En till sak jag funderar över på sidan 10, centralen finns ju i olika varianter.

Har du någon laddningspump?
 
  • Elkopplingsschema och komponentlista för uppvärmningssystem. Inkluderar pumpar, ventil och regulator. Svartvit bild.
B BSOD skrev:
Vattenbehållaren du talar om, menar du en varmvattenberedare?

En liten tryckslagsdämpare brukar kunna hjälpa vid löst monterade ledningar, klent dimensionerade ledningar eller vid väldigt snabbstängande kranar/diskmaskiner etc. Det brukar inte behövas. Du har ju bara bytt lite ledningar och de ser ju inte klena ut heller. Är de löst monterade? Det ser ju ut att vara ett snygg arbete.

Är det möjligt att få fram inkommande temperatur på fjärrvärmen? Är det onormalt hög kan det ibland låta lite.

Vad är det för tryck på kallvattnet? Om du ska överväga en tryckreduceringsventil så bör du ju veta hur högt tryck du har.
Håller med om att arbetet är snyggt. Rören du ser är ju inte klamrade mot vägg men de rör sig inte ändå.

Exakt, varmvattenberedaren i gamla fjärrvärmeväxlaren.

Bläddrade på displayen som visar massa värden, där stod TV och TR 35 respektive 68 grader (från tidigare 58).

Oklart vad det är för tryck i vattnet, går det att avläsa på vattenmätaren till exempel? Måste i så fall demontera bänken ovan för att se.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
En till sak jag funderar över på sidan 10, centralen finns ju i olika varianter.

Har du någon laddningspump?
Osäker på hur en sån ser ut, även efter googling haha. Kan du se det på bilderna nedan?
 
  • Värmesystem med rör, expansionskärl, cirkulationspump, styrpanel och kopplingar i tekniskt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, pump, expansionskärl, ventil, mätare och styrenhet i skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Njau osäker men om vi backar tillbaka till märkplåtsfotona vilken storlek har du ?
Märkskylten till höger nere men man ser inte vilken, borde vara en bock till vänster för vilken modell.

Den här verkar vara den mest förekommande.
[länk]
Exakt samma etikett som finns inne i skåpet har de lagt med i garanti beviset, se bild. Antar att det ringar i exakt modell.
 
  • Dokument med tekniska specifikationer och garantibevis för en produkt, innehåller också CE-märkning och signatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Exakt samma etikett som finns inne i skåpet har de lagt med i garanti beviset, se bild. Antar att det ringar i exakt modell.
Aha, då stämmer det.

Sen tänker jag nu högt, 3 är ju varmvattenvvx och 4 termostaten och den ska vara elektronisk styrd.
Undra hur den är inställd? Hur snabb eller för slö?
EDIT sen har du 9 som är själva blandningsventilen.
 
  • Industriell eller kommersiell utrustning med rör, mätare och märkta komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Aha, då stämmer det.

Sen tänker jag nu högt, 3 är ju varmvattenvvx och 4 termostaten och den ska vara elektronisk styrd.
Undra hur den är inställd? Hur snabb eller för slö?
EDIT sen har du 9 som är själva blandningsventilen.
När jag sa till montören att vi ha småbarn här hemma som jag inte vill ska bränna sig på vattnet så vred han på termostaten för hand för att justera temperaturen i kranarna, vill jag minnas. Även jag kände på den nu, den går att skruva på lätt och fint, varken för snabb eller för slö. Verkar inte elektroniskt styrd men kan ha fel.
 
Tänkte mejla Eon något i stil med nedan, OK eller ska jag ändra nåt i första skedet?

Montören dök inte upp men han hade pratat med leverantören (Metrotherm). Leverantören var inte övertygad om orsak till problemet men hade misstankar om vad det skulle kunna vara. Montören, som i övrigt gett mig ett jättefint bemötande, bad mig testa alla vattenkranar och "hamrandet" i växlaren uppkommer oavsett kran, och ekar genom hela systemet. Det hörs i hela huset där ledningarna går. Leverantören tror det kan bero på att vattentrycket i nya växlaren är högre än i den gamla, däremot bara en gissning. Leverantören trodde att en tryckstötsdämpare mellan växlare och kallvattenledningen kanske löser problemet.

Jag sa att jag skulle prata vidare med er. Allt fungerade felfritt innan bytet och jag ser inte riktigt hur jag har ett ansvar i problemet som uppstått. Att jag ska få ett förslag på något som kanske löser det, och även betala extra för att åtgärda det, känns helt fel och orimligt.

Jag har ägnat hela dagen åt att försöka vara behjälplig men tror att proffsen får ta vid härifrån. Jag kan inte det här, det är därför jag anlitar er. Inför bytet var ni även på hembesök för att stämma av och planera allt. Jag förväntar mig att allt funkar minst lika bra efter, som före arbetet utfördes.


Vill ni snälla ta över härifrån och se till att det blir löst?
 
