M Markarbetaren skrev:
Det stämmer att :
"Förvärv genom arv eller gåva är skattefritt (8 kap. 2 § IL). Vid båda fallen gäller kontinuitetsprincipen, vilken innebär att mottagaren av arvet eller gåvan kliver in i givarens skattemässiga situation. Vid försäljning av ett hus är det eventuell vinst som beskattas."

Så oavsätt TS försäljningspris (oavsätt under tax.värde eller inte) så övertas den avlidnes anskaffningsvärde och en försäljning baseras skattemässigt på detta.
Fast vid nästa försäljning så gäller ju att TS får betala skatt på beloppet mellan sin fars anskaffningsvärde och sitt försäljningsvärde. Om inte TS säljer till någon han känner för under taxeringsvärdet i form av att det är en gåva. Men visst kan man väl ge bort ett hus till någon främmande, men helt riktigt att om man KÖPER huset för marknadsvärdet och inte är bekant med TS så skulle iallafall inte jag acceptera att det räknades som gåva, isåfall skulle jag vilja sänka inköpspriset med en klump som motsvarar den skatt man nån gång får betala in. Men säg att skatten är 500.000 SEK så får man ju i princip låna dessa gratis av staten, så går TS med på att sänka priset ett par hundra tusen under marknadsvärdet mot att mottagaren får det som gåva och tar över "den latenta skatteskulden" så kan ju båda göra en vinst, köparen betalar ett par hundra lägre pris och får låna ett par hundra tusen "gratis" av staten, TS slipper skatta. Om skattemyndigheten går med på detta vet jag inte, men som sagt. Man får ge saker till vem man vill så...
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Fast vid nästa försäljning så gäller ju att TS får betala skatt på beloppet mellan sin fars anskaffningsvärde och sitt försäljningsvärde.
Yes, det var precis det jag skrev🧐
"Så oavsätt TS försäljningspris (oavsätt under tax.värde eller inte) så övertas den avlidnes anskaffningsvärde och en försäljning baseras skattemässigt på detta."
J JohanLun skrev:
Men säg att skatten är 500.000 SEK så får man ju i princip låna dessa gratis av staten, så går TS med på att sänka priset ett par hundra tusen under marknadsvärdet mot att mottagaren får det som gåva och tar över "den latenta skatteskulden" så kan ju båda göra en vinst, köparen betalar ett par hundra lägre pris och får låna ett par hundra tusen "gratis" av staten, TS slipper skatta. Om skattemyndigheten går med på detta vet jag inte, men som sagt. Man får ge saker till vem man vill så...
Är det verkligen så enkelt? Isf. kan man ju skänka bort sitt hus den dagen man ska sälja, slippa betala reavinsten på typ 2msek. Den nya ägaren kanske kan skänka mig pengar, typ 10msek, "man får ju ge saker till vem man vill så..."😏
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Av tidigare trådar skapade av mig i forumet har det framgått att min pappas villafastighet, då jag är enda arvingen efter honom, övergått i min ägo sedan han avlidit tidigare i år samt att fastigheten är tänkt att försäljas vilket ännu ej skett. Fastigheten har varit i min pappas ägo sedan januari 1989.

Till saken hör att det nu har kommit ett brev om förslag på en fastighetstaxering utsänd av Skatteverket och där de värderar fastighetens totala värde till 5 486 000 SEK samt mark värdet till 2 958 000 SEK respektive byggnadsvärdet till 2 528 000 SEK. Den mäklare som var där och värderade fastigheten i juni månad satte ett marknadsvärde på mellan 4,5 miljoner-5 miljoner SEK. Sedan dess har huspriserna sjunkit och därav är Skatteverkets förslag på taxeringsvärde väl högt. Vad jag läst mig till via nätet bör förhållandet vara tvärtom alltså att taxeringsvärdet är tänk att vara 75 procent av marknadsvärdet vilket nu alltså ej är fallet.

Vad har taxeringsvärdet för betydelse egentligen samt vad används det till? Bör det påpekas för dem att de satt ett för högt värde eller kan det hela låtsas vara. Som nämnts i tidigare trådar av mig avsers fastigheten säljas dock oklart om så hinner ske detta år. Säljs fastigheten under 2023 behöver inga felaktigheter inrapporteras till Skatteverket.

Säljs fastigheten för ett pris under taxeringsvärde räknas det som gåva enligt vad som hittas att läsa på nätet. Kanske är det då bättre ur vinstskattsynpunkt att låta deras förslag till taxeringsvärde bestå?

Vad göra?
Taxeringsvärdet är "bara en siffra på papperet"
En eventuell reavinst uppstår vid försäljning av fastigheten och beräknas på verkligt försäljnings värde.
Sitt lugnt I båten och ta detta när försäljning genomförs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man kan ringa till Skatteverket och fråga vad det är som gäller. Dom bits inte, snarare tvärtom. Skatteverket (och Kronofogden) har en av landets bästa kundservices som kan vägleda och svara på det mesta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Yes, det var precis det jag skrev🧐
"Så oavsätt TS försäljningspris (oavsätt under tax.värde eller inte) så övertas den avlidnes anskaffningsvärde och en försäljning baseras skattemässigt på detta."
Betalar nästa köpare marknadsvärde?
M Markarbetaren skrev:
Är det verkligen så enkelt? Isf. kan man ju skänka bort sitt hus den dagen man ska sälja, slippa betala reavinsten på typ 2msek. Den nya ägaren kanske kan skänka mig pengar, typ 10msek, "man får ju ge saker till vem man vill så..."😏
Man får inte villkora fastighetsköp med gåva. Till en främmande människa kan man nog inte riskera att kanske få en gåva senare.
 
