Vi placerade micron i tvättstugan, dela pga att Stilpolisen gav den gult kort och att den inte används så ofta.
 
Oavsett om man väljer vanlig spis eller separat häll och ugn är det bra att tänka på att inte mikron kommer för högt. Vår mikro sitter ovanför den inbyggda ugnen och det är alldeles för högt (inte vi som byggt köket).
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi har inbyggnadsugn, men satte den under spishällen. Bästa av flera världar. Slipper skarven mellan spis och bänk, mer estetiskt tilltalande samt eventuellt os går direkt till fläktkåpan ovanför. Slösar heller inte bort ett högskåp på arrangemanget (främsta drivkraften för oss).

Nackdelen är väl att inte ha ugnen i bättre arbetshöjd, men det stör mig egentligen inte.
 
  • Gilla
Kirapira
  • Laddar…
O
Jiji Jiji skrev:
Oavsett om man väljer vanlig spis eller separat häll och ugn är det bra att tänka på att inte mikron kommer för högt. Vår mikro sitter ovanför den inbyggda ugnen och det är alldeles för högt (inte vi som byggt köket).
Det med höjden gäller ju framförallt om man köper en micro där luckan öppnas neråt! Är man lite kort i rocken och ska upp 150 cm upp kan det bli svårt.
 
O
tensiden tensiden skrev:
Vi har inbyggnadsugn, men satte den under spishällen. Bästa av flera världar. Slipper skarven mellan spis och bänk, mer estetiskt tilltalande samt eventuellt os går direkt till fläktkåpan ovanför. Slösar heller inte bort ett högskåp på arrangemanget (främsta drivkraften för oss).

Nackdelen är väl att inte ha ugnen i bättre arbetshöjd, men det stör mig egentligen inte.
Det ska dock sägas att det är mycket lättare att skicka in en tung plåt om ugnen är under hällen än i ett högskåp. Så jag vet inte riktigt om det är så mycket sämre arbetshöjd.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det ska dock sägas att det är mycket lättare att skicka in en tung plåt om ugnen är under hällen än i ett högskåp. Så jag vet inte riktigt om det är så mycket sämre arbetshöjd.
Så om du har en tung plåt med mycket mat på uppe arbetsbänken så tycker du att det är lättare att lyfta upp plåten bocka sig ner och stoppa in den istället för att lyfta upp den och stoppa in den rakt fram??
Min ugn i högskåpet är ju i perfekt höjd så man slipper bocka sig vilket är dom flestas åsikt om bra arbetshöjd:)
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det med höjden gäller ju framförallt om man köper en micro där luckan öppnas neråt! Är man lite kort i rocken och ska upp 150 cm upp kan det bli svårt.
Vår mikro sitter ca 140 cm upp och när barnen var små var det besvärligt för dem med mat i huvudhöjd. Nu när de är vuxna är det jag som har problem då jag inte längre kan göra saker där jag har händerna över brösthöjd.

I vårt andra hus har vi mikron på en bänk och det är mycket bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det ska dock sägas att det är mycket lättare att skicka in en tung plåt om ugnen är under hällen än i ett högskåp. Så jag vet inte riktigt om det är så mycket sämre arbetshöjd.
Nä, sant. Jag har aldrig haft ugnen i högskåp så jag kan inte uttala mig fullt ut om vad som är "bäst".
Men samtidigt, det är inte så att jag är i ugnen och härjar med plåtar och annat så ofta att jag upplever det som ett problem. Då hade problemet med minskad bänkyta pga ett extra högskåp för ugnen varit ett större problem. Man kan aldrig få tillräckligt med bänkyta i ett kök.
 
A
största finessen är att du kan välja vilken kombo du vill av ugnar och hällar
bonusen är att du kan få ugnen i arbetshöjd, typ idiotiskt att ligga på golvet när man skall ösa söndagssteken.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
BirgitS
Med en spis kan man till ett rimligt pris få vred för att styra hällen, i stället för touchknappar.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
F
Imo är induktion, iaf de jag testat, väldigt högljudda med surrande ljud. Tycker inte det är så värst trevligt.
 
BirgitS
F Fideliox skrev:
Imo är induktion, iaf de jag testat, väldigt högljudda med surrande ljud. Tycker inte det är så värst trevligt.
Var det länge sen?
Vare sig vår eller vänners induktionshällar/spisar är väldigt högljudda, även om det förekommer ett svagt surrande ljud när man ställer in väldigt hög effekt, vilket man bara använder under någon minut eller så.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Var det länge sen?
Vare sig vår eller vänners induktionshällar/spisar är väldigt högljudda, även om det förekommer ett svagt surrande ljud när man ställer in väldigt hög effekt, vilket man bara använder under någon minut eller så.
Nä men mestadels ikea tror jag, är kanske billigt av en anledning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Själv undviker jag inbyggda saker.
Vi sträckte oss till att ha en inbyggd micro annars vill jag har delarna lösa och tydliga som spis, kyl/frys och diskmaskin. Inga skåpfronter
 
F Fideliox skrev:
Nä men mestadels ikea tror jag, är kanske billigt av en anledning.
Vi har bara dålig uppfattning av Ikea. Från den billigaste till den dyraste med inbyggd fläkt.

Siemens eller Bosch har dock aldrig varit några problem. Därför fick vi reklamera vår Fördelaktig tror jag den heter och sitter nu med en Siemens som vi är mkt nöjda med.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.