namnbyte
pacman42 pacman42 skrev:
Min LLVP är tystare än min FLVP då FLVP skapar sus i ledningarna i hela huset när cirkulationspumpen går. LLVP låter enbart i det rum där den står och inte mer än att man till och med kan titta på TV i rummet.
Har la egentligen läst tillräckligt av dina inlägg för att ha bilden att du oftast har koll på vad du sysslar med, men har du kikat så cirkpumpen inte bara är för högt inställd?
Klabbade med vår fjärrvärme förra hösten, hade bl.a. ett visst susande i elementen, försvann efter att jag hade sänkt den från 4.5 meter till 3 och fick fortfarande lika varmt i elementen högst upp i huset
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det så? Jag får för mig att grundinställningen är att cirkulationen bara går vid behov.
Varför slita på pumpen och slösa el i onödan?
Ett någorlunda system innefattar ju en viss tröghet som ger möjighet att köra en panna eller tex en värmepump intermittent. Stänger man av cirkulationen så varierar värmeflödet in i huset mkt och det blir svårare för tex en shuntautomatik att avgöra värmebehovet.
 
P pmd skrev:
Ett ökat värde ger inget ökat kassaflöde.
Sant. Men invändningen var att en investering skulle kunna påverka huset värde kraftigt neråt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Prexis, min cirkulation slår igång vid 12 grader ute. Om det är varmare än så, då behövs ingen värme i huset
Det är ju något annat. Så har nog de flesta. Men väl inne i eldningssäsongen under den inställda yttertempen, så går pumpen hela tiden.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Prexis, min cirkulation slår igång vid 12 grader ute. Om det är varmare än så, då behövs ingen värme i huset
Manualen till min BVP verkar inte beskriva några detaljer kring vad automatisk drift av värmekretspumpen innebär, men jag är rätt säker på att den är smartare än så och bara går när kompressorn går och en tid därefter.
 
P
K karlmb skrev:
Sant. Men invändningen var att en investering skulle kunna påverka huset värde kraftigt neråt.
En dålig investering kan antagligen sänka husets försäljningsvärde. Med dålig menar jag att man tillför huset något som få personer tycker om men man själv är förtjust i.

Energieffektivisering lär dock knappast sänka husets värde, nästan oavsett hur den görs.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag vet inte vad det är du inte förstår. Luft-vatten värme pumpar har normalt inte någon kompressor i inomhusmodulen, den är knäpptyst.
Däremot, när det gäller bergvärme, har man ingen källare så bör man tänka sig för, å¨denna alltså har sin kompressor inomhus.
Den ena inne, den andra ute.
Det jag kan garrantera är att de alla är tystare än din llvp...
Men varför ska man dra rör i huset för massor med pengar när man redan har en luftvärmepump som funkar utmärkt? Det är ju inte som att en luft-vattenvärmepump sparar så vansinnigt mycket mer el än en luft-luftvärmepump?
Vi fick erbjudande om fjärrvärme, det skulle kosta i runda slängar 175 000 inklusive nya radiatorer i hela huset. Inte en chans att tjäna in den investeringen under husets livstid.
 
M
Anna_H Anna_H skrev:
Men varför ska man dra rör i huset för massor med pengar när man redan har en luftvärmepump som funkar utmärkt? Det är ju inte som att en luft-vattenvärmepump sparar så vansinnigt mycket mer el än en luft-luftvärmepump?
Vi fick erbjudande om fjärrvärme, det skulle kosta i runda slängar 175 000 inklusive nya radiatorer i hela huset. Inte en chans att tjäna in den investeringen under husets livstid.
Handlar väl lite om komfort också. Ett vattenburet system med radiatorer i varje rum, eller golvvärme för den delen, betyder att du kan rumsstyra temperaturen individuellt i varje rum. 18gr i sovrummet, 22gr i vardagsrummet osv. Med en luftvärmepump blir det varmt i det rummet den sitter och svinkallt inne på toa eller i sovrummet, stänger man dessutom dörren så är det ju som att stänga av värmen helt.

Vidare har vi ljudet, en fläkt som står och brummar när pumpen är igång. Många, själv inkluderad, upplever ett obehag av draget som kommer av fläkten. Men visst är det en billig lösning för en lokal värmekälla som ger ca. 1:3 i el/värmeutbyte, men komfortmässigt är den helt förkastlig.

