M Martin Lundmark skrev:
Hej Jonatan79

Så här skriver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gällande ” Om det blir strömlöst 1 vecka”;

Hemberedskap - Sju dagar
Du förväntas klara dig i en vecka utan samhällets hjälp vid ett strömavbrott. Därför är det bra att ha övat innan. Här kan du kliva in i en fiktiv kris som pågår under sju dagar.”
[länk]

Längre ner på samma sida kan vi läsa, gällande frågan ” Kan inte samhället ta hand om mig?;

”I Sverige är vi vana vid att det mesta fungerar, som el, vatten, transporter, butiker och betalningar. Men vid en kris eller krig behöver du vara beredd på att allt inte kommer att räcka till alla samtidigt. Hjälpen kommer först gå till dem som behöver den bäst. Myndigheter och organisationer kommer att göra allt de kan för att situationen så snart som möjligt ska bli bättre. Det finns planer för att hantera olika händelser, men du själv behöver också ha en beredskap, och vi behöver alla hjälpas åt.”

Hur vi agerar gällande ”Hemberedskap - Sju dagar” kan rimligen vara olika, men räkna inte med ”samhällets hjälp” eller att ditt försäkringsbolag står för eventuella skadekostnader på huset.
Jag har reflekterat om just 7 dagar. Detta känns som är ett allmänt råd då många bor i mindre byar eller ute på landet. Bor man i en storstad eller större kranskommuner så borde de inte ta lika lång tid. I ukrainska städer får de tillbaka strömmen på 1-2 dagar och borde gälla våra storstäder med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej!

Inte riktigt svar på mina frågor och funderingar.

Jag utgår alltid från att klara mig utan hjälp från stat/kommun Mfl.
Hej Jonatan79

Är det inte så att när du löst din ”Hemberedskap - Sju dagar” då klarar du dig ” utan hjälp från stat/kommun Mfl.”

För min del så min ”Hemberedskap - Sju dagar” bland annat det jag skriver om här.

Några andra har även här beskrivit hur de planerar för att klara ett strömavbrott.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ja, men det är inte livsavgörande utan solceller….
En enkelt skydd är ju att dra ut sin Wi-Fi sticka och köra energimätare. Detta funkar på privat nivå men hotet är ju på systemnivå med så många enheter som snart finns. Och troligen ska hanteras på högre nivå en privatperson.
 
B buffyin skrev:
Jag har reflekterat om just 7 dagar. Detta känns som är ett allmänt råd då många bor i mindre byar eller ute på landet. Bor man i en storstad eller större kranskommuner så borde de inte ta lika lång tid. I ukrainska städer får de tillbaka strömmen på 1-2 dagar och borde gälla våra storstäder med.
Vid sabotage på ”rätt” platser tar det långt mycket mer tid än 1-2 dagar för åtgärd. Att Ukraina haft så hög tillgång till el under kriget är en enorm prestation.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
B buffyin skrev:
Jag har reflekterat om just 7 dagar. Detta känns som är ett allmänt råd då många bor i mindre byar eller ute på landet. Bor man i en storstad eller större kranskommuner så borde de inte ta lika lång tid. I ukrainska städer får de tillbaka strömmen på 1-2 dagar och borde gälla våra storstäder med.
Ett sabotage eller extrem naturkatastrof på våra 400kV-ledningar återställs inte på några få dagar. När elen kommer tillbaka blir det i begränsad omfattning och då enligt en redan bestämd turording med sjukhus och viktiga samhällsfunktioner först. Privatbostäder är vad jag kan minnas längst ner på listan.

Därav MSB:s råd om sju dagar, som kan bli mycket längre. Elförsörjning är tyvärr en mycket känslig infrastruktur om den utsätts för sabotage, tex bomber av samma storleksording som vi nästan dagligen läser om i nyheterna.

Stormen Alfrida är ett annat exempel. Men den förstörde huvudsaklingen lokala distributionsnät i norra Uppland och storstäderna klarade sig.

Jag hoppas verkligen inte att vi får uppleva detta, men det är inte så omöjligt att utföra praktiskt som man kan tro, men tack och lov är det än så länge osannolikt att det sker.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
V ViktorHg skrev:
Vid sabotage på ”rätt” platser tar det långt mycket mer tid än 1-2 dagar för åtgärd. Att Ukraina haft så hög tillgång till el under kriget är en enorm prestation.
Folket i Ukraina levde för inte länge sedan under mycket mer primitiva förhållanden än vad vi gör i Sverige, vissa även när kriget startade. El för dem är mer i form av lite ljus och att kunna ladda mobilen. Deras styrka är att de minns och vet hur man lever under enkla förhållanden. Även deras sammhällsstruktur är mer oberoende av den moderna livsstilen som t ex Sverige uppnått.

