EddieHansson
electroluxaren skrev:
Målar du över det så dör det inte utan då använder man medel till detta
Hur menar du att svartmöglet ska överleva då? Givetvis tvättar man bort det mesta om man målar.

Svartmögel växer bara där de mycket små sporerna kan hitta ett ställe där luftfuktigheten är minst 75 procent under en länge period.
 
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur menar du att svartmöglet ska överleva då? Givetvis tvättar man bort det mesta om man målar.
svartmögel har den egenskapen att sporerna lever länge i tex trä, det som syns är inte problemet
 
T TypRätt skrev:
Det beror på om du fråga mig eller min fru... 🤣 hon anser att den skall öppnas så att ångan kommer ut och disken då torkar fortare, jag anser att den blir lika torr även om det är stängt bara att det tar längre tid. Har inte gjort någon närmare undersökning även om det föranlett en del gnäbb oss emellan. Vill du bevara materialen runtomkring så skulle jag säga att det är bättre att hålla den stängd, vill du väldigt fort kunna ställa in torr disk i skåpet är det nog bättre att öppna den.
Håller med, min fru öppnar luckan på glänt. Jag ska ta detta till mig att det kan komma in fukt i stommen nästa gång detta kommer på tal.
Att notera är att hennes föräldrar gjorde samma sak tills IKEA inredningen svällde och blev ful. De har nu luckan antingen helt öppen eller helt stängd.
 
Även min DM är under bänken, men jag har rollat undersida bänkskiva och ner på skåpen ca 20 cm + längst bak på väggen med tätskikt för badrum och det finns ingen åverkan av fukt.
 
J JohanLun skrev:
Håller med, min fru öppnar luckan på glänt. Jag ska ta detta till mig att det kan komma in fukt i stommen nästa gång detta kommer på tal.
Att notera är att hennes föräldrar gjorde samma sak tills IKEA inredningen svällde och blev ful. De har nu luckan antingen helt öppen eller helt stängd.
Många leverantörer av köksinredning och bänkskivor i laminat eller trä skriver i sina instruktioner att man ska stänga av automatisk lucköppning på diskmaskiner som har den funktionen 🙂
 
M mrsnhp skrev:
Många leverantörer av köksinredning och bänkskivor i laminat eller trä skriver i sina instruktioner att man ska stänga av automatisk lucköppning på diskmaskiner som har den funktionen 🙂
Vi har massivträ i stommar och skiva och jag har limmat en folie under träskivan. Men jag tror ändå det är olämpligt att släppa ut massor av fukt som kan komma in bakom maskinen.
 
Mats-S
T TypRätt skrev:
Vill du bevara materialen runtomkring så skulle jag säga att det är bättre att hålla den stängd
Men då är diskmaskinen felaktigt installerad. Ser på TS bild att gummilisten på diskmaskinen inte når upp till bänkskivan så det är ett glapp där så att ångan från den öppna luckan kommer in under bänkskivan.

Diskmaskinen ska alltså höjas så att det blir tätt mot underkant bänkskiva. Går det inte att höja så får man montera en extra list som fyller ut springan.

Så din fru har helt rätt, öppna luckan på glänt efter avslutad disk så torkar allt snabbt :)
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men då är diskmaskinen felaktigt installerad. Ser på TS bild att gummilisten på diskmaskinen inte når upp till bänkskivan så det är ett glapp där så att ångan från den öppna luckan kommer in under bänkskivan.

Diskmaskinen ska alltså höjas så att det blir tätt mot underkant bänkskiva. Går det inte att höja så får man montera en extra list som fyller ut springan.

Så din fru har helt rätt, öppna luckan på glänt efter avslutad disk så torkar allt snabbt :)
Ja att det torkar snabbare är ju både jag och min fru överens om, skillnaden ligger ju i hur vida det är värt ångan och vad den gör med bänkskivan. Även om gummilisten går upp mot bänkskivan så sitter ju maskinen fortfarande under läppen på bänkskivan, nu har vi massiv trä så det händer inte så mycket mer än att den blir lite mörkare i framkant men det har ju varit minst en till trådar här där både luckor bredvid och framkant på bänkskivan börjat bubbla och släppa.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fick du rättsida på problemet?

