Kan man ana att grannen hittat tråden?
 
  • Gilla
  • Haha
Freddan_ och 21 till
  • Laddar…
D
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
Fått bygglov eller ansöker om bygglov?

Grannen kan ju inte få bygglov utan grannhörande, har denne fått det har det ju inte gått rätt till.

Alternativt att grannen bygger enligt detaljplan och då är det ju inget grej egentligen, bara gilla läget.
 
K _KirderF_ skrev:
[bild]
Ja det verkar ju stå på tomtgräns, även om man inte helt kan veta utan att stämma av mot gräns stolpar.
 
Den paragraf, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b, som du, TS, anger i första inlägget har med kungörelse att göra, vilket är vad du fått. Det är inte den paragraf som ligger till grund för beslutet.

Att du inte fått möjlighet att yttra dig innan beslut i ärendet fattades tyder på att det är planenligt. Jag skulle rekommendera att TS kollar detaljplanen. Följer höjningen DP? Läs även motiveringen i bygglovet så ser du hur byggnadsnämnden motiverat sitt beslut. Gör mer research innan du överklagar och försök framföra sakliga argument. Om du anser byggnadsnämnden gjort en felaktig bedömning kan du te x argumentera kring det. Avviker ändringen från DP och du inte fått grannehörande kan du påpeka det. Att överklaga för att du ”tror det kommer skymma solen” är för luddigt.

Har du inte fått alla handlingar i ärendet skickade till dig kan du begära ut dem från kommunen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
De nya bilderna visar ju rätt tydligt att mörkret till stor del beror på växtligheten och det egna takutsprånget.
Av ritningarna framgår inte riktigt om den högsta delen av nya taket blir helt och hållet mot TS eller om det blir en lutning. Men även om taket kommer att luta från TS tomt så blir det ju inte 80 cm HÖGRE, utan 80 cm från tegelväggen, dvs uppskattningsvis 50-60 cm högre.

Rensa bort buskagen, måla fönsterkarmarna vita på in- och utsida och byt till vita hängrännor så blir det mycket ljusare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Om man vänder det tänka taket 90 grader så dessa 80cm hamnar mot garageporten då? Rimlig kompromiss?
 
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
Då krävs det mer höjs för att få till samma lutning. Det skulle nog se rät skumt ut också.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man vänder det tänka taket 90 grader så dessa 80cm hamnar mot garageporten då? Rimlig kompromiss?
Då blir det antingen 160 cm högt, eller så måste man ha en takås. Och vänder man lägsta sidan mot TS blir det som sagt problem med regnvattnet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då blir det antingen 160 cm högt, eller så måste man ha en takås. Och vänder man lägsta sidan mot TS blir det som sagt problem med regnvattnet.
Varför? Du kan ha 80cm mot garageporten och samma höjd som nu på sidan mittemot.
 
Du kommer se några rader takpannor på grannens garage istället för pannorna på hustaket det är allt..

Jag kanske hade ifrågasatt att vattnet leds ut på min tomt om det redan är ganska blött där vid regn.
 
tommib
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man vänder det tänka taket 90 grader så dessa 80cm hamnar mot garageporten då? Rimlig kompromiss?
Garaget är längre än vad det är brett så lutningen blir lägre med samma höjning. Dessutom är det inte säkert att det är bättre. Om kartan på föregående sida är korrekt så hamnar höjningen då mer åt väster istället för rakt i norr vilket eventuellt skulle göra det sämre.

Grundproblemet är för övrigt det många andra påpekat, TS egna stora takfot. Samt att fönstret tydligen är i norrläge och har en vägg av växtlighet utanför.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Blir smått bedrövad över hur folk har börjat bete sig i detta forum. Brukade vara riktigt bra med konstruktiva svar från kunniga med- och fackmänniskor Nu bara irrelevanta ifrågasättanden från okunniga killgissare. Att nu folk lägger upp foton på TS hus utan, vad det ser ut som, godkännande är ju på gränsen till kriminellt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Borgia och 18 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per
Ser ju mest ut som om ditt eget takutsprång är det stora problemet när det handlar om ljusinsläpp. Taket hänger som brukligt på 70 tals hus som en solhatt över fönstren. Detta är helt galet i ett läge som Sverige. Passar i medelhavsområdet men inte här då vi vill ha in al sol vi kan. Grannens påverkan med några cm hit eller dit gör väl ingen skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om grannen lägger till exempel Resitrix som tätskikt behövs ingen lutning alls (man kan lägga Resitrix som tätskikt i en swimmingpool). Med minimal lutning blir det inga kvarliggande pölar, vattnet faller från er, och ni får försumbar förmörkning.
 
  • Gilla
Pln8421
  • Laddar…
J Johan175624 skrev:
Blir smått bedrövad över hur folk har börjat bete sig i detta forum. Brukade vara riktigt bra med konstruktiva svar från kunniga med- och fackmänniskor Nu bara irrelevanta ifrågasättanden från okunniga killgissare. Att nu folk lägger upp foton på TS hus utan, vad det ser ut som, godkännande är ju på gränsen till kriminellt.
Håller med om att det inte är jättesnyggt att lägga upp foton men det är inte ens i närheten av kriminellt så avhåll dig gärna från juridiska killgisnningar. Dock kan det kanske vara en bra påminnelse till folk att vara försiktiga med vad man postar på nätet.

Jag delar som sagt åsikten att det inte är speciellt snyggt att "outa" kåken men i övrigt undrar jag om du läser selektivt för TS har fått åtminstone en handfull mycket konstruktiva och sakliga svar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.