M Mjolnir skrev:
När jag sa till montören att vi ha småbarn här hemma som jag inte vill ska bränna sig på vattnet så vred han på termostaten för hand för att justera temperaturen i kranarna, vill jag minnas. Även jag kände på den nu, den går att skruva på lätt och fint, varken för snabb eller för slö. Verkar inte elektroniskt styrd men kan ha fel.
Jo kort blir jag inte klok på hur det funkar med termostaten och blandningsventilen plus vad som eventuellt kan ställas in mer än temperatur, prova och sänkt till 55 grader. Fråga om det här.

Jag har bara mekaniska pryttlar i min fjv-central för varmvatten.
 
M Mjolnir skrev:
Tänkte mejla Eon något i stil med nedan, OK eller ska jag ändra nåt i första skedet?

Montören dök inte upp men han hade pratat med leverantören (Metrotherm). Leverantören var inte övertygad om orsak till problemet men hade misstankar om vad det skulle kunna vara. Montören, som i övrigt gett mig ett jättefint bemötande, bad mig testa alla vattenkranar och "hamrandet" i växlaren uppkommer oavsett kran, och ekar genom hela systemet. Det hörs i hela huset där ledningarna går. Leverantören tror det kan bero på att vattentrycket i nya växlaren är högre än i den gamla, däremot bara en gissning. Leverantören trodde att en tryckstötsdämpare mellan växlare och kallvattenledningen kanske löser problemet.

Jag sa att jag skulle prata vidare med er. Allt fungerade felfritt innan bytet och jag ser inte riktigt hur jag har ett ansvar i problemet som uppstått. Att jag ska få ett förslag på något som kanske löser det, och även betala extra för att åtgärda det, känns helt fel och orimligt.

Jag har ägnat hela dagen åt att försöka vara behjälplig men tror att proffsen får ta vid härifrån. Jag kan inte det här, det är därför jag anlitar er. Inför bytet var ni även på hembesök för att stämma av och planera allt. Jag förväntar mig att allt funkar minst lika bra efter, som före arbetet utfördes.


Vill ni snälla ta över härifrån och se till att det blir löst?
Testa först med att sänka temperaturen till 55 grader, helt i enlighet med manualen som också skriver att över 55 grader så kan det bli driftstörningar. Eventuellt kan det var små marginaler för den här regleringen?
Sen kollar du tappställen vad det blir.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Testa först med att sänka temperaturen till 55 grader, helt i enlighet med manualen som också skriver att över 55 grader så kan det bli driftstörningar. Eventuellt kan det var små marginaler för den här regleringen?
Sen kollar du tappställen vad det blir.
Syftar du på värdet på bilden?
 
  • Värmemätare, Landis+Gyr, digital display, kontrollmärke, tekniska etiketter, mätvärden på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Syftar du på värdet på bilden?
Nej du skrev att det var 58 grader som inställning av varmvattentemp??

I manualen står det:

"Varmvattenreglering:
Centralen är utrustad med en termostatisk ventil. Utgående temperatur skall vara mellan 50 och 55 grader och får inte ställas upp för högt. Högre temperatur kan orsaka driftstörningar. Kontrollera också att temperaturen är minst 50 grader i samtliga tappställen i huset. Vid för låg temperatur finns risk för tillväxt av bl.a. legionellabakterier i systemet. Tillfälliga temperaturfall p.g.a.t.ex. höga varmvattenflöden är dock helt ofarliga."
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej du skrev att det var 58 grader som inställning av varmvattentemp??

I manualen står det:

"Varmvattenreglering:
Centralen är utrustad med en termostatisk ventil. Utgående temperatur skall vara mellan 50 och 55 grader och får inte ställas upp för högt. Högre temperatur kan orsaka driftstörningar. Kontrollera också att temperaturen är minst 50 grader i samtliga tappställen i huset. Vid för låg temperatur finns risk för tillväxt av bl.a. legionellabakterier i systemet. Tillfälliga temperaturfall p.g.a.t.ex. höga varmvattenflöden är dock helt ofarliga."
Jag som förvirrar, sorry. Vattentemperatur är inställt på 52 grader från början. Mätte nyss med kökstermometer, 54 grader kom ut.
 
Pillade lite med kranarna och la märkte till att det nästan bara knäpper i växlaren när man ÖPPNAR kranen, inte när man stänger vad jag kan höra. Det är i alla fall väldigt tydligt att det avger högst ljud när man öppnar kranen, och mindre eller inget alls när man stänger. Ljudet kommer oavsett om man öppnar sakta eller snabbt. Tydligare och hårdare ljud när man snabbt bara.
 
M Mjolnir skrev:
Pillade lite med kranarna och la märkte till att det nästan bara knäpper i växlaren när man ÖPPNAR kranen, inte när man stänger vad jag kan höra. Det är i alla fall väldigt tydligt att det avger högst ljud när man öppnar kranen, och mindre eller inget alls när man stänger. Ljudet kommer oavsett om man öppnar sakta eller snabbt. Tydligare och hårdare ljud när man snabbt bara.
Jo men diskutera det här med inställningen och 55 grader med firman. En liten justering kan göra mycket.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.