C
nino nino skrev:
Enskild firma är ju betydligt enklare att sköta och mindre regler med pengar hit och dit...
Jag vet inte... Visst, man slipper årsredovisningen, men å andra sidan är NE-bilagan ingen lek.
Och i enskild näringsverksamhet uppstår hela tiden gränsdragningsfrågor, vad är avdragsgillt och inte.
 
C cpalm skrev:
Jag vet inte... Visst, man slipper årsredovisningen, men å andra sidan är NE-bilagan ingen lek.
Och i enskild näringsverksamhet uppstår hela tiden gränsdragningsfrågor, vad är avdragsgillt och inte.
Enskild firma då kan man plocka ut en slant när man behöver, lika om firman behöver bara att sätta in.
Men det är ju om man inte har pengar vid uppstart och pytsar in egna slantar när det behövs och tar tillbaka dom när det finns lite i kassan.
Men här verkade det finnas slantar så AB är nog enklast och bäst
 
C cpalm skrev:
Håller med övriga - håll de 600' utanför som ett lån som företaget skall betala tillbaka.

Men tänk i övrigt noga igenom om ni ligger på ungefär samma ambitionsnivå vad gäller verksamheten. I småbolag där en delägare förväntas bidra med så mycket mer än kapital är det som gjort för att det skall bli konflikter om delägarnas insatser. Omvänt är det inte heller ovanligt att mindre tongivande delägare blir utmanövrerade, vilket förvisso kanske främst gäller om man är fler än två.
Tack för bra input! Jag känner att så länge jag vet att jag får del av kakan så kan jag jobba för den. Just det här projektet är mer för att kunna förverkliga andra idéer vi har. Även för att se om vi kan funka ihop inom företagande.
 
C
nino nino skrev:
Enskild firma då kan man plocka ut en slant när man behöver, lika om firman behöver bara att sätta in.
Japp, det är den stora fördelen med enskild näringsverksamhet. (För övrigt också den stora faran - många som redan har satt sprätt på pengarna när skatten skall in på skattekontot.)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Japp, det är den stora fördelen med enskild näringsverksamhet. (För övrigt också den stora faran - många som redan har satt sprätt på pengarna när skatten skall in på skattekontot.)
Så är det, många som ser att det trillar in 100tusentals kronor men tänker inte på skatt moms socavgifter osv
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror att det är viktigt att man siktar på att bägge äger 50% var.
Lös det med lån et.c.
Om bägge har lika stor andel så är man jämlikar och förhoppningsvis prioriterar lika.
Om någon har 90% och den andre har 10% så kanske man prioriterar olika.
Om det krisar så får ägarna ofta gå ner i lön. Hur görs detta et.c.

Det är också mycket viktigt att man diskuterar innan vad man vill med företaget. Kan bli ganska slitsamt om den ene vill ha en liten firma och den andre vill växa och bli stor.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Starta aktiebolag där han äger 100% och går in med 600k.
Sedan skriver en revers mot honom privat på 300k , där du köper 50% av bolaget utav honom

Skriv reversen på inlösen inom 5år amorteringsfritt och räntefritt.

Klart
Där har du svaret om ni vill dela risken, ansvaret och ägandet lika.

Sen ser jag ett problem med att vara två delägare eftersom det aldrig går att låta majoriteten bestämma i frågor ni tycker olika i. Driver själv ett par bolag med 2 kompanjoner, vilket fungerar bra. När inte alla är överens är det bara att rätta sig efter majoriteten.

Jag skulle inte slarva med tydliga aktieägaravtal innan jag startade ett bolag med endast en kompanjon.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tycker att jag har fått bra input här! Känns väldigt klokt att dela lika på företaget och ha hans insats som ett lån till företaget.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Tycker att jag har fått bra input här! Känns väldigt klokt att dela lika på företaget och ha hans insats som ett lån till företaget.
Det skulle jag inte gå med på om jag var kompanjonen, alltså ta hela ekonomiska risken mot halva bolaget.
 
P
N nybyggarn3 skrev:
Det skulle jag inte gå med på om jag var kompanjonen, alltså ta hela ekonomiska risken mot halva bolaget.
Därav alla tipsen i tråden om att skriva avtal... Halva grejen med det är att tvinga fram diskussioner och komma överens om upplägg innan man inser att man tänkt olika och springer på problem.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Därav alla tipsen i tråden om att skriva avtal... Halva grejen med det är att tvinga fram diskussioner och komma överens om upplägg innan man inser att man tänkt olika och springer på problem.
Avtal är bra men om din kompis lånar ut kapitalet till företaget tar han ju hela risken. Om du däremot köper din andel för halva summan, och upprättar ett skuldebrev mot din kompanjon, så har ni delat på risken. Med skillnaden att din kompanjon fortfarande måste driva in halva beloppet från dig om det går åt helvete.

Jag tror inte heller att det är smart att ta in kapitalet som ett lån till bolaget eftersom det inte påverkat det egna kapitalet. När kapitalet förbrukas förbrukas det egna kapitalet, med undantag för inköp som tas upp som tillgångar.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det skulle jag inte gå med på om jag var kompanjonen, alltså ta hela ekonomiska risken mot halva bolaget.
Men det måste väl gå att reglera, så att lånet betalas av innan jag får en krona i lön eller ersättning. Kan vi skriva en revers där jag blir skyldig honom 300 000?
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Men det måste väl gå att reglera, så att lånet betalas av innan jag får en krona i lön eller ersättning. Kan vi skriva en revers där jag blir skyldig honom 300 000?
Det är klart att det går, men det är fortfarande din kompis som står för hela risken initialt. Jag är ingen expert men det är klart att det går att låna ut pengar privat.

Sen kan det som sagt finnas problem med att finansiera uppstarten genom lån. Mitt tips är att vända er till en bra rådgivare. Ska ni ha hjälp med löpande redovisning kan ni säkert få hjälp av samma företag att reda ut hur ni bäst kommer igång.
 
Ett förslag jag har fått av en företagare är att jag får en liten del aktier, kanske 10%. Men option på att köpa hälften av företaget inom ett år till samma pris som kompanjonen investerar. Hur låter det?
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Ett förslag jag har fått av en företagare är att jag får en liten del aktier, kanske 10%. Men option på att köpa hälften av företaget inom ett år till samma pris som kompanjonen investerar. Hur låter det?
Du kan inte "få" en liten del aktier utav honom . Du måste betala något för aktierna
Du kan inte heller jobba av köpeskillingen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.