Har kalla element på övervåningen fastän vi vridit upp dem till maxvärme. Även på entréplan är det dålig värme i elementen, men de är inte helt kalla. Alla elementen står på max i huset men temperaturen ligger på ca 16 grader och det börjar bli kallt ;-)
Eldar i vedpanna och varmvattnet värms bra och det är stekhett i pannan/pannrummet, har luftat elementen och på entréplan pös det ut en del luft men i övre plan kom det varken luft eller vatten, det var tomt helt enkelt.

Min slutsats är att jag måste fylla på vatten i systemet, men har inte en aning om hur eller var man gör det?
Har hittat en "kran" på ett rör från/till pannan bakom en röd kula (expansionkärl?) som det står "Ballofix" på. Kan det vara med den man fyller på vatten?
Testade att lätta lite på den i alla fall och hörde att det kom vatten, men saken är att den går att vrida både upp och ner och jag vågar inte exprementera själv eftersom jag är totalt grön på allt som har med värme och vatten att göra...

Tar tacksamt emot alla tips och svar jag kan få.
 
Monkey skrev:
Har kalla element på övervåningen fastän vi vridit upp dem till maxvärme. Även på entréplan är det dålig värme i elementen, men de är inte helt kalla. Alla elementen står på max i huset men temperaturen ligger på ca 16 grader och det börjar bli kallt ;-)
Eldar i vedpanna och varmvattnet värms bra och det är stekhett i pannan/pannrummet, har luftat elementen och på entréplan pös det ut en del luft men i övre plan kom det varken luft eller vatten, det var tomt helt enkelt.

Min slutsats är att jag måste fylla på vatten i systemet, men har inte en aning om hur eller var man gör det?
Har hittat en "kran" på ett rör från/till pannan bakom en röd kula (expansionkärl?) som det står "Ballofix" på. Kan det vara med den man fyller på vatten?
Testade att lätta lite på den i alla fall och hörde att det kom vatten, men saken är att den går att vrida både upp och ner och jag vågar inte exprementera själv eftersom jag är totalt grön på allt som har med värme och vatten att göra...

Tar tacksamt emot alla tips och svar jag kan få.
Din slutsats låter rimlig, men eftersom Ballofix bara talar om att du har en bra ventil på ett av rören är det svårt att gissa om det är rätt ventil. Kanske en av experterna här törs svara på den info du lämnat, men annars är mitt tips att skicka med ett foto, så får du nog större chans att någon törs sig på en svar.

--- Mats ---
 
Tack för svar, jag testade i alla fall att vrida på ventilen och vänta en stund innan jag stängde den igen och sedan luftade jag elementen på övervåningen. Nu kom det luft och svart gegga + att elementen börjar bli ljumna så det var nog rätt ventil till vattnet som jag var och fingrade på :)
 
Finns det inte någon mätare nånstans på pannan som visar hur högt vattnet står i systemet? Det brukar vara en rund "klocka", vanligen graderad i meter. Ofta finns där en ställbar visare som markerar önskad vattennivå. Den ser man snabbt på om man fyller på vatten eller inte.
 
andersmc skrev:
Finns det inte någon mätare nånstans på pannan som visar hur högt vattnet står i systemet? Det brukar vara en rund "klocka", vanligen graderad i meter. Ofta finns där en ställbar visare som markerar önskad vattennivå. Den ser man snabbt på om man fyller på vatten eller inte.
Var bara försiktig om mätaren är markerad i bars övertryck, då skall du inte mycket över 1 även om huset är 6 meter högt.

--- Mats ---
 
Tack, jag hittade en rund mätare som indikerar "tryck/ vattenstånd" på pannan den var markerad i bar och den röda mätaren stod på 1,5, men den kan man ju skruva utifrån på så vilken klåfingrig person som helst kan ju ha ändrat på den...
Fyllde i alla fall till 0,5 bar så får vi se om det funkar :)

Vad kan hända om man fyller på för mkt?
 
Monkey skrev:
Tack, jag hittade en rund mätare som indikerar "tryck/ vattenstånd" på pannan den var markerad i bar och den röda mätaren stod på 1,5, men den kan man ju skruva utifrån på så vilken klåfingrig person som helst kan ju ha ändrat på den...
Fyllde i alla fall till 0,5 bar så får vi se om det funkar :)

Vad kan hända om man fyller på för mkt?
Hej,

För lite=inte alla radiatorer får vattenflöde, för mycket=läckage uppstår.