Så allt handlar kanske inte om pengar, vad som går att "räkna hem" osv., man får väga in lite andra parametrar också. Men så är det ju med allting kring husägandet. Ett nytt badrum för 200k, eller kök för 100k, går inte heller direkt att "räkna hem". Men man renoverar ju dessa för ens egen skull, inte för att sälja huset lättare.
 
  • Gilla
Einh och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men varför ska man dra rör i huset för massor med pengar när man redan har en luftvärmepump som funkar utmärkt? Det är ju inte som att en luft-vattenvärmepump sparar så vansinnigt mycket mer el än en luft-luftvärmepump?
Vi fick erbjudande om fjärrvärme, det skulle kosta i runda slängar 175 000 inklusive nya radiatorer i hela huset. Inte en chans att tjäna in den investeringen under husets livstid.
Vissa sparar mycket på luftvatten/bergvärme, andra mindre. Beror på BOA och ålder/isolering på hus.

Själv installerade jag vattenradiatorer och en beg. luftvattenpump för ca 25 tkr (totalt) istället för att köra elradiatorer och LLVP, sparat massor de senaste 2 åren!
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men varför ska man dra rör i huset för massor med pengar när man redan har en luftvärmepump som funkar utmärkt? Det är ju inte som att en luft-vattenvärmepump sparar så vansinnigt mycket mer el än en luft-luftvärmepump?
Vi fick erbjudande om fjärrvärme, det skulle kosta i runda slängar 175 000 inklusive nya radiatorer i hela huset. Inte en chans att tjäna in den investeringen under husets livstid.
Det har jag redan beskrivit. En llvp är ett stöd för uppvärmning som är effektivt men har sina brister då det endast hjälper dig med uppvärmning. Tex en modern lvvp anläggning hanterar även varmvatten, som i fallet där man har en familj med barn, är en betydande del av elförbrukningen. Det är så man kan utan problem halvera sin elförbrukning. Det är en solid helhetslösning som inte blåser luft och låter dagarna i ända.
Ja, jag har båda varianterna själv.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Så allt handlar kanske inte om pengar, vad som går att "räkna hem" osv., man får väga in lite andra parametrar också. Men så är det ju med allting kring husägandet. Ett nytt badrum för 200k, eller kök för 100k, går inte heller direkt att "räkna hem". Men man renoverar ju dessa för ens egen skull, inte för att sälja huset lättare.
Till största delen handlar det om återbetalningstiden för mig. Jag vill gärna ha gått på plus när jag trillar av pinn.
Helst lite innan, för annars blir det ju tämligen meningslöst.

En del utgifter som kan räknas som investeringar i energieffektivitet kan dock delvis sättas upp på nöjeskontot, lite beroende på hur lättroad man är. :)
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Till största delen handlar det om återbetalningstiden för mig. Jag vill gärna ha gått på plus när jag trillar av pinn.
Helst lite innan, för annars blir det ju tämligen meningslöst.

En del utgifter som kan räknas som investeringar i energieffektivitet kan dock delvis sättas upp på nöjeskontot, lite beroende på hur lättroad man är. :)
Om värdet på huset stiger så är du ju på plus nästan från dag ett med många åtgärder.
 
M
K karlmb skrev:
Om värdet på huset stiger så är du ju på plus nästan från dag ett med många åtgärder.
Ett annat sätt att räkna är som många som köper solpaneler kör. Att man lånar till åtgärden och sedan drar bort räntekostnaden och amorteringen från besparingen. Blir det då plus så tjänar man pengar från dag 1.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Om värdet på huset stiger så är du ju på plus nästan från dag ett med många åtgärder.
Nej, verkligen inte. När återbetalningstiden har gått har min kassa återställts till vad den var innan jag gjorde investeringen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Ett annat sätt att räkna är som många som köper solpaneler kör. Att man lånar till åtgärden och sedan drar bort räntekostnaden och amorteringen från besparingen. Blir det då plus så tjänar man pengar från dag 1.
Jag betalade mina solpaneler med sparade pengar. Då går jag väl aldrig på plus eftersom jag inte har någon räntekostnad och amortering att dra bort …
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.