Roligt att läsa om alla era lösningar. Har funderat på intellovents variant celsius:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MI8Zf3lfLy_AIV15BoCR2OhgQ7EAQYASABEgIkCvD_BwE

Vi har LLVP med två innedelar, en på varje våning. Övervåningen är svår att få jämn värme på, har funderat att försöka flytta värme mellan rummen, men som de flesta säger här så kanske jag ska flytta kalluften till rummet där innedelen sitter istället?

En annan fundering, vissa friskluftsintag har en kanal som är gjord i typ liggunderlagsmaterial för att dämpa ljudet utifrån, vet någon om det finns längre rör gjorda på samma vis? Tänker att långa spirorör med fläkt i änden ger upphov till både oljud och ev kondensproblem.
 
Sonny Brannestam Sonny Brannestam skrev:
Vill bara tipsa om våran lösning på värmeflyttare. Vi har en 125mm kanalfläkt på vinden sen spirorör från övervåningen till undervåningen där kaminen står.
Jag har oxå en kanalfläkt men jag monterade ljuddämpare på min så den hörs inte mycket nu
Fläkten suger på övervåningen och blåser på undervåningen.
Det är ett jäklar drag i den.
Och den är alltid på på 60-75% när vi eldar i kaminen gör jätte skillnad. Utan den på blir det uppåt 27 grader i vardagsrummet. Med den på runt 23.och värmen flyttas till övervåningen ist.

Köpte den lite dyrare varianten av kanalfläkt med 0-10v styrning. Och kopplade in en plejd ctr puck som steglöst varvtalsstyr fläkten med 0-10v via plejd appen.
Super smidigt.
Hade jag snålat och köpt den utan varvtalsstyrning hade den nog aldrig fått vara igång då den låter som fan på 100% men på 65% hörs sen knappt.

Har bara 125mm spirorör för det var det grövsta som fick plats i innerväggen. Och det är inte själva fläkten som låter utan blåset i röret. Hade vart mycket bättre med 160mm rör ist. Så hade vindhastigheten blivit betydligt lägre och med mindre ljud.

Har en sån här fläkt
[länk]
 
Tycker detta är intressant. Jag har både luftvärmepump och en gammal kamin på sutterängplan i villan. Jag upplever precis som många beskriver som ett lock i trappan upp där värmen inte stiger. Jag vet inte om jag vill lägga ut 1500-2000 kr på en fläkt dock. Tror ni att det hjälper något att enbart montera ett rör utan fläkt jämte kaminröret så luften kan cirkulera naturligt mellan våningarna?
 
Det lär ju ramla ner kall luft, men jag skulle inte göra det för:
1) det krävs ett undertryck för att varm luft ska röra sig upp, endast ett hål lär inte skapa sånt kraftigt undertryck som krävs för att bryta köldbryggan.

2) det blir även en ljudkanal till övervåningen. Sätter du ljuddämpade i den utan fläkt blir den naturliga flödet mkt litet
 
P Pligg85 skrev:
Klart det funkar.

Gjorde hål i förra huset med 110mm rör emellan och 12v datorfläkt driven av 9v transformator.

Hade allt liggandes hemma och det vart en jäkla skillnad. Bara hålsågen gick igenom så var det ett naturligt flöde direkt som man inte trodde.

Edit: Det var genom våningarna och vi tryckte ner luften vilket också var det naturliga flödet.
Ventilerade bort all co2 som var skyhög innan i sovrummet och vilket var den största anledningen efter att man satt ut mätare och såg hur högt det kunde bli när det inte var läge att ha fönsterna öppna.

Har själv redan köpt en airmove 2.0, såg att fläkten som ingår är en noctua NF-P14-r. Funderade på att byta ut den mot en
NF-A14 PWM 140 mm. Tystare och flyttar mer luft. Vad kör du med för fläkt?
 
I idk56 skrev:
Har själv redan köpt en airmove 2.0, såg att fläkten som ingår är en noctua NF-P14-r. Funderade på att byta ut den mot en
NF-A14 PWM 140 mm. Tystare och flyttar mer luft. Vad kör du med för fläkt?
Oj. Bra fråga. Vill minnas det var noctua jag körde också till slut. Den satt 1 meter bredvid sängen så den skulle vara tyst. Gjorde faktiskt en uppgradering efter den första började låta illa och tillverkade en adapter och dosa så slutgiltiga lösningen blev 2st 120mm som var de tystaste som fanns i butiken
 
Någon som har testat att byta ut fläkten i airmove 2.0? Ser att det finns en tystare effektivare fläkt (Noctua NF-A14-PWM).
Den som sitter i från fabrik är en Noctua NF-p14r.
 
Någon som har testat att driva sin fläkt med en Plejd Led-10?
 
Hur bör Airmove 2.0 placeras i förhållande till friskluftventiler?
 
M mutumutunga skrev:
Hur bör Airmove 2.0 placeras i förhållande till friskluftventiler?
Svårt att svara på och alla hus har ju sina egenheter, grundvitsen är ju att flytta på varm luft tex om man värmer med en luftvärmepump och det kräver en massa funderingar kring helheten samt till/frånluft.

Här har du FAQ
https://airmove.se/fragor-och-svar

Sen har de även rådgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.