Jag har en kallvind och undrar lite om luftfuktighet.

Har läst på ett ställe att om luftfuktigheten är 70% finns det risk för att mögel bildas. På ett annat ställe står det att 75% luftfuktighet är ofarligt. Är det nån vet vad som gäller?

Har två digitala hygrometrar på vinden, när den ena visar 47% visar den andra 65%, inte så bra.

Nån som vet nåt bra alternativ att mäta luftfuktigheten på kallvinden som är pålitligt?
 
70 % relativ luftfuktighet är nog ungefär gränsen för näg mögelsporer kan växa. Men det är viktigt att komma ihåg att tillväxten är starkt beroende av temperaturen. Är det till exempel kallare än noll grader, så växer inget mögel alls även om fuktigheten är 95 %. Å andra sidan, är det 20 grader varmt så kan det vara väldigt skadligt med fuktigheter redan runt 75 %.

Ang hygrometrar: även den relativa luftfuktigheten som man mäter är väldigt temperaturkänslig. Normalt är det faktiska fuktinnehållet (i gram vatten per kubikmeter luft) ganska jämnt på hela vinden, men RH-värdet som hygrometern visar beror på temperaturen i mätpunkten (på grund av att mer fukt "får plats" i varmare luft). 47 % KAN innebära samma fuktighet som 65 % om det är 4 - 5 grader varmare i 47 %-punkten. Men det kan också bero på dåliga hygrometrar... ;-)
 
  • Gilla
Wasssp
  • Laddar…
Dina mätningar är ovanligt låga för denna årstid. Själv har jag just nu RF 79% vid 4.7 grader. Detta ger en absolut fuktighet av 5 gr/m3 vilket är exakt detsamma som utomhus där jag har 85% RF vid 3.9 grader (det regnar inte just nu men allt är fuktigt efter regn inatt). Dvs jag har inget fukttillskott från bostaden på vinden, men det är välisolerat vilket medför att jag får nästan samma klimat på vinden som utomhus.

Jag tror det är fel på dina mätare eller så har du dåligt isolerat o därmed hög temperatur. Jag kan rekommendera WS300 PC från ELV. Trådlösa mätare som fungerar mycket bra och lagrar data som sedan kan tankas över till dator för närmare analys.
 
Tack för svaren!

Mina hygrometrar står på samma ställe vid mätningarna bara för att jämföra, men som sagt, dom visar ju totalt olika.
Vid mätningarna var temperaturen 3.1 grader. Vid mätningarna var det fuktigt och regningt utomhus.

Vinden är isolerad med cirka 20 cm sågspån och alltså inte väl isolerad.

Är det nån som har problem med mögeltillväxt på vinden?
Har bara lite funderingar om det kanske ligger på gränsen.
 
  • Gilla
Matlof
  • Laddar…
Jag har just nu 88% Rh vid 0 grader på min kallvind. Viss påväxt finns det (som vitt damm ungefär). Det är oundvikligt för denna skitkonstruktion.
 
Även jag är lite oroad av fuktighet på kallvinden. Tänkte dela med mig av min situation...

I dagsläget så har jag en villa med ganska så dålig isolering (ca 10 cm i vindsbjälklaget). Jag tänkte mäta luftfuktigheten den här vintern för att upptäcka eventuella problem inför en framtida tilläggsisolering. Under hela vintern (eller höst eller vad man ska kalla denna regnperiod) så har jag legat på 75-85% luftfuktighet (mätt med en trådlös givare). Temperaturen har oftast legat på ca 0,5-1 grad högre än utetemperaturen (-5 till +5grader har det typiskt sett varit på vinden). Jag var lite orolig att detta var för fuktigt, särskilt eftersom det börjar bli dags att byta tak (pappen under takpannorna har sett sina bästa dagar, så det fanns misstankar om möjligt läckage). Som jämförelse så visar innegivaren 45-50% luftfuktighet (dessa givare synkades innan den trådlösa monterades på vinden).

Huset besiktigades i somras och då var det inga problem (taket borde bytas inom ett par år, det spontade virket var dock fräscht). Jag har även varit uppe på vinden med jämna mellanrum utan att se några stora angrepp.

Häromdagen så varnades det för kraftiga vindar. Då kunde jag se luftfuktigheten gå ner till ca 70% (i princip så har jag en ventil på vardera gavel som ska sköta ventilationen.) Jag funderar på att sätta in en fläkt för att se om det gör någon skillnad.
 
Hur är det med era gavelventiler och takfotsventilation/vindavledare?

