stötarna skulle ja gissa på kan vara luft i systemet, så när vatten tas ut och kranen stängs av så fjädrar luften så backventilen slår ett antal gånger pga vattenhammaren innan trycket har jämnat ut sig
 
P paralun skrev:
Nej jag ifrågasätter inte deras lösning utan frågar mig varför det blir så här?

En fjv-central dimensioneras då utifrån ett hus storlek, typ etc. Hur mycket uppvärmning behövs och hur mycket varmvatten behövs samt vilken typ av fjärrvärme är det.
På senare år så har ett antal fjv-bolag gått över till lågtemperatursystem och just varmvattnet är en utmaning.
Sen kan man ju ha valt fel fjv-central för just ditt hus? Hursomhelst så ska leverantören fixa det här.
Hur ska jag lägga fram det tycker du? Sammanfatta problemet bara och be de försöka lösa det?
 
L LantbrukarN skrev:
stötarna skulle ja gissa på kan vara luft i systemet, så när vatten tas ut och kranen stängs av så fjädrar luften så backventilen slår ett antal gånger pga vattenhammaren innan trycket har jämnat ut sig
Säger mig inte mycket tyvärr men vad skulle en eventuell lösning på ett sånt problem vara? På lekmanmaspråk 😁
 
Jag öppnade och stängde alla kranar och blandare och ljudet uppstår varje gång på alla jag testat. En duschblandare, en badkarsblandare och 6 tvättställsblandare. Låter inte direkt i blandarna utan ljudet uppstår centralt i växlaren verkar det som och dunsar genom ledningarna och låter på olika ställen.
 
M Mjolnir skrev:
Hur ska jag lägga fram det tycker du? Sammanfatta problemet bara och be de försöka lösa det?
Jo i din fjv-central finns det en märkplåt, tillverkare, typnummer

Sen googlar du efter det och får sannolikt upp både tillverkaren samt återförsäljare.
Om du sedan kollar så kommer du att hitta din central och vilken dimensionering som gäller bland produktbladen. Sen det du hittar kan då bli fler frågor och ställ dessa till leverantören.
 
P paralun skrev:
Jo i din fjv-central finns det en märkplåt, tillverkare, typnummer

Sen googlar du efter det och får sannolikt upp både tillverkaren samt återförsäljare.
Om du sedan kollar så kommer du att hitta din central och vilken dimensionering som gäller bland produktbladen. Sen det du hittar kan då bli fler frågor och ställ dessa till leverantören.
Det där följde med växlaren. Ska jag kontakta leverantören eller borde EON göra det kanske? Vad är mitt ansvar här?
 
  • Manual för Metro Therm värmesystem, CE-märkning, teknisk specifikation, energimärkning, roterat foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Det där följde med växlaren. Ska jag kontakta leverantören eller borde EON göra det kanske? Vad är mitt ansvar här?
Nej du ska fota märkplåten i fjvcentralen så att du är säker på vilken modell du söker på.
Den ska finnas.
 
P paralun skrev:
Nej du ska fota märkplåten i fjvcentralen så att du är säker på vilken modell du söker på.
Den ska finnas.
Dem märkningarna som finns inuti.
 
  • Värmeväxlare, rör, etiketter, teknisk utrustning, installation, grå vägg, kopparfärgade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriella värmeelement, elektriska kopplingar, metallrör, grön indikatorlampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är den nere till höger som är intressant. Kolla om det stämmer med dina papper?

Sen har man köpt vvx från Alfa-Laval, skylten till vänster.

Metro Superb Si RVD125 är klart googlingsbart för att hitta mer fakta.
 
P paralun skrev:
Jo det är den nere till höger som är intressant. Kolla om det stämmer med dina papper?

Sen har man köpt vvx från Alfa-Laval, skylten till vänster.

Metro Superb Si RVD125 är klart googlingsbart för att hitta mer fakta.
På mina papper står "Metro Superb D" men den verkar ha blivit ersatt med den modell jag fått, Superb Si (ersättningsartikel). Jag har googlat men finner ingen information som hjälper mig. Antar att jag får kontakta Eon och diskutera detta. Är ju inte särskilt sugen på att bli debiterad massa extrakostnader. Firman var här och kollade allt innan de kom för att installera, för att försäkra sig om att få med rätt grejer. Om man då ser att det finns en växlare med vattenbehållare och att trycket ut i ledningarna blir högre när man byter till nya växlaren i och med att den saknar behållare, så bör man väl ha gett ett lösningsförslag redan då? Om det nu ens är orsaken.
 
M Mjolnir skrev:
På mina papper står "Metro Superb D" men den verkar ha blivit ersatt med den modell jag fått, Superb Si (ersättningsartikel). Jag har googlat men finner ingen information som hjälper mig. Antar att jag får kontakta Eon och diskutera detta. Är ju inte särskilt sugen på att bli debiterad massa extrakostnader. Firman var här och kollade allt innan de kom för att installera, för att försäkra sig om att få med rätt grejer. Om man då ser att det finns en växlare med vattenbehållare och att trycket ut i ledningarna blir högre när man byter till nya växlaren i och med att den saknar behållare, så bör man väl ha gett ett lösningsförslag redan då? Om det nu ens är orsaken.
Jo och här har du manualen för Si.
https://metrotherm-se.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/produktdokument/Manual_Superb_S.pdf

Max 55 grader vill man ha på varmvattnet, se sidan 4, 5, ska kolla lite mer vad som finns.
 
P paralun skrev:
Jo och här har du manualen för Si.
[länk]

Max 55 grader vill man ha på varmvattnet, se sidan 4, ska kolla lite mer vad som finns.
Du menar värdet på displayen i växlaren som visade 58 grader varmt? Avgiven värme i kranen uppmätte de till 52 grader ungefär.

Supersnällt av dig, uppskattar det verkligen 🙏
 
M Mjolnir skrev:
Du menar värdet på displayen i växlaren som visade 58 grader varmt? Avgiven värme i kranen uppmätte de till 52 grader ungefär.

Supersnällt av dig, uppskattar det verkligen 🙏
Jo men nu får du fördjupa dig själv ett tag 😉
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
B
Vattenbehållaren du talar om, menar du en varmvattenberedare?

En liten tryckslagsdämpare brukar kunna hjälpa vid löst monterade ledningar, klent dimensionerade ledningar eller vid väldigt snabbstängande kranar/diskmaskiner etc. Det brukar inte behövas. Du har ju bara bytt lite ledningar och de ser ju inte klena ut heller. Är de löst monterade? Det ser ju ut att vara ett snygg arbete.

Är det möjligt att få fram inkommande temperatur på fjärrvärmen? Är det onormalt hög kan det ibland låta lite.

Vad är det för tryck på kallvattnet? Om du ska överväga en tryckreduceringsventil så bör du ju veta hur högt tryck du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.