Hej,
Jag har en Electrolux spis med ugn, den har en glashäll med induktion.

Sambon undrade idag varför stekpannan ”vibrerar” när den stod ovanpå den avstängda hällen. Jag hade svårt att känna det i handen, men med läpparna mot stekpannans handtag kände jag tydligt elektricitet, likt att slicka på ett batteri.

Jag tog fram multimetern och den visar ca 50 V ac mellan stekpanna och jord i ett 230 V-uttag ovanför diskbänken.

Är detta vanligt förekommande på något sätt? Nån annan med liknande häll som kan testmäta?
 
  • Haha
  • Gilla
Valloxen och 2 till
  • Laddar…
Mät igen och håll kvar och en annan stänger av en säkring i taget i hela centralen, börja då med spisen, så vet du om det kommer från spisen speciellt. Men lite lustigt då hällen är av glas och är icke ledande.
 
  • Gilla
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
Vid misstanke om elfel. Är alltid första testet att slicka på metallföremålet. 👌
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
redep och 130 till
  • Laddar…
S svarsfrojd skrev:
Hej,
Jag har en Electrolux spis med ugn, den har en glashäll med induktion.

Sambon undrade idag varför stekpannan ”vibrerar” när den stod ovanpå den avstängda hällen. Jag hade svårt att känna det i handen, men med läpparna mot stekpannans handtag kände jag tydligt elektricitet, likt att slicka på ett batteri.

Jag tog fram multimetern och den visar ca 50 V ac mellan stekpanna och jord i ett 230 V-uttag ovanför diskbänken.

Är detta vanligt förekommande på något sätt? Nån annan med liknande häll som kan testmäta?
Ställ din multimeter på strömmätning och kör samma mot jord. Så får du en uppfattning om källan bakom. Sen kan det vara bra att du kollar om du har jord fram till hällen också tex mät resistans mellan uttaget ovanför och mot någon metalldel på hällen om du kommer åt.

Det du märker är troligtvis en kapacitiv koppling frågan är bara varför du har spänning på "andra" sidan dvs inne i hällen och så att den får den verkan. Tex kan oansluten jord ligga bakom eller att delar är spänningsförande internt på osymmetriska sätt och kanske hjälper med att vända stickproppen. Oavsett undantaget brist i jordningen ett ofarligt fenomen.
 
  • Gilla
Le_Ka och 6 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
hjälper med att vända stickproppen
GK100 GK100 skrev:
hjälper med att vända stickproppen
Är säkert inkopplad med perilex och gå inte att vända, eller fast ansluten.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är säkert inkopplad med perilex och gå inte att vända, eller fast ansluten.
Ja det är det troligaste när det gäller en häll av mer normal storlek.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mät igen och håll kvar och en annan stänger av en säkring i taget i hela centralen, börja då med spisen, så vet du om det kommer från spisen speciellt. Men lite lustigt då hällen är av glas och är icke ledande.
Jag testade precis detta, och spänningen försvann när jag stängde av de tre säkringar som går till spisen. Jag testade även en annan multimeter, den visade inte 50 V konstant, utan bara ett kort utslag och gick sedan till 0 V. Jag vihåller dock att jag känner ström med läpparna.
D David__11 skrev:
Vid misstanke om elfel. Är alltid första testet att slicka på metallföremålet. 👌
Tack för ett gott skratt. Tänker dock att eftersom pannan står på glas och sambon kunde ta hålla i den utan att håret började stå upp...
GK100 GK100 skrev:
Ställ din multimeter på strömmätning och kör samma mot jord. Så får du en uppfattning om källan bakom. Sen kan det vara bra att du kollar om du har jord fram till hällen också tex mät resistans mellan uttaget ovanför och mot någon metalldel på hällen om du kommer åt.

Det du märker är troligtvis en kapacitiv koppling frågan är bara varför du har spänning på "andra" sidan dvs inne i hällen och så att den får den verkan. Tex kan oansluten jord ligga bakom eller att delar är spänningsförande internt på osymmetriska sätt och kanske hjälper med att vända stickproppen. Oavsett undantaget brist i jordningen ett ofarligt fenomen.
Utförligt och bra svar! Jag gjorde en resistansmätning som du föreslog, fick bara 1 Ohm mellan jord i 230-uttag och metalldel på spisen. Så det är nog bra jord fram i uttaget. Jag hoppas du har rätt att det är ett ofarligt fenomen, men man undrar ju.
Jag kunde inte mäta någon ström mellan stekpannan och jordpunkt. när den sitter kopplad på det sättet försvinner även förnimelserna vid vidröring. Det är som att den laddar upp kapacitivt när den står fritt. Kanske får köra ESD-armband när jag lagar mat framöver 😆
J jonaserik skrev:
Är säkert inkopplad med perilex och gå inte att vända, eller fast ansluten.
Det stämmer, den är inkopplad med perilex. Allt såg bra ut där bakom när jag hade fram spisen för rengöring i somras.
 