Jag har en liknande diskmaskin som ser likadan ut invändigt men heter Grundig istället och nu när jag kört den två gånger efter inflyttningen så märker jag att den ångar ut uppe i hörnen så vatten kondenserar och rinner neråt golvet. Maskinen är från 2016 alternativt 2018 enligt service.

Min Diskmaskin ser alltså lika dan ut som din men det står Grundig på eftersom konsörnen äger flera märken så döper dom om maskinerna bara verkar det som.

Jag har beställt ny packning till luckan runtom innan jag springer iväg och köper en ASKO för 14 000kr =)

När jag diskar ett program ser man tydligt hur ångande vatten stiger upp efter kanten på diskbänksskivan.

Maskinen är rätt instalerad och jag har kontrollerat alla vinklar och konstigheter med vattenpass mm.
 
A
N Nicklas Lindahl skrev:
Fick du rättsida på problemet?

Jag har en liknande diskmaskin som ser likadan ut invändigt men heter Grundig istället och nu när jag kört den två gånger efter inflyttningen så märker jag att den ångar ut uppe i hörnen så vatten kondenserar och rinner neråt golvet. Maskinen är från 2016 alternativt 2018 enligt service.

Min Diskmaskin ser alltså lika dan ut som din men det står Grundig på eftersom konsörnen äger flera märken så döper dom om maskinerna bara verkar det som.

Jag har beställt ny packning till luckan runtom innan jag springer iväg och köper en ASKO för 14 000kr =)

När jag diskar ett program ser man tydligt hur ångande vatten stiger upp efter kanten på diskbänksskivan.

Maskinen är rätt instalerad och jag har kontrollerat alla vinklar och konstigheter med vattenpass mm.
den är skev
 
electroluxaren skrev:
den är skev
Menar du om man kryssmätter den då från nedre vänster hörn till övre höger hörn och från nedre höger hörn till övre vänster?
Bådda måttena ska vara samma för att få en rakhet.

Som med byggnation av husväggar i moduler.
Stämmer inte kryssmättningen blir väggen sned.

Har kollat alt med vattenpass och sidor golv top är i lod åt olika håll.

Får kontrolera med att kryssmätta maskinen =)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den är skev
Har justerat lite till, kollade och det var lite skevt några mm men de få mm kan ju göra det otät uppe i toppen.

Väntar på ny packning som jag beställde igår via Grundig service så får vi se sedan om det håller eller blir ny maskin.

Alternativt ta ur den ur hålet och ominstallera den.
Men en ca 10 årig maskin är väll kanske bättre att byta ut om det ska krångla när man ändå håller på.

Tack för tipset.
 
A
N Nicklas Lindahl skrev:
Har justerat lite till, kollade och det var lite skevt några mm men de få mm kan ju göra det otät uppe i toppen.

Väntar på ny packning som jag beställde igår via Grundig service så får vi se sedan om det håller eller blir ny maskin.

Alternativt ta ur den ur hålet och ominstallera den.
Men en ca 10 årig maskin är väll kanske bättre att byta ut om det ska krångla när man ändå håller på.

Tack för tipset.
detta är skitmaskiner och väldigt veka i chassit fyra fötter gör det väldigt svårt att få den ickeskev, beställ annars packning från cylinda det är samma skit från arcelik
 
electroluxaren skrev:
detta är skitmaskiner och väldigt veka i chassit fyra fötter gör det väldigt svårt att få den ickeskev, beställ annars packning från cylinda det är samma skit från arcelik
Det är därför jag kollar på en ASKO Den är vridstyvare i luckan och maskinens konstruktion rör sig inte på samma vis som andra maskiner gör. Dom biligare maskinerna kan man vrida luckan åt olika håll så ser man som på min maskin att hela diskmaskinen vrids med.

ASKO går att klättra på luckan om man är ett mindre barn utan att luckan dimper ner och går sönder blir skev.

Sedan är korgarna mer raster i så man kan ställa glas i mellan tallrikar om så behövs utan risk för genomfallande till rotorbladet.

Även rotorbladen som snurrar runt är gjorda av metall och inte plast.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.