Jag önskar att de också kommit till vår nivå, men just nu räddar detta faktum dem när Ryssarna bombar deras hem.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 3 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Vid sabotage på ”rätt” platser tar det långt mycket mer tid än 1-2 dagar för åtgärd. Att Ukraina haft så hög tillgång till el under kriget är en enorm prestation.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ett sabotage eller extrem naturkatastrof på våra 400kV-ledningar återställs inte på några få dagar. När elen kommer tillbaka blir det i begränsad omfattning och då enligt en redan bestämd turording med sjukhus och viktiga samhällsfunktioner först. Privatbostäder är vad jag kan minnas längst ner på listan.

Därav MSB:s råd om sju dagar, som kan bli mycket längre. Elförsörjning är tyvärr en mycket känslig infrastruktur om den utsätts för sabotage, tex bomber av samma storleksording som vi nästan dagligen läser om i nyheterna.

Stormen Alfrida är ett annat exempel. Men den förstörde huvudsaklingen lokala distributionsnät i norra Uppland och storstäderna klarade sig.

Jag hoppas verkligen inte att vi får uppleva detta, men det är inte så omöjligt att utföra praktiskt som man kan tro, men tack och lov är det än så länge osannolikt att det sker.
Men om man bor i storstad i SE4 som både har kablar till Danmark o Tyskland borde inta ta lika lång tid som någon i småländska skogen.
Så borde väll vara lite olika förutsättningar hur man bor o 7 dagar är väll för ”alla”.

Men förstår att ej får prio över samhällskritiska infrastruktur och annat.
 
B buffyin skrev:
Men om man bor i storstad i SE4 som både har kablar till Danmark o Tyskland borde inta ta lika lång tid som någon i småländska skogen.
Så borde väll vara lite olika förutsättningar hur man bor o 7 dagar är väll för ”alla”.

Men förstår att ej får prio över samhällskritiska infrastruktur och annat.
Det som tar längst tid att återställa är inte ledningar, utan utrustning i ställverk. Vissa delar är det års leveranstid på. Sabotagerisk i storstäder lär vara betydligt större än i småländska skogen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Det som tar längst tid att återställa är inte ledningar, utan utrustning i ställverk. Vissa delar är det års leveranstid på. Sabotagerisk i storstäder lär vara betydligt större än i småländska skogen.
Får kanske tänka om lite då. Men kommer nog aldrig upp till 7dagar gälland backup ström vinter tid.

Frågan är om det är lönt att att utöka sitt nöd batteri/växelriktare från 1 till 3kwh.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Jonas Persson
V ViktorHg skrev:
Det som tar längst tid att återställa är inte ledningar, utan utrustning i ställverk. Vissa delar är det års leveranstid på. Sabotagerisk i storstäder lär vara betydligt större än i småländska skogen.
Får mig att tänka på E6:an utanför Stenungsund som över en natt flyttade sig 50m.

Vi får se vad som händer, men om den återställs på säg sex månader så blir jag mycket imponerad.

Det går säkert att göra snabbare under krig då man arbetar 24/7/365, inte gör en offentlig upphandling och låter bli att göra risk eller miljöanalyser, utan bara fokuserar på att bygga en ny fungerande väg.

Oavsett så kommer de säkert att få leveransproblem i någon form, kanske snö eller än mer regn som försenar arbetet. Det är inte direkt urberg som ska asfalteras.

Samma kan gälla för elen i tex Skåne, ingen vet vad som ligger bakom ett framtida strömavbrott. Oväder kan drabba även Danmark och den dagen när båda är med i NATO kan en tredje makt ge sig på båda länderna samtidigt. För att inte tala om elbristen som knappast blir mindre om leveransen delvis stoppas.

Hur är det man säger, en olycka kommer sällan ensam. Verkligheten tenderar att vara mer komplex än teorin, och detta faktum upptäcker man ofta allt för sent.
 
Jonas Persson
B buffyin skrev:
Får kanske tänka om lite då. Men kommer nog aldrig upp till 7dagar gälland backup ström vinter tid.

Frågan är om det är lönt att att utöka sitt nöd batteri/växelriktare från 1 till 3kwh.
Jag tror det mer handlar om de mjuka sakerna och inte 2kWh till...

Att inte ha varmt, kolsvart, eller ens rinnande vatten, mat som måste tillagas på annat sätt eller äta mackor. Få slita för att hålla det varmt och tvätta sig i kallvatten (om det nu finns att tillgå). Samt vara helt utan internet som för många är en stor del av deras liv mm, tar på krafterna och kommer att knäcka vissa. Jag har sett personer få panik när diskmaskinen gått sönder.

Familjer som under tex semestern lever primitivt och offline under en fjällvandring eller kanotpaddling klarar sig troligtvis mycket bättre än de som alltid har tillgång till alla moderna faciliteter.

