karinpz
Vi har satt upp ett staket som är 0.8 högt. Det är ett impregnerat staket som inte behöver underhåll. Vi placerade det ca 10 cm in på våran tomt.
Till saken är att grannen har tidigare haft staket där vid tomtgränsen men lämnade kvar staketstolparna när de tog bort själva staketet.

Marken mellan oss ligger först i nivå med varandra ca 15 m men de sista 8 meter ligger vår mark och där deras gamla staketstolar står mellan 15-40 cm över deras mark därefter är tomterna i nivå med varandra igen.

De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter.

Vad gäller? Hur ska man göra när marknivå bitvis skilljer sig?

Kommunen har ingen info om detta och chefen på bo o bygg avdelningen vet inte ens vad det är för skillnad mellan staket, plank och spalje.
 
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Er markhöjd som gäller då staketet sitter på er del. Tråkiga grannar som räknar cm. Ge er inte!
 
  • Gilla
  • Haha
kjellinge och 36 till
  • Laddar…
Jag fattar inte hur de tvistade 8m ser ut, lägg gärna upp en bild eller ritning.

Staketets höjd räknas från marken precis under där det står, och inte utifrån grannens markhöjd.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 24 till
  • Laddar…
wildeside
karinpz Karin Zimmermann skrev:
Vi har satt upp ett staket som är 0.8 högt. Det är ett impregnerat staket som inte behöver underhåll. Vi placerade det ca 10 cm in på våran tomt.
Till saken är att grannen har tidigare haft staket där vid tomtgränsen men lämnade kvar staketstolparna när de tog bort själva staketet.

Marken mellan oss ligger först i nivå med varandra ca 15 m men de sista 8 meter ligger vår mark och där deras gamla staketstolar står mellan 15-40 cm över deras mark därefter är tomterna i nivå med varandra igen.

De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter.

Vad gäller? Hur ska man göra när marknivå bitvis skilljer sig?

Kommunen har ingen info om detta och chefen på bo o bygg avdelningen vet inte ens vad det är för skillnad mellan staket, plank och spalje.
Ett staket får vara 1,1 meter högt i alla kommuner där jag varit inblandad.
  • Ett staket i trä, smide eller genomskinliga material som är max 1,1 meter högt.
    Ett glest smidesstaket eller trådnätsstängsel får vara högre än 1,1 meter utan att du behöver söka bygglov.
 
  • Gilla
Chr3 och 9 till
  • Laddar…
karinpz
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fattar inte hur de tvistade 8m ser ut, lägg gärna upp en bild eller ritning.

Staketets höjd räknas från marken precis under där det står, och inte utifrån grannens markhöjd.
 
  • Gilla
HRD
  • Laddar…
karinpz
kom bilden upp?
 
karinpz Karin Zimmermann skrev:
kom bilden upp?
Inte vad jag kan se
 
Nissens
karinpz Karin Zimmermann skrev:
kom bilden upp?
Näpp
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staket kräver inte bygglov så det är upp till dig hur högt du vill ha det. Lämpligen i samråd med grannen så att grannfriden består.

Bara att ett staket är högt innebär inte att det klassas som ett plank men höjden är en av många komponenter som används för att bedöma om det är ett plank eller inte. Och uppförande av ett plank kräver bygglov. Därför anger många kommuner en högsta höjd över mark som typ garanterar att det inte kan vara ett plank i PBFs mening. Därav rekommendationen max 1,1 m på många kommuners hemsidor.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Er markhöjd som gäller då staketet sitter på er del. Tråkiga grannar som räknar cm. Ge er inte!
Tråkiga grannar som slår upp ett staket utan att prata med andra parten eller frågar om befintliga stolpar kan återanvändas.

Kul att gräva bort stolparna när någon slagit upp ett staket 10cm från stolpen.

Stiligt och påkostat med tryckimpregnerat.

Nej, jag skulle inte heller vara nöjd.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Erik_91 och 18 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Tråkiga grannar som slår upp ett staket utan att prata med andra parten eller frågar om befintliga stolpar kan återanvändas.

Kul att gräva bort stolparna när någon slagit upp ett staket 10cm från stolpen.

Stiligt och påkostat med tryckimpregnerat.

Nej, jag skulle inte heller vara nöjd.
Det beror helt enkelt på vad för typ av grannar man har. I TS fall verkar det inte vara en smidig eller trevlig granne, men jag kan ha fel…
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 12 till
  • Laddar…
wildeside
ARJU ARJU skrev:
Tråkiga grannar som slår upp ett staket utan att prata med andra parten eller frågar om befintliga stolpar kan återanvändas.

Kul att gräva bort stolparna när någon slagit upp ett staket 10cm från stolpen.

Stiligt och påkostat med tryckimpregnerat.

Nej, jag skulle inte heller vara nöjd.
Ett staket måste väl ändå anses vara snyggare en ett antal stolpar som grannen lämnat stående efter att rivit sitt staket?
Skulle TS byggt staketet på grannens stolpar på grannens fastighet, då skulle TS gjort intrång på grannens fastighet.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 15 till
  • Laddar…
karinpz
ARJU ARJU skrev:
Tråkiga grannar som slår upp ett staket utan att prata med andra parten eller frågar om befintliga stolpar kan återanvändas.

Kul att gräva bort stolparna när någon slagit upp ett staket 10cm från stolpen.

Stiligt och påkostat med tryckimpregnerat.

Nej, jag skulle inte heller vara nöjd.
deras stolpar är vinda och de ville inte ta bort dem för att de inte orkade eller bryr sig om det dessa har stått så i enligt dem själva ca 20 år.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
leffeisala och 11 till
  • Laddar…
karinpz
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror helt enkelt på vad för typ av grannar man har. I TS fall verkar det inte vara en smidig eller trevlig granne, men jag kan ha fel…
du har helt rätt dessa grannar är vare smidig eller trevliga gör allt för att vi inte ska trivas och det har nu gått så långt att vi säljer och flyttar
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 12 till
  • Laddar…
karinpz
Skymning, trädgård, staket, grönt gräs, utomhusbelysning, hus i bakgrunden, träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lansson och 34 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.