P pmd skrev:
Nej, verkligen inte. När återbetalningstiden har gått har min kassa återställts till vad den var innan jag gjorde investeringen.
Du blandar ihop cashflow med värde på tillgångar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Du blandar ihop cashflow med värde på tillgångar.
Nejdå. Värdet av en tillgång har jag ingen nytta av utan att realisera tillgången.
 
P pmd skrev:
Nejdå. Värdet av en tillgång har jag ingen nytta av utan att realisera tillgången.
Visserligen inte men du kan belåna mer eller sälja och leva gott på det ökade priset. Alternativt ökar arvet till dina barn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det susar inte så mycket, men det hörs om man inte har radion på. Jag vaknar av att cirkulationen går på/av på natten. Precis som att jag också vaknar av att ventilationen stannar om det blir elavbrott.
Har du ett sådant sus i systemet så är det dåligt dimensionerat alt. uselt injusterat.

För att ens ha chansen att höra flödet i mitt system måste det vara knäpptyst i rummet och lägga örat direkt emot, och då är jag ändå extremt ljudkänslig.
 
P
K karlmb skrev:
Visserligen inte men du kan belåna mer eller sälja och leva gott på det ökade priset. Alternativt ökar arvet till dina barn.
Att belåna mer är knappast vettigt i dagens läge, och troligen inte i framtiden heller. Ett lån ökar de löpande kostnaderna.
Om jag säljer behöver jag skaffa någon annanstans att bo.

F.ö. undrar jag hur man räknar ut värdestegringen på sitt hus när man gör en investering i energieffektivisering. Det finns så många okända variabler att värdeökningen kan bli både större och mindre än investeringskostnaden.

Återbetalningstiden är lättare att bedöma, även om det finns en del osäkerhet där också.
 
C
P pmd skrev:
F.ö. undrar jag hur man räknar ut värdestegringen på sitt hus när man gör en investering i energieffektivisering. Det finns så många okända variabler att värdeökningen kan bli både större och mindre än investeringskostnaden.
En intressant fråga i sammanhanget. Det teoretiska värdet är en sak, hur marknaden värderar det är en annan. Får för mig marknaden generellt inte värderar en låg driftskostnad fullt ut. Det är lite för abstrakt för köparna. Däremot vissa nyckelfunktioner, som t.ex. bergvärme, förstår köparna värdet av.
 
C cpalm skrev:
En intressant fråga i sammanhanget. Det teoretiska värdet är en sak, hur marknaden värderar det är en annan. Får för mig marknaden generellt inte värderar en låg driftskostnad fullt ut. Det är lite för abstrakt för köparna. Däremot vissa nyckelfunktioner, som t.ex. bergvärme, förstår köparna värdet av.
Något annat som har högt värde är ju solceller, särskilt i områden som redan är väl utbyggda. På vår gata godkänner de inte fler just nu, nätet är "fullt".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Något annat som har högt värde är ju solceller, särskilt i områden som redan är väl utbyggda. På vår gata godkänner de inte fler just nu, nätet är "fullt".
Nej det är en stor grön skröna... om man gör en riktig kalkyl.
 
C
P paralun skrev:
om man gör en riktig kalkyl.
Nu pratade vi ju om marknadsvärdet - tror du köparna gör en sådan kalkyl?
Jag tror snarare att solceller kan vara en sådan grej som har överdrivet högt symbolvärde, åtminstone inom vissa målgrupper. Men å andra sidan potentiellt kan dra ner marknadsvärdet om det är en förfulande installation.

Och där kommer vi ju in på en annan aspekt, och det är ju att många besparande åtgärder har sekundära (positiva eller negativa) värden utöver själva energibesparingen. Det kan vara estetiska, symboliska och funktionella värden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu pratade vi ju om marknadsvärdet - tror du köparna gör en sådan kalkyl?
Jag tror snarare att solceller kan vara en sådan grej som har överdrivet högt symbolvärde, åtminstone inom vissa målgrupper. Men å andra sidan potentiellt kan dra ner marknadsvärdet om det är en förfulande installation.

Och där kommer vi ju in på en annan aspekt, och det är ju att många besparande åtgärder har sekundära (positiva eller negativa) värden utöver själva energibesparingen. Det kan vara estetiska, symboliska och funktionella värden.
Nej men allt fler kommer till insikt hur energianvändningen ser ut i Sverige och att solen ofta inte lyser när det går åt mest energi. Sen kan man då drömma om batterier men det skulle sluka alla jordens tillgångar som redan Kina redan styr. Kineserna är säkert mycket glada över "solcellsfolket", Made in China.
Sen är jag ganska säker på att på tok för många lagt på solceller på ett dåligt tak eller med ett slarvigt montage.
Snarare kan det bli lägre värde...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M
Gäller inte dom gamla kriterierna längre, omgjord dränering, bytt tak och bergvärme? Solceller kanske är det "nya"?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej det är en stor grön skröna... om man gör en riktig kalkyl.
Vad är det som är en skröna?
 
P
P paralun skrev:
Nej men allt fler kommer till insikt hur energianvändningen ser ut i Sverige och att solen ofta inte lyser när det går åt mest energi. Sen kan man då drömma om batterier men det skulle sluka alla jordens tillgångar som redan Kina redan styr. Kineserna är säkert mycket glada över "solcellsfolket", Made in China.
Sen är jag ganska säker på att på tok för många lagt på solceller på ett dåligt tak eller med ett slarvigt montage.
Snarare kan det bli lägre värde...
Solceller på villatak är nog inte jättebra för Sveriges elsystem, nej, men privatekonomiskt är det ganska bra (än så länge). Man får ju bidrag från staten för varje kWh el man säljer till ett elbolag.
 
M
P pmd skrev:
Solceller på villatak är nog inte jättebra för Sveriges elsystem, nej, men privatekonomiskt är det ganska bra (än så länge). Man får ju bidrag från staten för varje kWh el man säljer till ett elbolag.
Vad tror vi om 60-öringens framtid? Bonusen i Bonus/Malus gick från beslut till handling fortare än man kunde förstå.
 
P
Jag håller för öronen och säger "la, la , la, la" när jag hör sådana frågor.
Vi kopplade in vår anläggning på elnätet för en vecka sen. :)

Det finns väl en viss risk för att någon i ett regeringsdepartement inser att solpaneler på villatak i Sverige inte är världens bästa sätt att stoppa den globala uppvärmningen. För den förra regeringen var det nog tämligen självklart att fortsätta med subventionerna för lokal solelsproduktion. Det blev enklare att sopa den uppenbart vettiga lösningen på problemet med elproduktion i Sverige under mattan då.

Sverige är ett bidragssamhälle så man är lite dum om man inte tar chansen att få de bidrag man har möjlighet att få. Nackdelen är att man är sårbar för politiska nycker.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.