Jag testade att trycka på T-knappen på den aktuella personskyddsautomaten. Ska inte brytaren slå av då?

Elcentral med automatsäkringar och märkning; säkringarna numrerade med 8 och 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo då ska den slå av..
 
K _KirderF_ skrev:
Jo då ska den slå av..
Den slår inte av.

Däremot så verkar strömmen ha brytits till laddboxen men det märkte jag långt senare.

Genom att slå av brytaren och därefter slå på brytaren så gick laddboxen igår.

Skumt?
 
Låter som en defekt PSA, kanske kan gnälla så det blir reklamation beroende på ålder.
 
K _KirderF_ skrev:
Låter som en defekt PSA, kanske kan gnälla så det blir reklamation beroende på ålder.
Den är mindre än en vecka gammal.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Nu var elektrikern över och kikade.

Personskyddsautomaten var monterad för tight mot skåpets kant så kraften var inte tillräcklig för att få ned brytaren.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Jag har nyligen fått en Zaptec Go installerad. I installationen ingick en separat jordfelsbrytare för laddboxen.
 
B Bengtmol skrev:
Jag har nyligen fått en Zaptec Go installerad. I installationen ingick en separat jordfelsbrytare för laddboxen.
Precis, det är så det ska vara. De allra flest återförsäljarna gör så vilket är rätt.
 
Det är så det kan vara, och installationsförutsättningarna är ofta sådana att det normalt är så, men det är fel att alltid tvinga på kunden en separat JFB för laddstationen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
För att uppfylla elsäkerhetskrav räcker det med gemensam jordfelsbrytare i anläggningen, för att också uppfylla funktionssäkerhetskrav krävs separat jordfelsbrytare (endast laddbox går ned vid jordfel). Detta efter samtal med Elsäkerhetsverket.
 
Sa de verkligen precis så där?? Det tror jag inte, det vore anmärkningsvärt. Gemensam mellan vad?

Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.

Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.

Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???

Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sa de verkligen precis så där?? Det tror jag inte, det vore anmärkningsvärt. Gemensam mellan vad?

Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.

Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.

Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???

Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
Vi har en bergvärmepump IVT Geo 516C, kan den möjligtvis räknas in under "andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP"?
 
Jag hittade texten "kompressorns varvtal och tillförd effekt till invertern" i bruxet, så ja. För att göra det enkelt bör man undvika att låta elbil och värmepump i allmänhet att dela på samma JFB typ A. En typ B går däremot bra.
 
Man kan i princip och med fördel alltid hålla värmen oavsett typ utanför JFB. Tål att upprepas då och då som lite motvikt till allt upprapande av anvisningar med mest formellt intresse.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sa de verkligen precis så där?? Det tror jag inte, det vore anmärkningsvärt. Gemensam mellan vad?

Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.

Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.

Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???

Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
Vad skulle jag ha för intresse att ljuga om vad Elsäkerhetsverket sa till mig i ett halvtimme långt samtal? Ring själv vet jag.

Blandar du inte ihop det? Produkten ska ha DC skydd, därför kan Typ A JFB installeras med ex Zaptec laddbox. För säkerheten spelar det då mindre roll om det är 5 st laddboxar eller 1 laddbox under JFB. Däremot påverkas funktion märkbart om alla laddboxar går ned vid jordfel hos en enskild laddbox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.