M MGA89 skrev:
"Om Lars ger bort fastigheten för mindre än 1 500 000 kronor ses överlåtelsen som en gåva. Det innebär att Lars inte ska betala kapitalvinstskatt."

Källa: [länk]

1 500 000 i exempelet ovan syftar här på fastighetens taxeringsvärde. Detta tolkas av mig som att om fastigheten säljs för lägre än Skatteverkets taxeringsvärde undgår försäljaren vinstskatt.
Du jämför din framtida försäljning med värdet av en gåva. Jag antar att du inte tänker ge bort fastigheten utan vill ha pengar i utbyte. Då är det en försäljning, inte en gåva. De 1 500 000 som står i ditt exempel är ett uppskattat värde på en gåva. Det behöver man ha om t ex en förälder under sin levnad ger bort något till ett barn men inte det andra. Vid ett skifte av dödsboet kan det vara att det andra barnet då ska kompenseras. Din situation har ingenting med ditt exempel att göra.
Men - som sagt - ring Skatteverket och ställ alla dina frågor, så kommer du att få svar från de som faktiskt verkligen vet vad det är som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Man kan ringa till Skatteverket och fråga vad det är som gäller. Dom bits inte, snarare tvärtom. Skatteverket (och Kronofogden) har en av landets bästa kundservices som kan vägleda och svara på det mesta.
Arv beskattas baranär man säljer vidare, reavinst beräknas på verkligt försäljningsvärde minus anskaffningkostnader och förbärttringskostnder.
Taxeringsvärdet har inget med skatten att göra, bara en schablon för fastighetsavgiften.
 
  • Gilla
Cicci91
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Arv beskattas baranär man säljer vidare, reavinst beräknas på verkligt försäljningsvärde minus anskaffningkostnader och förbärttringskostnder.
Taxeringsvärdet har inget med skatten att göra, bara en schablon för fastighetsavgiften.
Ja, jag vet det. Men TS ställer frågor som enbart är kopplade till Skatteverkets ansvarsområde. Varför då inte ringa direkt till källan och ställa sina frågor?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Ja, jag vet det. Men TS ställer frågor som enbart är kopplade till Skatteverkets ansvarsområde. Varför då inte ringa direkt till källan och ställa sina frågor?
Ok
Jag förstår.
När eventuell försäljning är klar är skattwn 22% av reavinsten.
Reavinst beräknas som försäljningsvärde mininus omkostnader, förbättringar, anskaffningsvärde.
Busenkelt
 
B Bernt Ö97 skrev:
Ok
Jag förstår.
När eventuell försäljning är klar är skattwn 22% av reavinsten.
Reavinst beräknas som försäljningsvärde mininus omkostnader, förbättringar, anskaffningsvärde.
Busenkelt
Ja men samtidigt svårt att ta reda på alla förbättringsårgärder som gjorts under 34 år och därmed bevisa detta för Skatteverket men det kanske går och kan ge en liten slant att behålla i utbyte mot lägre kapitalvinsskatt.
 
M MGA89 skrev:
Ja men samtidigt svårt att ta reda på alla förbättringsårgärder som gjorts under 34 år och därmed bevisa detta för Skatteverket men det kanske går och kan ge en liten slant att behålla i utbyte mot lägre kapitalvinsskatt.
Ok svårt.
Ordning och reda i gamla räkenskaper underlättar men kanske inte helt vanligt, eftersom skatteregler har förändrats över tid.
Min erfarenhet är att skattemyndigheten kan vara pragmatisk i detta avseende.
Förbättringar räknas som standardhöjande åtgärder, inte löpande underhåll.
Att yrka på avdrag för omkostnader och förbättringsåtgärder är inget skattebrott. Skattemyndigheten kan däremot begära dokumentation om yrkandet är orealistiskt.
Lycka till
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Ja men samtidigt svårt att ta reda på alla förbättringsårgärder som gjorts under 34 år och därmed bevisa detta för Skatteverket men det kanske går och kan ge en liten slant att behålla i utbyte mot lägre kapitalvinsskatt.
Det finns vägledning för det också - hos Skatteverket. Allt har en avskrivningstid. En standardhöjning som skedde för 20 år sedan kan vara värd noll kronor idag, en annan kan du kanske göra avdrag för. Återigen- ring Skatteverket och ställ frågorna till dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, det är ingen avskrivning på standardhöjningar.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
D
Janus82 Janus82 skrev:
Det är ingenting att bry sig om. Taxeringsvärdet är bara en grov schablon som egentligen bara används för att räkna ut fastighetsavgiften. Fastighetsavgiften är ju takad vid ett taxeringsvärde på ca 1,2 miljoner och om fastigheten är värd mer än så spelar det ingen roll eftersom du då redan betalar max-beloppet.

För att det ska ha någon verklig betydelse för dig så måste du få skatteverket att sänka taxeringen med ca 4,5 miljoner så det spelar alltså ingen roll om du råkar ligga ett antal hundra tusen för högt.
Just nu ja, men fastighetsavgiften kan ändras. Klokt att tänka lite längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.