R
Tekladennyfikne Tekladennyfikne skrev:
Det är snickaren hon anlitat som

Det är snickaren hon anlitade som "lilla gumman" henne. Inte du 🤗
Lite konstigt sätt o skriva men skönt o höra👍
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Han har inte fel. Vid renovering måste man anpassa efter hur verkligheten ser ut självklart. Men skulle säga att ju längre in i fasaden blecket hamnar desto bättre.
Har själv alltid försökt sätta innanför vindskyddet eller på vindskyddet med tätning/tejp mellan plåt och vindskydd. Detta för att leda ut eventuellt vatten som kan leta sig in innanför fasaden. Bör i praktiken inte vara många droppar.
Även Hus AMA anger att "Droppbleck ska monteras på ett sådant sätt att vatten som kan tränga in i en luftad och dränerad luftspalt leds ut ur konstruktionen"
Hus AMA är ju ingen lag men ändock ett hyfsat utgångsläge.

I mina öron så låter han i denna tekniska frågan som en seriös snickare definitivt mer jobb än att sätta blecket längre ut. Hans kassa attityd är ju dock tråkig, milt uttryckt.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Janu78 skriver en bra lösning som jag skulle eftersträva om det är möjligt.

Enligt HusAMA: ”Droppbleck ska monteras på ett sådant sätt att vatten som kan tränga in i en luftad och dränerad luftspalt leds ut ur konstruktionen.”
Droppbleck är ”bleck för avledning av vatten vid till exempel altaner, balkonger, luckor, överkant fönster, dörrar och dylikt”.

Det finns även lösningar där man ankantar plåt mot ex. vindskiva med tätning.
Löser man bara att vatten som tränger in bakom panelen leds ut ur konstruktionen så får man en bra fackmannamässig lösning så länge man samtidigt tar hänsyn till att fönster kan bytas och fasaden luftas (om krav finns).
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
A Aylahund skrev:
Man kan ha överblecket på fasaden åxo,enligt en plåtslagare jag känner,bara man har tätning bakom blecket.
Hen kan inte mena träpanel med ”fasad”.
 
R
J J_K_H skrev:
Janu78 skriver en bra lösning som jag skulle eftersträva om det är möjligt.

Enligt HusAMA: ”Droppbleck ska monteras på ett sådant sätt att vatten som kan tränga in i en luftad och dränerad luftspalt leds ut ur konstruktionen.”
Droppbleck är ”bleck för avledning av vatten vid till exempel altaner, balkonger, luckor, överkant fönster, dörrar och dylikt”.

Det finns även lösningar där man ankantar plåt mot ex. vindskiva med tätning.
Löser man bara att vatten som tränger in bakom panelen leds ut ur konstruktionen så får man en bra fackmannamässig lösning så länge man samtidigt tar hänsyn till att fönster kan bytas och fasaden luftas (om krav finns).
Tack äntligen någon som kan något, så många hemmasnickare och förståsigpåare som hittar något på nätet och tror att dom är experter!
 
  • Gilla
NL12345
  • Laddar…
Låter som en riktig mansgris till snickare.

Såhär säger iaf Plåtbyggnad AMA Hus 21 och det är väll iaf mer rätt än fel att montera under vindpappen.

Brukar dock se väldigt olika ut beroende på bygge av min erfarenhet som plåtslagare.

Jag själv skulle inte lämna någon garanti på ett överbleck som inte är åtminstone bakom panelen.
 
  • Ritning för droppbleck vid fönster och dörröppningar; detaljer för tätning och ventilation ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
P
Det finns många olika sätt att montera överbleck och olika sätt kan vara rätt på olika hus beroende på hur husväggen är uppbyggd och konstruerad..

För att svara på om det är fackmannamässigt utfört behövs mycket mer information om ditt hus och i praktiken troligen en koll på plats, först då kan man säga om det är fackannamässigt ok eller inte.. Att google kolla hur man gör vid nybyggnation idag är inte nödvändigtvis det rätta på ett gammalt hus med annan konstruktion.

Sen är det tråkigt att ts och byggare inte lyckas hitta en fungerande kommunikation där man lyckas reda ut det här
 
P polaris78 skrev:
Det finns många olika sätt att montera överbleck och olika sätt kan vara rätt på olika hus beroende på hur husväggen är uppbyggd och konstruerad..

