wildeside
karinpz Karin Zimmermann skrev:
[bild]
Jag skulle varit glad och tacksam om min granne bekosta och tog ansvaret för underhåll av staket mellan våra fastigheter.
 
  • Gilla
  • Älska
Tänka och 30 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror helt enkelt på vad för typ av grannar man har. I TS fall verkar det inte vara en smidig eller trevlig granne, men jag kan ha fel…
Undrar lite hur du på första inlägget läst in att TS granne på något sett är oresonerlig?

Jag läser att man slagit upp ett staket, och nu har grannen synpunkter. Vilket enkelt hade kunnat undvikas om man pratade med grannen innan man slog upp staketet.

Om första inlägget skulle lyda:
"Jag ska sätta upp staket, min granne har invändningar mot planerad utformning." Så hade jag hejat på TS.

Nu har man skapat en skyttegravssituation, granne missnöjd, TS har redan lagt ner arbetet och tänker inte göra om.
 
  • Arg
  • Gilla
Stina Ericsson och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Undrar lite hur du på första inlägget läst in att TS granne på något sett är oresonerlig?

Jag läser att man slagit upp ett staket, och nu har grannen synpunkter. Vilket enkelt hade kunnat undvikas om man pratade med grannen innan man slog upp staketet.

Om första inlägget skulle lyda:
"Jag ska sätta upp staket, min granne har invändningar mot planerad utformning." Så hade jag hejat på TS.

Nu har man skapat en skyttegravssituation, granne missnöjd, TS har redan lagt ner arbetet och tänker inte göra om.
Jag är tankeläsare! Ofta skriver folk här när situationen är ohållbar eller håller på att spåra ur…
 
  • Gilla
  • Haha
eriksaaf och 19 till
  • Laddar…
" De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter."

Förmodligen för att grannen utan besvär ska kunna pissa in på Er tomt, utan besvär.
Eller att barn o hundar ska kunna passera fritt.

- Nej, riv nu i ordentligt.
Säg att Ni framledes kommer att skaffa husdjur, och vill inte att grannar och andra ska komma in till dem.

Nämn i förbifarten att det förmodligen även kommer att häktas upp typ elstängsel längst upp, så inte djuren rymmer.
Om grannen sen lägger snabeln på vid lågt stängsel, lär ju höras😆 Och det vill Du väl inte?

Lite ordning ska det vara!
 
  • Gilla
  • Haha
Gogeli och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ARJU ARJU skrev:
Undrar lite hur du på första inlägget läst in att TS granne på något sett är oresonerlig?

Jag läser att man slagit upp ett staket, och nu har grannen synpunkter. Vilket enkelt hade kunnat undvikas om man pratade med grannen innan man slog upp staketet.

Om första inlägget skulle lyda:
"Jag ska sätta upp staket, min granne har invändningar mot planerad utformning." Så hade jag hejat på TS.

Nu har man skapat en skyttegravssituation, granne missnöjd, TS har redan lagt ner arbetet och tänker inte göra om.
Nu är det ju så att en grannrelation sällan är som att man själv och grannen plötsligt har luftlandsats på en öde ö och träffas för första gången för att etablera en relation kring staketet. Det finns nästan alltid en historia.

Och även om man själv är resonabel och artig så är en rätt stor del av befolkningen svår, kanske så stor som 10-20%? Det finns ju en stor funktionsvariation på det mentala planet i populationen.
 
  • Gilla
Fairlane och 23 till
  • Laddar…
Och problemen samt irritation verkar vara större om man bort tätt.

Här i skogskanten med 100 m mellan stugorna finns inga sådana problem.

Varje dag händer det att hunden gör ifrån sig på andra sidan vägen, d v s grannens sida.
Ingen som klagar över lite gödsel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
karinpz
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är tankeläsare! Ofta skriver folk här när situationen är ohållbar eller håller på att spåra ur…
hade precis tänkt skriva det 👍
 
H
karinpz Karin Zimmermann skrev:
Vi har satt upp ett staket som är 0.8 högt. Det är ett impregnerat staket som inte behöver underhåll. Vi placerade det ca 10 cm in på våran tomt.
Till saken är att grannen har tidigare haft staket där vid tomtgränsen men lämnade kvar staketstolparna när de tog bort själva staketet.

Marken mellan oss ligger först i nivå med varandra ca 15 m men de sista 8 meter ligger vår mark och där deras gamla staketstolar står mellan 15-40 cm över deras mark därefter är tomterna i nivå med varandra igen.

De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter.

Vad gäller? Hur ska man göra när marknivå bitvis skilljer sig?

Kommunen har ingen info om detta och chefen på bo o bygg avdelningen vet inte ens vad det är för skillnad mellan staket, plank och spalje.
Om ett staket får var t.ex. Max 1,10 m högt så räknas varje enskild punkt, dvs. från marken upp till staketet topp, i varje mätpunkt, varierar markens höjd så blir inte staket rakt. Sen får man lov att fylla upp marken 50 cm utan Marklov.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 2 till
  • Laddar…
H
wildeside wildeside skrev:
Ett staket får vara 1,1 meter högt i alla kommuner där jag varit inblandad.
  • Ett staket i trä, smide eller genomskinliga material som är max 1,1 meter högt.
    Ett glest smidesstaket eller trådnätsstängsel får vara högre än 1,1 meter utan att du behöver söka bygglov.
TS kan gå in på sin kommuns hemsida eller ringa sin kommun och fråga vilken höjd som är godkänt utan bygglov.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
karinpz
H Hybro skrev:
Och problemen samt irritation verkar vara större om man bort tätt.

Här i skogskanten med 100 m mellan stugorna finns inga sådana problem.

Varje dag händer det att hunden gör ifrån sig på andra sidan vägen, d v s grannens sida.
Ingen som klagar över lite gödsel.
stämmer har själv haft lantbruskgård och har aldrig brytt mig om gränser men när grannen börjar delvis klippa vår gäsmatta, kapa påbörjat växande träd, lövar av häcken för att kunna ha uppsikt över oss, stalkar oss, ja då kommer det upp staket
 
  • Wow
  • Gilla
nilzzon3 och 19 till
  • Laddar…
H
karinpz Karin Zimmermann skrev:
stämmer har själv haft lantbruskgård och har aldrig brytt mig om gränser men när grannen börjar delvis klippa vår gäsmatta, kapa påbörjat växande träd, lövar av häcken för att kunna ha uppsikt över oss, stalkar oss, ja då kommer det upp staket
Kapar de träd på er tomt så kan du polisanmäla dem.
 
  • Gilla
nilzzon3 och 3 till
  • Laddar…
Elstängselyråd syns minst och klart effektivast även mot tvåbenta varelser.
 
  • Gilla
karinpz
  • Laddar…
karinpz
H HEM2121 skrev:
TS kan gå in på sin kommuns hemsida eller ringa sin kommun och fråga vilken höjd som är godkänt utan bygglov.
de har ingen info om detta på deras hemsida och när jag talade med ansvarig chef på bo o byggs avdeling visste hon inte skillnaden mellan staket, plank och spalje. Det är skrämmande.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
JY82 och 9 till
  • Laddar…
Köper inte argumentet att prata med grannen innan man gör nåt, dom har inte med det att göra om man håller sig inom reglerna.Har aldrig gjort det, kommer inte göra det, samma kör grannarna.
 
  • Gilla
  • Wow
jonle336 och 25 till
  • Laddar…
karinpz
H HEM2121 skrev:
Kapar de träd på er tomt så kan du polisanmäla dem.
vill inte bråka
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.