Hej!

Har ett problem på övervåningen som jag inte riktigt är klar med hur jag löser bäst.
Efter byte av värmesystem är det dåligt tryck i två radiatorer på övervåningen.
Typ lika varmt på framledning som retur, men radiatorn är kall ju längre från inlopp man kommer.(2-rörsystem)

Har provat att stänga alla andra radiatorer i huset och ställa cp på fullt och lufta, men verkar inte vara någon bubbla i sticken.

Vad jag kom på idag är att de enda ställen sektionerna är ihop är i framledningen och returen, och avluftning finns endast på mittensektionen. Ställer sig luft i någon sv de andra två sektionerna kommer dessa vara kvar där utan möjlighet att ta sig därifrån annat att jag lutar radiatorn åt ”fel håll” och hoppas luften tar sig till mittensektionen.

Har en tanke att borra upp för två extra avluftningshål på de andra sektionerna men är ganska hög ”murphys-lag” faktor på den.
Npgon som varit med om liknande och har förslag på hur det ska lösas?
 
Har du provat att fylla mer vatten och öka trycket då?
 
Japp, trycket är ok i systemet, ligger på 1.5 bar vilket är lite i överkant mot vad det behöver vara.
 
fast då borde det ju komma nåt när du luftar. Annars har någon proppat nån ledning.
 
Inser att jag beskrev problemet dåligt.
För dåligt tryck = för dålig värme
 
det är inte så att du eldat fastbränsle tidigare och nu har övergått till värmepump? Då har du automatiskt lägre temp på radiatorkretsen. Har man ett hus som då kräver lite effekt på radiatorerna så kan det ju kännas lite omvälvande att inte få varmt på radiatorerna.........Man brukar rekommendera att sätta dit större då.
 
Visserligen har jag det, men att det är samma temp på fram- och returledning samt kallare ju längre bort från tillopp jag kommer har väl inget samband med det?
 
Fast radiatorns konstruktion blev väl inte ändrad för att ni bytte uppvärmning heller ? Var det okej innan så måste ju nån ha gjort nån manöver för att lufta då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Troligtvis har någon manöver gjorts, men jag vet inte vilken och ställer således frågan här om någon har varit med om något liknande.
 
Lagt till bilder för att enklare förstå.
Mötte med IR termometer nyss, mittensektionen är varm hela vägen bort vilket stödjer min teori om luft i de andra som inte kan ta vägen någonstans.

Som ni ser på de två andra bilderna är sektionerna bara ihop på två ställen, inlopp och utlopp. Fastnar luft i vänstra hörnet på bild ett kommer det inte gå att få ut. Testade att tippa ner elementet i den änden för att få högre punkt där sektionerna gå ihop men vågar inte ta i såpass att det verkligen gör skillnad.

Någon som sitter på ett bra tips, eller är det bara att borra upp två nya avluftningar, ett i varje sektion? Och vad ska man isåfall ha för borr + gängtapp?
 
  • Element med blåa och röda ritade linjer i ett rum med trägolv, fönster och kabel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En upprättstående radiator vid en vägg i ett rum med trägolv och grå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator, termostatventil, grå vägg, eluttag, laddande kabel, trägolv, del av människas ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Vilken siffra står denna inställd på?
Öka den. Annars så är det stopp i ventilen.
 
  • Radiatoranslutning med termostatventil och rörgenomföring i vägg som ser skadad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-N, så max öppet.
Ok, vad grundar du det på?
 
H
R rastlos skrev:
-N, så max öppet.
Ok, vad grundar du det på?
Dålig flöde då bara halva radiatorn blir varm.
 
R rastlos skrev:
Lagt till bilder för att enklare förstå.
Mötte med IR termometer nyss, mittensektionen är varm hela vägen bort vilket stödjer min teori om luft i de andra som inte kan ta vägen någonstans.

Som ni ser på de två andra bilderna är sektionerna bara ihop på två ställen, inlopp och utlopp. Fastnar luft i vänstra hörnet på bild ett kommer det inte gå att få ut. Testade att tippa ner elementet i den änden för att få högre punkt där sektionerna gå ihop men vågar inte ta i såpass att det verkligen gör skillnad.

Någon som sitter på ett bra tips, eller är det bara att borra upp två nya avluftningar, ett i varje sektion? Och vad ska man isåfall ha för borr + gängtapp?
Tror inte det som är problemet.Försöker hitta om du skriver att när du luftar vad som händer.Kommer det vatten när du luftar eller händer ingenting?Det kan inte vara så att när du gick från högtempsystem till lågtempsystem att inte värmen räcker till så dom radiatorerna sitte längst bort på slingan.Kommer det vatten när du luftar så är det att fördelningen mellan radiatorerna som är uträknat en gång i tiden måste du fördela på returen.
 
Provat att lufta med cirkulationspumpen avslagen? Vattenflödet kan mycket väl hålla tillbaks luftbubblan som vill ta sig från ytterpanel till innerpanel.

Provat att lufta med radiatorsystemet närapå trycklöst? Sänker man trycket så expanderar luften och man kan få ur mer luft ur fickor som annars är svåra att dränera. Att vaacumsuga kylvätskesystem i det syftet förekommer tex i fordonsbranschen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.