0.5 är ganska säkert för lite. Här behöver vi ett svar från någon erfaren VVS are på vad som bör vara inställt.

Jag skulle säga att du bör ha minst 0.8, och troligen inte mer än 1.2, men den enda grunden för de siffrorna är att det har fungerat bra för mig. När du har luftat om ett par gånger, sätt den på ett bra värde som du kommer ihåg, och se om det sjunker. sjunker det har du läckage.

--- Mats ---
 
D
Fyller du på för mycket så skall säkerhetsventilen i pannrummet börja släppa ut vatten. Tror 0.5bar är för lite. Fyll du på till 1 eller 1.2 bar och lufta elementen. Du sjunker trycket, så får du fylla på mer vatten och hålla på så i flera omgångar.
 
Tack, underbart med ett sånt här forum för mig som är totalt okunnig på sådant här. Man lär sig massor.
Har fyllt upp till 1 bar och luftat ett par gånger och första gången sjunk trycket till 0,75 men sedan höll det sig fint.

Får hålla tummarna att det funkar.
 
Har du ingen mätare vid "röda kulan"? Det har jag, och där står röda visaren på 1,5. Antar att det är vad säkerhetsventilen står på.

Jag hade samma problem som ud, innan jag tog mod till mig och fyllde på till 0,8 när pannan är varm. Det räcker för mig. Problemet med för lågt tryck är att du kan suga in luft när systemet är kallt (tex pannan av), vilket innebär att du får lufta ofta.
 
KOm hem idag och trycket hade sjunkt till 0,75 (knappt 2 dgr sedan jag fyllde på till 1 bar). Skall jag fylla på igen eller vänta och se om det sjunker mer ?

-MH- : Jodå där sitter en mätare och röda visaren står på 1,5 bar, men bakpå kulan sitter en liten "info-lapp" där det står-Förtryck 0,5 bar och det är vad den svarta visaren står på när pannan är igång (annars står visaren på 0)
 
Enklare på den tiden när mätarna visade meter vattenpelare, men det brukar oftast vara när man har öppet expansionskärl.
Det har jag här hemma , och det är lätt att veta , jag ska ha 6,5 meter vattenpelare , äfter det så rinner det över i kärlet o kommer ut ur skvallerröret i källarn.

Men testa du att fyll till 1 bar , men äftersom du säger att det sjunker till 0,75 så ska det nog vara så , eller kanske.
Är elementen varma när du har 0,75 ?
Är dom det så är det ok , annars fyller du till 1 bar o väntar , sjunker det igen är det läckage någon stans, eller så löser säkerhetsventilen ut o släpper ut tills det är 0,75 bar igen.
 
Monkey skrev:
KOm hem idag och trycket hade sjunkt till 0,75 (knappt 2 dgr sedan jag fyllde på till 1 bar). Skall jag fylla på igen eller vänta och se om det sjunker mer ?

-MH- : Jodå där sitter en mätare och röda visaren står på 1,5 bar, men bakpå kulan sitter en liten "info-lapp" där det står-Förtryck 0,5 bar och det är vad den svarta visaren står på när pannan är igång (annars står visaren på 0)
Lufta igen, och fyll på igen, utan tryck har du ingen värme, och ingen chans hitta läckan på egen hand. Sjunker det så här snabbt framöver (utan att du luftar) har du en läcka och hittar du den inte snabbt behöver du hjälp.

Börja leta efter läckor. Har du tur, sitter de synligt (känn längst ner på röret till elementen, samt i botten på elementen (de kan ha rostat).

--- Mats ---
 
OK, när ni säger läcka, så antar jag att ni menar på vatten? Om det är en synlig läcka så borde man ju kunna upptäcka det ganska snart för det måste väl vara ganska mkt vatten till slut som läcker ut, men om det sitter inne i väggarna så är det ju katastrof :(
Hur upptäcker man det innan det är för sent?

Fyllde upp till 1 bar igen och luftade, men det kom ingen luft ur ngt element utan klart fint vatten från alla utom ett där det inte kom ngt alls mer än ett par droppar. Detta element har bubblat och låtit innan och förra gången jag luftade så spottade och fräste det, men nu verkar det tomt på både luft och vatten?
Detta element känns lite ljummet i toppen men kallt för övrigt inkl rören till elementet. Ngn ledtråd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.