I och med byte från direktstart av pump via kontaktorer till installera en frekvensomformare för varvtalsstyrning så behövs motorkabeln bytas ut till skärmad kabel men hur gör man med befintlig säkerhetsbrytare i hänsyn till skärmning? Ska en låsbar sitta innan frekvensomformaren istället eller finns det säkerhetsbrytare som är EMC-skärmade?
 
Varför inte flytta säkerhetsbrytaren före FROn?
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Som sagt det är förmodligen både enklare och mer billigare att placera säkerhetsbrytare på nätsidan, innan frekvensomriktaren, och då kan den dessutom göras spänningslös för underhåll.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Frekvensomforman kommer sitta i ett apparatskåp så det är bättre att finns brytare vid motorn. Får bli en EMC brytare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Den informationen fanns inte i första inlägget.
 
Ja det ska vara avskärmat hela vägen från omformare och ut för att undvika antenn-effekten och följa emc-lagen
 
En säkerhetsbrytare före en frekvensare ska ha en microbrytare i sig som bryter ner, stänger av frekvensaren innan matande spänning bryts. Microbrytaren bryter före, innan matningen bryts. Det finns kopplingspunkter i frekvensaren.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En säkerhetsbrytare före en frekvensare ska ha en microbrytare i sig som bryter ner, stänger av frekvensaren innan matande spänning bryts. Microbrytaren bryter före, innan matningen bryts. Det finns kopplingspunkter i frekvensaren.
Det visste jag inte. Då fick man lära sig något nytt än en dag 👍
 
J jonaserik skrev:
En säkerhetsbrytare före en frekvensare ska ha en microbrytare i sig som bryter ner, stänger av frekvensaren innan matande spänning bryts. Microbrytaren bryter före, innan matningen bryts. Det finns kopplingspunkter i frekvensaren.
Har nog använt mer än 1000 frekvens omvandlare av olika typer i mitt jobb. Aldrig stöt på något sådant.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Inget jag känner igen heller faktiskt men majoriteten av säkerhetsbrytarna i dom anläggningar som jag kommit i kontakt med sitter efter frekvensomriktare. Huvudbrytare innan en del frekvensare och multidrive har dock hjälpkontakter som förreglar tillslag om dom inte skulle sluta/bryta vid till exempel tillslagen brytare.

*Edit* När jag tänker efter så har jag råkat ut för liknande en gång men då förreglade hjälpkontakter i säkerhetsbrytaren via en ingång i ett styrsystem inte direkt till riktaren *Edit*
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Före omformare gör de ingen nytta i så fall efter precis som vid äldre större kontaktormanövrerade motorgrupper. Detta då för att spara kontakterna i brytaren och nå det dekalen får ej användas för stopp/start går ut på.

Så att öht ha hjälpkontakten direkt kopplad till omformaren är inte vanligt eller till större nytta. Däremot som Panor skriver mer använt som signal för driftberedskap, förreglingslogik osv i mer sammansatta system och då tex mot ingångar i styrsystem.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
På ett ställe var vi tvungna att sätta en arbetsbrytare före omformaren, då det satt diazedsäkringar före, och det var näst intill omöjligt att skruva i dom så snabbt att inte omformaren "hängde sig" pga. fasfel o gick inte att resetta utan att bryta strömmen (Gaaah).
 
Då var det ju mer en brytare som normalt bör finnas oavsett före utrustningen. Just ordet och funktionen arbetsbrytare passar lite sämre där.

Det har under årens lopp vinglats en hel del kring de olika brytarna och hur de används och hur säkring före arbete ska gå till. Påmimner lite om resonemangen kring JFB på senare tid och lite av en svensk sjuka förr där orden fänslade deltagarna mer än tekniskt relevanta delar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Förstår jag det rätt om jag säger så här?

Säkerhetsbrytare ska placeras nära, inom synhåll, maskinen så att även en rörmokare förstår ifall strömmen är bruten, t.ex att han ser kabeln till maskinen och därmed vet att det är rätt brytare.

Om den då hamnar före eller efter FRO är sekundärt?

Säkerhetsbrytaren ska dock inte användas för start och stopp utan det ska finnas en lastbrytare av något slag, manuell brytare eller kontaktor. Frågan är då om FROn har önskemål om placeringen före eller efter?

En säkerhetsbrytaren ska kunna användas för nödstopp. Så den kan eventuellt kan vara förreglad mot kontaktorn för att förhindra att det är säkerhetsbrytaren som verkligen bryter lastströmmen.

Begreppet arbetsbrytare är inte definierat och kan betyda antingen eller.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.