  • Gilla
Halvskåningen och 2 till
  • Laddar…
Är inte bekant med vad som finns under hällen, men elektronik finns det säkert och någon kondensator i metallhölje och fastskruvad i plåten. Är det alltid eller försvinner det efter ett tag. En annan fråga, är det bara stekpannan som har det fenomenet. Kanske även en kopparbotten om det kan påverka något.
 
S svarsfrojd skrev:
Jag gjorde en resistansmätning som du föreslog, fick bara 1 Ohm mellan jord i 230-uttag och metalldel på spisen. Så det är nog bra jord fram i uttaget. Jag hoppas du har rätt att det är ett ofarligt fenomen, men man undrar ju.
Jag kunde inte mäta någon ström mellan stekpannan och jordpunkt. när den sitter kopplad på det sättet försvinner även förnimelserna vid vidröring.
Bra att du kollat det viktigaste dvs mätt upp att du har skyddsjord och att det ser bra ut i uttaget. Då kan du vara övertygad om att det bara är ofarlig kapacitiv koppling och ska du mäta ström får du välja område uA annars får du inget mätvärde bara belastat via instrumentet så du inte längre känner något. Du kanske är särskilt känslig och skulle nog känna av en gammaldags provmejsel med glimlampa det är samma princip i stort och samma nivå på ström.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är inte bekant med vad som finns under hällen, men elektronik finns det säkert och någon kondensator i metallhölje och fastskruvad i plåten. Är det alltid eller försvinner det efter ett tag. En annan fråga, är det bara stekpannan som har det fenomenet. Kanske även en kopparbotten om det kan påverka något.
Vet inte om det här alltid förekommit. Jag har aldrig märkt det förut i alla fall. Sambon menar att hon har känt det tidigare också. Samma fenomen med en kastrull, så själva stekpannan är nog oskyldig 😇
 
D David__11 skrev:
Vid misstanke om elfel. Är alltid första testet att slicka på metallföremålet. 👌
Att kissa på metallföremålet brukar också funka! 🤘
 
  • Haha
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Ställ din multimeter på strömmätning och kör samma mot jord. Så får du en uppfattning om källan bakom. Sen kan det vara bra att du kollar om du har jord fram till hällen också tex mät resistans mellan uttaget ovanför och mot någon metalldel på hällen om du kommer åt.

Det du märker är troligtvis en kapacitiv koppling frågan är bara varför du har spänning på "andra" sidan dvs inne i hällen och så att den får den verkan. Tex kan oansluten jord ligga bakom eller att delar är spänningsförande internt på osymmetriska sätt och kanske hjälper med att vända stickproppen. Oavsett undantaget brist i jordningen ett ofarligt fenomen.
ehe vända en perilex?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A
S svarsfrojd skrev:
Jag testade precis detta, och spänningen försvann när jag stängde av de tre säkringar som går till spisen. Jag testade även en annan multimeter, den visade inte 50 V konstant, utan bara ett kort utslag och gick sedan till 0 V. Jag vihåller dock att jag känner ström med läpparna.

Tack för ett gott skratt. Tänker dock att eftersom pannan står på glas och sambon kunde ta hålla i den utan att håret började stå upp...

Utförligt och bra svar! Jag gjorde en resistansmätning som du föreslog, fick bara 1 Ohm mellan jord i 230-uttag och metalldel på spisen. Så det är nog bra jord fram i uttaget. Jag hoppas du har rätt att det är ett ofarligt fenomen, men man undrar ju.
Jag kunde inte mäta någon ström mellan stekpannan och jordpunkt. när den sitter kopplad på det sättet försvinner även förnimelserna vid vidröring. Det är som att den laddar upp kapacitivt när den står fritt. Kanske får köra ESD-armband när jag lagar mat framöver 😆

Det stämmer, den är inkopplad med perilex. Allt såg bra ut där bakom när jag hade fram spisen för rengöring i somras.
kan det vara en fulkoppling mellan jord och nolledare?
 
A
J jonaserik skrev:
Är inte bekant med vad som finns under hällen, men elektronik finns det säkert och någon kondensator i metallhölje och fastskruvad i plåten. Är det alltid eller försvinner det efter ett tag. En annan fråga, är det bara stekpannan som har det fenomenet. Kanske även en kopparbotten om det kan påverka något.
koppar funkar inte på induktion och nej induktionsmodulerna är av plast där inget är fäst mot höljet
 
electroluxaren skrev:
kan det vara en fulkoppling mellan jord och nolledare?
Bra fråga. Har ingen anledning att misstänka det. Huset är byggt i mitten av 90-talet och de som bodde här inne kändes inte som typen som drar egen el.

Om man fulkopplar jord och nolla, kan man förvänta sig sådant här beteende då? Är inte nolla och jord ändå samma punkt i centralen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.