Hejsan.

Köpte nya element och tänkte koppla in dessa men är osäker på vilken kabel som ska vart.
Tidigare satt det 400V och dem nya är också 400V. Går på trefas, tror jag.

Det som kommer ut ur väggen är följande kablar. Grå - Brun - Svart
I elementet ser det ut som följande Blå - Brun - Grön/Gul

När jag testar spänningen får jag ut
Grå- Brun 400V
Grå - Svart 400V
Brun - Svart 0V

Som jag tolkar det har Grå kräm i sig och svart & brun är fasledare.

Frågan är, vilken kabel ska jag koppla in till elementets blå och brun?
 
Som andra kommer att svara

Du kan inte lita på sladdarnas färger utan skall mäta.
Är du osäker på hur man mäter skulle jag rekommendera elektriker då 400V inte är att leka med.

Använder man ordet "tror" när det gäller trefas så är en fackman lämplig att anlita :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om det vore 3-fas så ska det vara 400 V även mellan Brun - Svart så det är det alltså inte om inte det är någon säkring som löst ut. Hur var den gamla radiatorn inkopplad? Är el-uttagen i rummet jordade eller ojordade?
 
7 71kr skrev:
Hejsan.

Köpte nya element och tänkte koppla in dessa men är osäker på vilken kabel som ska vart.
Tidigare satt det 400V och dem nya är också 400V. Går på trefas, tror jag.

Det som kommer ut ur väggen är följande kablar. Grå - Brun - Svart
I elementet ser det ut som följande Blå - Brun - Grön/Gul

När jag testar spänningen får jag ut
Grå- Brun 400V
Grå - Svart 400V
Brun - Svart 0V

Som jag tolkar det har Grå kräm i sig och svart & brun är fasledare.

Frågan är, vilken kabel ska jag koppla in till elementets blå och brun?
Det är orimligt att det är 0V mellan Brun och Svart om du har 400V mellan de andra. Detta antyder att du har mätt fel eller - att en säkring har gått OCH ytterligare element är anslutna på samma säkring.

De flesta 400V element är dessutom tvåfas, dvs, du skall sätta elementet bara på två av faserna. Att elementet har en blå tråd i sig antyder att det är 230V (men det är märkningen av elementet som gäller) och då du inte har nolla fram till elementet så går det i så fall inte att ansluta (men kolla märkningen). Men även då så måste du ha koll på vilka övriga förbrukare som finns på faserna (element alltså) för annars riskerar en säkring att lösa ut pga överlast.

Ring en vän (som är elektriker)!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Trefas element är ganska ovanligt. Sannolikt är det enfas 400V.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det blir lite vanskligt att gå på vilka färger du har.

Din mätning visar som sagt att du har två faser fram. Det är väldigt ovanligt att elelement är inkopplade på mer än två faser.

Det kan vara lite struligt att reda ut vilka trådar som är vad. Den 3e tåten kan vara lite olika saker, det kan ex. vara en tråd för nattsänkning som styrs av ngn central klocka/termostat. Men vilken är den 3e tåten??

Du har ingen koll på hur de var inkopplöade i din gamla radiator? Eller fler likadana radiatorer som du kan titta hjur de är inkopplade?
 
Pacman42: Ja, det menar jag. Det är så man får fram 400V i det Svenska elnätet. Men det är fortfarande en enfaslast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Hmm, brun och svart kan ju bägge vara anslutna till samma fas också. Det är nog det mest troliga! Dvs det är felkopplat någon annanstans i huset.
 
Fast det är nog bara du som envisas med att kalla det så....vi andra säger enfas, tvåfas och trefas och det förstår folk.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Så bra för att ni brukar skriva fel så ska jag också göra det?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
För att försöka reda ut lite frågetecken.

Rummen det gäller i detta fall är ojordade.
Det går flera elementen på samma säkring, alla säkringar är hela.

Det som gör mig fundersam är att jag har tre kablar i väggen, men bara 2 i elementet bortsett från jord.

Jag kan ta ett kort hur dem gamla elementen satt kopplade lite senare idag.
 
Skall man vara noggrann så är det en enfaslast på 400V, men det är fortfarande en tvåfas 230 volts källa utifrån referensen med PEN, faserna har 120 graders fasvridning.

Så --- nu är vi tillräckligt tydliga.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
7 71kr skrev:
För att försöka reda ut lite frågetecken.

Rummen det gäller i detta fall är ojordade.
Det går flera elementen på samma säkring, alla säkringar är hela.

Det som gör mig fundersam är att jag har tre kablar i väggen, men bara 2 i elementet bortsett från jord.

Jag kan ta ett kort hur dem gamla elementen satt kopplade lite senare idag.
Jag är mest inne på att du har en felkoppling rörande faserna någonstans i elementslingan. Svart och Brun är ihopkopplade någonstans i huset. Om du sedan skall koppla in elementet på svart-grå eller på brun-grå, ja det beror på hur faslasterna från de övriga elementen ser ut.
 
  • Gilla
71kr
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så bra för att ni brukar skriva fel så ska jag också göra det?
nä du får fortsätta skriva som du gör men räkna med att bli missförstådd ibland.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.