Nu har jag redan valt månadsmedelpris i ett år efter att mitt fastpris går ut i November men hade jag blivit erbjuden fastpris om 75öre ett år hade jag nog starkt övervägt det.

Inte för att jag tror det blir billigare men jag skulle ev. vara villig att köpa mig fri från risken att det lägger iväg.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har försökt mildra ev. kommande dyra elpriser med en rejäl Daikin luftluft-VP samt solceller och även batteri sedan i våras. Ska strax få en Ngenic Tune installerad för att styra Nibe F370 lite smartare.
 
Min tidigare favorit Borlänge energi har sedan januari i år blivit ganska dyr, det blir mitt nätbolag Eons erbjudande med fast pris på 91 öre i 6 månader som tas. Sedan blir det antagligen rörligt pris över nästa sommar om det inte dyker upp något intressant.
 
Dagens elpris skojar man inte bort.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Skönt med batteri, solpaneler och luftluftvärmepump idag när det varit nollgradigt ända till morgonen här i Stockholm. Är det pga att det inte blåser idag som det blev ett sånt jäkla hopp?

Solpanelerna har producerat oväntat bra, ungefär hälften mot en solig sommardag. Lär gå mot noll snart dock.

Linjediagram visar fluktuation över tid, tabell nedanför med timvärden, datum 9 oktober 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi har försökt mildra ev. kommande dyra elpriser med en rejäl Daikin luftluft-VP samt solceller och även batteri sedan i våras. Ska strax få en Ngenic Tune installerad för att styra Nibe F370 lite smartare.
Hur lång pay-off räknar du på investeringarna?
Jag har kikat både på Solceller, styrning typ Ngenic Tune m.m. men återbetalningstiden blir alldeles för lång ( 15-20år) för att jag tycker det ska vara intressant.

Men då ska tilläggas att vi inte gör av med mer än ca. 8500kWh per år.
 
nikasp
S Styrman_jansson skrev:
Hur lång pay-off räknar du på investeringarna?
Jag har kikat både på Solceller, styrning typ Ngenic Tune m.m. men återbetalningstiden blir alldeles för lång ( 15-20år) för att jag tycker det ska vara intressant.

Men då ska tilläggas att vi inte gör av med mer än ca. 8500kWh per år.
10-12 år, minns faktiskt inte vad det stod i offerten, men är ju så förbålt svårt att prognostisera när det är så svängigt. Men nu har vi alla grejer och de investeringarna är bakom oss. Vi gör av med 12-13000 men barnen blir större och kommer att hänga för länge i duschen osv.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hur lång pay-off räknar du på investeringarna?
Jag har kikat både på Solceller, styrning typ Ngenic Tune m.m. men återbetalningstiden blir alldeles för lång ( 15-20år) för att jag tycker det ska vara intressant.

Men då ska tilläggas att vi inte gör av med mer än ca. 8500kWh per år.
Vilket snittpris och ränta närmsta 10 åren lägger ni till grund för ”payoff” kalkylen?

Skulle tro många kör med på tok för högt elpris…
 
Z Zodde skrev:
Vilket snittpris och ränta närmsta 10 åren lägger ni till grund för ”payoff” kalkylen?

Skulle tro många kör med på tok för högt elpris…
Ja det är ju det. Jag kanske räknar för lågt då jag räknar med runt 2kr/kWh inkl. div elnätsavgifter m.m.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja det är ju det. Jag kanske räknar för lågt då jag räknar med runt 2kr/kWh inkl. div elnätsavgifter m.m.
Det är ju rejält högt då du i huvudsak kommer att få betalt för din el under dagtid på sommarhalvåret. Räkna ut vilket pris som betalats i sommar istället.

Jag kan tipsa om att jag gjort en grov kalkyl på betalt medelpris för elen baserat på variationerna i produktion över dagens timmar för SE3 i sommar och har fått dessa medelpriser (exkl. moms):
April: 61 öre/kWh
Maj: 29 öre/kWh
Juni: 49 öre/kWh
Juli: 32 öre/kWh
Augusti: 35 öre/kWh
September: 28 öre/kWh

Inte en enda av dessa månader når upp till ditt medelpris. I mitt elnät så är du närmast med April och då hamnar priset inklusive moms på 149 öre/kWh
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrivit om i ett par andra trådar så tittar jag också på solpaneler, men har haft svårt att få ihop kalkylen. Den senaste idén är dock väldigt lovande, det är att koppla 3 solpaneler direkt mot elpannans elpatron (som jag ändå inte använder), naturligtvis med likströmsfrånskiljare, kontaktor, säkringar mm. Där får jag lönsamhet på runt 5 år när jag bara räknar på elöverföringskostnaderna och skatterna. Det är lite lättare att räkna hem...
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju rejält högt då du i huvudsak kommer att få betalt för din el under dagtid på sommarhalvåret. Räkna ut vilket pris som betalats i sommar istället.

Jag kan tipsa om att jag gjort en grov kalkyl på betalt medelpris för elen baserat på variationerna i produktion över dagens timmar för SE3 i sommar och har fått dessa medelpriser (exkl. moms):
April: 61 öre/kWh
Maj: 29 öre/kWh
Juni: 49 öre/kWh
Juli: 32 öre/kWh
Augusti: 35 öre/kWh
September: 28 öre/kWh

Inte en enda av dessa månader når upp till ditt medelpris. I mitt elnät så är du närmast med April och då hamnar priset inklusive moms på 149 öre/kWh
Men har du med kostnaden för elnät där?
 
S Styrman_jansson skrev:
Men har du med kostnaden för elnät där?
I den sista siffran på 149 öre/kWh ja. Sedan kan du räkna ut vad det blir de andra (billigare) månaderna om du vill med de siffrorna som finns och momsen på 25%.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I den sista siffran på 149 öre/kWh ja. Sedan kan du räkna ut vad det blir de andra (billigare) månaderna om du vill med de siffrorna som finns och momsen på 25%.
Yes då känner jag igen mig. Tänkte att det var låg räknat om man ser tillbaka till 2022. Kanske är helt rätt som du säger att räkna på runt 1,5 kr/kWh.

Hursom så får jag inte ens ihop en styrning på värmepumpen för 5k på medellång sikt även om det hänger mycket på elpriset som är rätt svårt att sia om.
 
149 öre var ju för den bäst betalda månaden. Jag hade nog lagt mig runt 125 öre.

Siffrorna ovan kommer från mitt excelark där jag räknar på mina kostnader och vinster. Jag lade i våras in en typisk produktionskurva för en solcellsanläggning i Göteborg och använder denna för att räkna ut medelpriset på producerad el utifrån timpriserna. Orsaken till att jag lade in denna var för att jag funderade på solpaneler och jag ville veta hur mycket jag skulle få betalt. Jag får inte ihop kalkylerna baserat på att elen skall säljas. Man måste ha avsättning för den hemma (exempelvis pool) om det skall löna sig.

Pga detta så började jag titta på mindre anläggningar som mer motsvarade min förbrukning per dag, vilket till slut ledde till att bara producera varmvatten, det skulle bli det som gav klart mest "bang for the buck" (högst procentuell avkastning). Nu skall jag bara hinna med det projektet också...
 
  • Gilla
PurreP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.