i min omgivning jag uppfattar har ungefär samma kvalifikation på jobb som mig själv, dvs vanlig tjänsteman och akademiker kör Tesla och barnen har iPhone 14, åker på skidresa och utomlandssemster varje år. Men några har kanske tjänat pengar på annat sätt. Man ser heller inte lunchlådor, eller tänker på om de är sparsamma på andra håll.

Jag räknade fel också med "vinsten" med el mot bensin. Är det 15kr milen så blir det 15.000 för 1000 mil. För 3000 blir de ju 45.000. Nu kör jag inte längre 3000 mil om året utan dryga 2, men på 3 år kommer jag iallafall betalat mer än mellanskillnaden till en fossil motsvarande bil. Men då var den begagnad. Sen rasar tydligen motorerna på Zoe. Men det är nog mer att det är en fransk bil, troligen är fossil renaulter minst lika dåliga. :D Troligen är fortfarande andrahandsvärdet något bättre än motsvarande fossil bil också. Jag tror helt enkelt elbil är mer lönsamt, givet de energipriser vi har på el resp bensin.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
För 3000 blir de ju 45.000.
Absolut, men då kör du också > 8 mil om dagen, 7 dagar i veckan, och närmar dig lite smått den genomsnittliga körsträckan för en taxibil. Väl medveten om att många faktiskt kör så mycket ligger du då i den sweet spot där det är riktigt trevligt ekonomiskt att köra elbil. I synnerhet om körsträckan fördelar sig så att du slipper ladda "på fältet".

Men kör du 1000 är det ju, som du konstaterar, inte lika självklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Absolut, men då kör du också > 8 mil om dagen, 7 dagar i veckan, och närmar dig lite smått den genomsnittliga körsträckan för en taxibil. Väl medveten om att många faktiskt kör så mycket ligger du då i den sweet spot där det är riktigt trevligt ekonomiskt att köra elbil. I synnerhet om körsträckan fördelar sig så att du slipper ladda under dagen.

Men kör du 1000 är det ju, som du konstaterar, inte lika självklart.
Kör en taxi bara 8 mil om dagen? Då förstår jag de har problem med lönsamheten. Ja, tidigare körde jag ca 5 mil enkel till jobbet, dvs 50 mil i veckan, plus all körning på fritid. Nu är det 2-3 dar i veckan jag åker till jobbet. Jag har haft både kortare och längre till jobbet, men räknar man på hur mycket bensin det gått åt under alla år blir jag mörkrädd...

Men jag håller med, ur miljöaspekt och ekonomisk aspekt så kör man bara 500 mil om året så ska man inte byta till elbil. Jag har en andrabil som väl går därnånstans. 18 år gammal V70. Om jag inte tog bilen till jobbet och inte behövde skjutsa runt barnen som värsta bolt-föraren så skulle jag mycket väl kunna nöja mig med sådan gammal fossilbil. Mina egna (personliga) behov av biltransport (utom till jobbet) är nån enstaka resa per vecka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kör en taxi bara 8 mil om dagen? Då förstår jag de har problem med lönsamheten. Ja, tidigare körde jag ca 5 mil enkel till jobbet, dvs 50 mil i veckan, plus all körning på fritid. Nu är det 2-3 dar i veckan jag åker till jobbet. Jag har haft både kortare och längre till jobbet, men räknar man på hur mycket bensin det gått åt under alla år blir jag mörkrädd...

Men jag håller med, ur miljöaspekt och ekonomisk aspekt så kör man bara 500 mil om året så ska man inte byta till elbil. Jag har en andrabil som väl går därnånstans. 18 år gammal V70. Om jag inte tog bilen till jobbet och inte behövde skjutsa runt barnen som värsta bolt-föraren så skulle jag mycket väl kunna nöja mig med sådan gammal fossilbil. Mina egna (personliga) behov av biltransport (utom till jobbet) är nån enstaka resa per vecka.
Kan bara hålla med. Jag har 7,5 mil enkel väg till jobbet så innan pandemin blev det många mil per år. Numera är jag på jobbet ~2 dagar/vecka så bränslekostnaden har sjunkit lite.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.