Lång historia kort:

En före detta samfällighet avseende avlopp och vattentillförsel upplöstes och kommunen tog över förvaltandet för ett par år sedan.
Det var guld och gröna skogar tills en grannen fick stopp i avloppet i somras . Grannen har en rensbrunn i närheten av vår tomt och denna läckte både dittan och dattan,
Vi gjorde grannen medveten om detta och de åkallade då kommunen vars entreprenör kom och spolade avloppsstammarna.
Stoppet var på vår tomt men innan våra anslutnigar till huvudstammen .
Värt att notera är att vi aldrig har haft stopp i avloppet i vår fastighet eller på något sätt åsamkat oss några problem med avlopp överhuvudtaget.


Därför blev jag lite lätt chockad när kommunen ringer till min mor och säger att de ska byta ut avloppsstammarna.och därmed gräva upp tomten.
Så här långt är jag med men problemet är att det är ett plommonträd i vägen, enligt kommunen.

Trädet jag och min Far planterade bara några år innan hans död. Det är liksom vårt träd tillsammans även om han inte lever längre.
Enligt kommunen så ska de försöka flytta på trädet, men jag är tveksam till att de ens kommer att göra ett seriöst försök.

Frågon jag söker svar på blir då:
Vad har man för slags rättigheter mot em kommun när den bestämmer sig för att inskränka på tomträtten?
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Vad har kommunen för formell rättighet till marken? Servitut? Ledningsrätt?
I så fall har de sannolikt rätt att göra ingrepp som krävs för underhålla ledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi har precis godkänt ett avtal där kommunen övertar VA på en samfällighet och att vi som ägare samtidigt godkänner kommunens ansökan om ledningsrätt.
Gällande träd står det att kommunen har rätt att ta ned träd och att trädet tillfaller fastighetsägaren.

Allt finns tydligt inritad på en karta med VA-ledningar där kommunen äger ledningar och har rätt att underhålla/reparera.
Förenklad kartöversikt, troligen en del av en kollektivtrafikkarta med linjer och stationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
martin1973
  • Laddar…
Tyvärr har du nog dåliga förutsättningar. Ni skulle planterat trädet på en plats som inte inverkar på underhållet av avloppsnätet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag kan inte ett dugg om varken rör eller servitut, men om de ska ner med nya rör borde de väl kunna ändra sträckningen så trädet klarar sig. Lite dyrare, men det får väl TS stå för om trädet är värt det.

Eller så är jag ute och cyklar helt, då jag ännu inte druckit kaffe i dag.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 15 till
  • Laddar…
Här får kommunen investera.

 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Eller så är jag ute och cyklar helt, då jag ännu inte druckit kaffe i dadag.
Ta en slurk kaffe😉
Vi vet inget om förutsättningar och beroende av djup på VA kan det bli stora gropar. Har man ledningsrätt så finns det syfte med det och att kunna underhålla och reparera utan att behöva nya avtal/ledningsrätt.
Har lite kunskap om😉
 
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
E el_coffo skrev:
Enligt kommunen så ska de försöka flytta på trädet, men jag är tveksam till att de ens kommer att göra ett seriöst försök.

Frågon jag söker svar på blir då:
Vad har man för slags rättigheter mot em kommun när den bestämmer sig för att inskränka på tomträtten?
Jo jag är ganska säker på att man gör ett seriöst försök, att försöka rädda träd är ju ingen ovanlighet för en grävmaskinförare. Så kollar du bara om en ledningsrätt finns så är det bara att göra det bästa av situationen och fundera ut en ny placering. (sen finns det då riktiga trädflyttningsmaskiner men det är nog bara tur om det finns i din kommun)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klipp in trädet rejält så finns det möjligheter att det klarar sig.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Ta en bild på trädet så storleken på det syns.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klipp in trädet rejält så finns det möjligheter att det klarar sig.
Jo men när grävmaskinföraren ser trädet så klurar han säkert ut en plan.
 
Hur gammalt är trädet? Jag misstänker tyvärr att man kommer att gräva relativt snabbt men får ni lite tid på er och förbereder flytten kan det fungera.

Jag flyttade ett 15årigt plommonträd genom att handgräva de yttersta rötterna ett år tidigare. Den flytten hick bra.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Grävmaskinsförare flyttas säkerligen trädet med så stor rotklump maskinen är kapabel till. Men denne lär inte beskära trädet eller göra något annat för att förbättra oddsen.
Så märk ut en ny önskad placering och klipp in det rejält.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Grävmaskinsförare flyttas säkerligen trädet med så stor rotklump maskinen är kapabel till. Men denne lär inte beskära trädet eller göra något annat för att förbättra oddsen.
Så märk ut en ny önskad placering och klipp in det rejält.
Jo men det beror lite på tidpunkten när det grävs, var i Sverige och om trädets sav/löv är kvar.
Sen är just grävmaskinförare ofta mycket erfarna och inga "skövlare".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.