För att svara på om det är fackmannamässigt utfört behövs mycket mer information om ditt hus och i praktiken troligen en koll på plats, först då kan man säga om det är fackannamässigt ok eller inte.. Att google kolla hur man gör vid nybyggnation idag är inte nödvändigtvis det rätta på ett gammalt hus med annan konstruktion.

Sen är det tråkigt att ts och byggare inte lyckas hitta en fungerande kommunikation där man lyckas reda ut det här
Fast om snickaren har föreslår och vill sätta blecket innanför vindskyddet får man väl anta att det är möjligt att göra så. Och även då anta att det är korrekt eftersom det är den föredragna metoden enligt nu gällande "branschregler". Men visst med mer information som vi nu inte har så kanske det hade varit annorlunda.
 
  • Gilla
J_K_H
  • Laddar…
P
B Betongapa skrev:
Fast om snickaren har föreslår och vill sätta blecket innanför vindskyddet får man väl anta att det är möjligt att göra så. Och även då anta att det är korrekt eftersom det är den föredragna metoden enligt nu gällande "branschregler". Men visst med mer information som vi nu inte har så kanske det hade varit annorlunda.
Jo det är alldelles för tidigt att solklart utrycka sig som att nåt är fel

Ts vill ju helst ha svart på vitt om vad som är fel resp rätt men verkligheten är lite krångligare än så.

För att kunna klämma åt sin snickare i att det faktiskt är så fel så det inte är fackamanamässigt utfört så krävs ju en hel del mera info. utan den så är frågan omöjlig att ge ett korrekt svar på
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Denna video besvarar din fråga
[media]
Detta är en dålig lösning då droppblecket inte leder vatten ut från konstruktionen. Lösningen riskerar att vatten leds in bakom spikläkt till drevutrymmet för fönster och skada både konstruktionen, fönster och invändiga material.
Vidare så saknas luftning av panelen även om de påstår det då luften inte kan passera spikläkten.
Byggmax kanske inte är bästa källan för hur det ska utföras.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Nu fattar jag inget har hjälpt dig och i sista som jag skrev önskade jag dig lycka till?
A Alexn72 skrev:
Finns det någon bild på arbetet idag?
Kan fixa imorgon
 
E Evalarsson36 skrev:
Man ska liksom inte lillagumman till mig
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Konstiga saker? Sexuella trakasserier kallas det.
Har vi verkligen kommit till den punkten där det är sexuella trakasserier att kalla någon "lilla gumman" ?
 
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Har vi verkligen kommit till den punkten där det är sexuella trakasserier att kalla någon "lilla gumman" ?
Han har inte kallat mig lilla gumman. Men attityden är sån. Nedvärderande och "dethärförstårintedu" "komintehärochberättaförmighurjagskagöra" däremot frågar han om min manliga vän är min kk. Vad nu det har med renoveringen att göra
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Spretig tråd detta...
Monterade på spikläkt, eller rättare sagt en annan horisontell regel då spikläkten inte lirade i höjdled:

Fönster, svart plåt, träkonstruktion, skruvar, dygnad, gröna träd, utomhus, byggnadsdetalj, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen över med panel med droppnäsa så blir det bra...
Verandahörn på ett hus, trägeländer, träd utanför, delvis skymd utsikt över naturlig omgivning, vattenpass på räcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byabin och 1 till
  • Laddar…
R
Cruzze Cruzze skrev:
Spretig tråd detta...
Monterade på spikläkt, eller rättare sagt en annan horisontell regel då spikläkten inte lirade i höjdled:

[bild]
Sen över med panel med droppnäsa så blir det bra...
[bild]
Hej, ta inte illa upp men detta är ett exempel på hur det inte ska se ut.

Överblecket ska även ta upp luftspalten så antingen in bakom asfaboarden eller direkt mot asfaboarden med tätning emellan asfan och plåten.

Ditt överbleck saknar uppvikta gavlar som det ska vara.

Sedan ska plåten sluta 40mm utanför fodrets utsida om jag inte minns fel.

För så som det är nu så kan drivvatten som kommer bakom panelen att rinna in i konstruktionen över fönstret.
 
  • Gilla
J_K_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.