Över en natt slutade vår kyl att kyla. Ca 11 år gammal och köpt på IKEA. Inbyggnadsmodell och svårt att hitta samma storlek.

Är det värt och går det att laga något? Byta termostat?
 
  • Tomt kylskåp med en öppen dörr, hyllor och en upplyst innerlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Ett allmänt tips är att berätta exakt vilken pryl man behöver hjälp med då konstruktionerna skiljer och specifikt IKEA byter leverantörer regelbundet. Dvs märke (det vet vi) och modellbeteckning, annars blir det lätt bara gissningar.

Det finns en typskylt någonstans, lägg upp bild på den.

Beroende på vem som tillverkat kan det variera från att gasen läckt ut (dyrt, troligen inte lönt) till trasig termostat som du själv nämner. Idag är det elektronik i det mesta så den kan även vara exempelvis kondensatorer som gått sönder tveksam kvalitet och ålder. Olika modeller har olika typfel.
 
Modellnummer
 
  • Energimärkning med teknisk information och streckkoder för en IKEA-kyl/frys, tillverkad i Italien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
@electroluxaren brukar vara väldigt hjälpsam, så har du tur vet han vad som brukar vara fel. Har han tid och lust så kan han väldigt mycket.

Jag vet inte men sopade golvet så andra kan svara mer exakt. 🙏
 
  • Gilla
stein82
  • Laddar…
A
Byt termos
S stein82 skrev:
Över en natt slutade vår kyl att kyla. Ca 11 år gammal och köpt på IKEA. Inbyggnadsmodell och svårt att hitta samma storlek.

Är det värt och går det att laga något? Byta termostat?
tät det är mycket vanligt på dessa
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byt termos

tät det är mycket vanligt på dessa
Hej! Jag har nu bytt termostaten och kyler går igång och kyler igen! Men den kyler lite väl kallt, har givaren kommit för långt/kort in? Är det bara att prova sig fram? Nya givaren kändes längre än den gamla.
 
S stein82 skrev:
den kyler lite väl kallt,
Funkar inte den här?
En närbild på en vit vred eller ratt med numrerade inställningar, möjligen från en apparat eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Funkar inte den här?
[bild]
Nej den här som är markerad.
 
  • En närbild på insidan av ett apparatskal med synliga elektriska komponenter och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ratten hör väl till termostaten och bestämmer temperaturen när switchen ska slå till/från?
 
A
S stein82 skrev:
Hej! Jag har nu bytt termostaten och kyler går igång och kyler igen! Men den kyler lite väl kallt, har givaren kommit för långt/kort in? Är det bara att prova sig fram? Nya givaren kändes längre än den gamla.
den skall bottna om man inte kan ha exakt samma längd som den gamla, mycket viktigt att den hamnar rätt
köper du original blir det alltid rätt
 
D Dilato skrev:
Ratten hör väl till termostaten och bestämmer temperaturen när switchen ska slå till/från?
electroluxaren skrev:
den skall bottna om man inte kan ha exakt samma längd som den gamla, mycket viktigt att den hamnar rätt
köper du original blir det alltid rätt
Jag tyckte att jag pressade allt vad jag kunder till den bottnade. Den nya hade en vit isolering runt tråden, som jag antog skulle sitta kvar?
 
A
electroluxaren skrev:
nej det skall aldrig vara en vit isolering på dessa gå nu och köp original istället
Ok, har letat. Men hittar bara termostat på nettoparts.se. Vet du var kan beställa?
electroluxaren skrev:
nej det skall aldrig vara en vit isolering på dessa gå nu och köp original istället
[länk]
beställde den här, men då är det alltså fel. De menar att den är rätt enligt producenten.

https://www.nettoparts.se/shop/termostat-whirlpool-kyl-38620p.html
 
S stein82 skrev:
Ok, har letat. Men hittar bara termostat på nettoparts.se. Vet du var kan beställa?

beställde den här, men då är det alltså fel. De menar att den är rätt enligt producenten.

[länk]
Tror du att det är det som är felet? Att den kyler för mycket.
 
A
S stein82 skrev:
Ok, har letat. Men hittar bara termostat på nettoparts.se. Vet du var kan beställa?

beställde den här, men då är det alltså fel. De menar att den är rätt enligt producenten.

[länk]
den som visas på bildens länk har inget vitt skydd!
men du kanske menar röret som sitter i väggen? det får absolut inte rubbas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.