Lycka till! :) :) :)
 
Mitt tips: Ni som mäter med egen utrustning av typen som nämnts här - mätfelet vid långtidsmätning är MYCKET större än man vill tro. Mätfelet vid höga RF är MYCKET större än man tror. Mätfelet vid låga temperaturer är MYCKET större än man tror.

Min slutsats: Vill man verklighen veta, få en indikation, på hur klimatet är på vinden, köp en fuktmätare med stift avsedd för att mäta i trä. En lagom bra sådan kostar cirka 700 SEK men ger då värden man kan lita på vid de intressanta temperaturerna/RF.
 
Den intressanta perioden har inte kommit än (iaf inte här söder om dalälven...)

Det troligtvis bästa är att kolla vinden efter en längre period av rejäl kyla/minusgrader. Ser man då tecken på kondens från det kalla yttertaket så skall man ta sig en funderare...

Precis som MathiaSS säger ger en fuktmätare med stift betydligt mer korrekt mätning för pengarna.

Jag hade en disskussion uppe i ämnet förra året http://forum.byggahus.se/tak-vind/31419-rf75-graens-aer-fel-foer-kallvind.html

om man nu vill uggla ned sig i ämnet....
 
dur
när du jämför RF måste du ta hänsyn till temperaturen. 80% RF vid 5 grad Celcius motsvarar 31% RF vid 20 grader, dvs ditt inneklimat håller mer fukt än på vinden. Jämför istället uteklimatet och då är sannolikast ditt vindsklimat detsamma. Och lite svartmögel verkar som jag förstår nästan vara regel på ett hus som har några år på nacken. Men om diffspärren är dålig eller om det kommer in fukt utifrån kan man få stora problem. Jag fick det när det yrde in snö på vinden förra året.

Sen har Mathias rätt i att elektroniska hygrometrar tenderar att visa för hög RF efterett tag om de exponeras för >70% RF en längre tid. Man kan rekonditionera dem genom att låta dem ligga till sig ngt dygn i torrare omgivning.
 
  • Gilla
Matlof
  • Laddar…
Kapar tråden lite...
Har en kallvind, men spån som isolering, dock vet jag inte hur mycket, har inte känt efter...... ;)
Men frågan är, skall fönstrena vara öppna (på glänt) året runt, ja jag 2 st små fönster på varje gavel, således inga ventiler.
 
Just nu så är jag inte så orolig efter att ha läst på lite. Hittills så har jag inte sett något som tyder på problem på vinden. Grannen som har tilläggsisolerat har inte heller upplevt några problem. Det är främst pappens skick under tegelpannorna som kan göra en lite sömnlös.

De senaste dagarna har RF-värdet sjunkit till ca 70-75% från ca 85%, det var nere på 64% någon dag när det blåste lite.
 
  • Gilla
Matlof
  • Laddar…
rollo skrev:
Sen har Mathias rätt i att elektroniska hygrometrar tenderar att visa för hög RF efterett tag om de exponeras för >70% RF en längre tid. Man kan rekonditionera dem genom att låta dem ligga till sig ngt dygn i torrare omgivning.
Tyvärr handlar det inte bara om långtids-drift. Vanliga prylar för typ 300sek per sensor mäter helt enkelt skitfel när det är kallt eller väldigt fuktigt. Oavsett kort eller långtidsmätning. Kolla i specen så ser ni att onoggranheten anges vid 20 grader och typ 40% rf. Pressa tillverkaren på uppgifter om vad som händer vid -2grader och 85% rf..... Nåja, nu ska jag sluta tjata om detta.
 
Hej igen!
Jag har köpt ett kit för analog fuktmätning för krypgrund eller vind av trygghetsvakten.

Från deras hemsida:
Kemisk fuktmätare för att kontrollera fuktigheten i krypgrunden eller på vinden. Probiksindikatorn är ett mycket korrekt sätt att mäta luftfuktighet över tid. Mätprocessen är kemisk och den mäter med mindre än 3% avvikelse.

Jag har satt upp den för mätning på vinden och resultatet om ett tag ska bli intressant.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Mitt tips: Ni som mäter med egen utrustning av typen som nämnts här - mätfelet vid långtidsmätning är MYCKET större än man vill tro. Mätfelet vid höga RF är MYCKET större än man tror. Mätfelet vid låga temperaturer är MYCKET större än man tror.

Min slutsats: Vill man verklighen veta, få en indikation, på hur klimatet är på vinden, köp en fuktmätare med stift avsedd för att mäta i trä. En lagom bra sådan kostar cirka 700 SEK men ger då värden man kan lita på vid de intressanta temperaturerna/RF.
Ska man mäta fukten i trät på vinden eller ska man mäta i luften med stiftmätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.