A
S svarsfrojd skrev:
Bra fråga. Har ingen anledning att misstänka det. Huset är byggt i mitten av 90-talet och de som bodde här inne kändes inte som typen som drar egen el.

Om man fulkopplar jord och nolla, kan man förvänta sig sådant här beteende då? Är inte nolla och jord ändå samma punkt i centralen?
det är därför jag undrar alla hus fick inte nolla framdraget till spis på den tiden och då har lata elektrikare använt jorden som nolla vilket då kan medföra inducerade spänningar och vagabonderande strömmar
nollan/jordledningen blir alltid spänningssatt och får en potentialskillnad mellan sig
 
  • Gilla
jonaZ1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är därför jag undrar alla hus fick inte nolla framdraget till spis på den tiden och då har lata elektrikare använt jorden som nolla vilket då kan medföra inducerade spänningar och vagabonderande strömmar
nollan/jordledningen blir alltid spänningssatt och får en potentialskillnad mellan sig
Okej bra tips. Nu har jag aldrig skruvat i ett perilexuttag, men det lär väl inte vara så svårt att öppna och titta om man ser både neutral och jord framdragen? Är det blå och gulgrön för dessa?
 
A
S svarsfrojd skrev:
Okej bra tips. Nu har jag aldrig skruvat i ett perilexuttag, men det lär väl inte vara så svårt att öppna och titta om man ser både neutral och jord framdragen? Är det blå och gulgrön för dessa?
ja så är det men man måste mäta för att veta
Har du JFB så brukar den slå
 
electroluxaren skrev:
ja så är det men man måste mäta för att veta
Har du JFB så brukar den slå
Hur mäter man det utan att frilägga noll eller jord i centralen?
 
Kanske har med hur en induktionshäll fungerar? Ett oscillerande magnetfält inducerar spänning i kärlet som blir varmt pga dess resistens. Spännande experiment att mäta det. Ska plocka fram multumetern till kvällens tekok :D
 
  • Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Kanske har med hur en induktionshäll fungerar? Ett oscillerande magnetfält inducerar spänning i kärlet som blir varmt pga dess resistens. Spännande experiment att mäta det. Ska plocka fram multumetern till kvällens tekok :D
om det var så skulle det ju vara farligt att hålla i stekpannan samtidigt som man är jordad? Dags att börja steka pannkakor med gummistövlar.

Men skämt å sido, min spis är ju helt avstängd när fenomenet uppstår. Det enda som borde ha ström fram är klockan på spisen…
 
A
S svarsfrojd skrev:
Hur mäter man det utan att frilägga noll eller jord i centralen?
Det kan behövas ja!
 
  • Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
S svarsfrojd skrev:
om det var så skulle det ju vara farligt att hålla i stekpannan samtidigt som man är jordad? Dags att börja steka pannkakor med gummistövlar.

Men skämt å sido, min spis är ju helt avstängd när fenomenet uppstår. Det enda som borde ha ström fram är klockan på spisen…
Låter som att den inte är avstängd när den säger att den är avstängd då. Om hällen är isolerande så måste spänningen komma från ett magnetfält som inducerar...
 
Nej det kommer troligast kapacitivt och då via ett elfält, TS har ju konstaterat att det åtminstone fanns förbindelse mellan ett uttags jordbleck och spisen så att nolla saknas eller jord är knappast troligt. Om nollan saknas borde den typen spis med hällen lagd som två enfasiga enheter mellan N och en eller två faser skadats vid användning.

Mätning L-N och L-PE och 230 V borde ge svar på att de är med och om JFB finns även att de i så fall är rätt lagda också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Vid misstanke om elfel. Är alltid första testet att slicka på metallföremålet. 👌
Också bra tips för att kolla om det är tillräckligt kallt för att tungan ska fastna på en lyktstolpe.
 
  • Gilla
  • Arg
fsn och 2 till
  • Laddar…
Säkrast är nog att jorda kastrullerna med en jordkabel och en krokodilklämma...

Allvarligt talat, väldigt skumt. Själva induktionsfunktionen inducerar ju "eddy currents", vad fan det nu heter på svenska, i kastrullerna, men det blir ju väldigt lite emf och kan ju inte inducera någon nettospänning i hela kastrullen. Dessutom säger du ju att den är avslagen. Om det är en kapacitiv koppling så måste det ju fortfarande vara något som är spänningssatt trots att den är av. Kanske av/på bara bryter nollan eller en fas av en tvåfaskrets så hela konkarongen under plattan svänger upp och ner med nätspänning?
 
Kanske bara så enkelt att det finns en spänning i enheten som kan inducera en svag men förnimbar upplevelse av det finns växelspänning i närheten.

Inte alla kan känna detta, har testat med frugan tex och hon är tydligen inte lika känslig - men jag kan omedelbart känna om det finns en fasledare inuti tex jordade metallrör eller chassin, ojordade ännu tydligare. Mäter jag på det så finns det en detekterbar spänning mot jordplanet men ingen strömstyrka alls. I det läget är det väl jag som är jordplanet om jag inte står med isolerande gummistövlar på golvet.

Det känns som en vibration med typ nätfrekvens när man drar med fingertopparna över de inducerade komponenterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
svarsfrojd och 1 till
  • Laddar…
Inga konstigheter. Alla moderna induktionshällar har en stb-puls som pollar och känner av om man har ett metallföremål på hällen. En del upplever det som små knäppningar, andra hör inget alls. När spisen är på är denna pollning mer aktiv och kan testas genom att placera ett godkänt kokkärl på en platta utan att sätta på.
 
  • Gilla
Sorbus och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske bara så enkelt att det finns en spänning i enheten som kan inducera en svag men förnimbar upplevelse av det finns växelspänning i närheten.

Inte alla kan känna detta, har testat med frugan tex och hon är tydligen inte lika känslig - men jag kan omedelbart känna om det finns en fasledare inuti tex jordade metallrör eller chassin, ojordade ännu tydligare. Mäter jag på det så finns det en detekterbar spänning mot jordplanet men ingen strömstyrka alls. I det läget är det väl jag som är jordplanet om jag inte står med isolerande gummistövlar på golvet.

Det känns som en vibration med typ nätfrekvens när man drar med fingertopparna över de inducerade komponenterna.
Ja det är jag också känslig för. Tex en Mac med aluminiumhölje som är kopplad till laddare, eller gamla golvlampor.
B bamyl skrev:
Inga konstigheter. Alla moderna induktionshällar har en stb-puls som pollar och känner av om man har ett metallföremål på hällen. En del upplever det som små knäppningar, andra hör inget alls. När spisen är på är denna pollning mer aktiv och kan testas genom att placera ett godkänt kokkärl på en platta utan att sätta på.
Intressant! Nu när du säger det, finns det några touchknappar ovanpå hällen som styr nån sorts boostfunktion eller liknande. Ställer man en ugnsplåt på fel ställe börjar den pipa och härja. Så nån sorts pollning sker ju helt klart!
 
Har ditt instrument möjlighet att mäta uA AC som nämndes tidigare vore det intressant att få en uppfattning om storleksordningen på kapacitansen som kopplar.

Alla får ursäkta att jag kör ett litet envist sidospår här lite halvt skämtsamt. Det skrivs så mycket om induktion eller skyddsmekanismerna för obelagda zoner osv som orsak. Du hade redan i början kommit långt som mätt 50 VAC mot jordblecket för att vara på spår. Som sagt helt ofarligt oavsett och nu när du hjälpligt säkrat att du har jord även ok vid riktiga elfel i spisen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.