Men oavsett detta, så är det inte fel att ha några extra kWh till att tillgå🙂 Idag tror du att det räcker, då inser du att det behövs mer.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag tror det mer handlar om de mjuka sakerna och inte 2kWh till...

Att inte ha varmt, kolsvart, eller ens rinnande vatten, mat som måste tillagas på annat sätt eller äta mackor. Få slita för att hålla det varmt och tvätta sig i kallvatten (om det nu finns att tillgå). Samt vara helt utan internet som för många är en stor del av deras liv mm, tar på krafterna och kommer att knäcka vissa. Jag har sett personer få panik när diskmaskinen gått sönder.

Familjer som under tex semestern lever primitivt och offline under en fjällvandring eller kanotpaddling klarar sig troligtvis mycket bättre än de som alltid har tillgång till alla moderna faciliteter.

Men oavsett detta, så är det inte fel att ha några extra kWh till att tillgå🙂 Idag tror du att det räcker, då inser du att det behövs mer.
med 3kwh klarar vi leva någerlunda som vanligt i 6-8H, så handlar lite mer om den lilla bufferten är värt priset och om strömavbrotten varar längre än så.

Vanlig prepping finns men svårt när man har LLVP som backup värme o nödfall får sova i bilen med den luftvärmepump.
 
Hej,

Jämförelse, driftskostnad per kW med enfasigt elverk vid tre olika bränslen.
  • Jag köpte nyligen 25 liter Alkylatbensin Aspen 4 för 1 100 kr. Det är 44 kr/litern
  • Idag är priset för bensin 95 (E10) på mack 20,39 kr/litern
  • Gasolfyllning, Primagaz P11, kan jag idag köpa för 430 kr. dvs 39,09 kr/kg.
För ett “Champion Inverterelverk The Mighty Fusion, Dual Fuel 3000 W” anges “På en 19kg gasolflaska kan du driva elverket hela 34 timmar vid 25% last och med en full bensintank klarar du 11,5 timmar.” Full bensintank är 4,5 liter.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...erterelverk-3000w-the-mighty-fusion-dual-fuel

Om vi nu för denna jämförelse, litar på siffrorna för ett Champion Inverterelverk, som kan köras på de tre olika bränslena, då kan vi grovt räkna ut kostnaden per kWh vid 700 W effektuttag (25% av kontinuerligt effektuttag) från elverket.

Vid bensindrift 95 (E10)
Levererar en tank 11,5 x 0,7 kWh = 8,05 kWh
4,5 liter bensin kostar 4,5 x 20,39 kr = 91,76 kr
Elenergin kostar vid bensindrift 91,755/8,05 = 11,40 kr/kWh

Vid gasoldrift

Räcker en P11 gasolflaska i (11/19) x 34= 19,68 tim.
Elverket levererar då 19,68 x 0,7 kWh =13,78 kWh.
En P11 gasolflaska som kostar 430 kr att fylla ger ett elenergipris på 430/13,78 = 31,20 kr/kWh

Vid drift med Alkylatbensin Aspen 4

Levererar en tank 11,5 x 0,7 kWh = 8,05 kWh
4,5 liter akrylatbensin (aspen) kostar 4,5 x 44 kr = 198 kr
Elenergin kostar vid bensindrift 198 /8,05 = 24,60 kr/kWh

Ni får gärna kontrollräkna.🙂

Här har jag inte korrigerat för att Alkylatbensin Aspen 4 har ett något lägre energiinnehåll än för motorbensin med 10%vol etanol.

För motorbensin med 5%vol etanol anges energiinnehållet till 8 940 kWh/m3
För alkylatbensin anges energiinnehållet till 8 450 kWh/m3, d.v.s. ca 5,5 % lägre.
För motorbensin med 10%vol etanol har jag inga jämförande uppgifter om energiinnehåll.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 1 till
  • Laddar…
Chevrolet Silverado EV har ett 200 kWh batteri. Och kan med ett eluttag på 10,2 kW driva ett hem i ca 21 dagar.

"Forget the flashlights. With an Ultium Home accessory charging unit, you’ll be able to move power between your Silverado EV and your home, keeping the lights on for up to 21 days.† And soon you may be able to store extra energy to save on electric bills and sell your extra power back to the grid with a participating utility company."
https://www.chevrolet.com/electric/silverado-ev
 
Z Zalman skrev:
Chevrolet Silverado EV har ett 200 kWh batteri. Och kan med ett eluttag på 10,2 kW driva ett hem i ca 21 dagar.

"Forget the flashlights. With an Ultium Home accessory charging unit, you’ll be able to move power between your Silverado EV and your home, keeping the lights on for up to 21 days.† And soon you may be able to store extra energy to save on electric bills and sell your extra power back to the grid with a participating utility company."
[länk]
Artikeln nämner 7,7kWh , troligen per dygn vilket blir 320W i 21 dygn.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.