Har Grundfos vattenpump i borrad brunn sedan 2015. Har 110 liters Wellmate Hydrofor mellan pump och kran.

Plötsligt beter pumpen sig konstigt.

När jag öppnade en kran gick pumpen igång. Lät kranen vara öppen. Svagt vattentryck som gick lite upp och ned.

Såg på tryckmätaren hur trycket gick upp blixtsnabbt från 2 till 4 (fem sekunder, brukar ta 20-30) varpå pumpen slogs av och trycket sakta sjönk

Det verkar som att den inte fyller hydroforen innan pumpen slås av pga för högt tryck.
Vad händer? Hur felsöker jag detta?
 
Har du luft i hydroforen?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du luft i hydroforen?
Det hoppas jag. Eller varför skulle den plötsligt försvinna efter 8 år?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du luft i hydroforen?
Och hur kollar jag det?
 
Cylinderformad trycktank, grå, vertikal, svart basplatta, anslutning, industriell eller vattenreningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har denna
 
D Daniel 109 skrev:
Har du luft i hydroforen?
Står att det inte ska behövas påfyllning:

Wellmates tankar har en air-bag som är tillverkad i butyl som är förtryckt med ca 1,9 bar. Luft och vatten är åtskilda och återpåfyllning av luft är inte nödvändigt.

Hydroforen är bara tre-fyra år gammal.
 
Är det en hydrofor (utan membran) eller hydropress ?
I en hydrofor försvinner luften med tiden och behöver fyllas på.

Edit: du har alltså en hydropress.
Blåsan/membranet kan gå sönder, då blir det som du beskriver.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Är det en hydrofor (utan membran) eller hydropress ?
I en hydrofor försvinner luften med tiden och behöver fyllas på.
Jo, det har jag koll på.
Är rätt säker på att det är en hydropress men den kallas slarvigt för hydrofor på olika ställen på nätet.

Ser ut såhär upptill om det kan vara till hjälp.
 
  • Svart pumpflaska med vit pump, placering ovanpå silverfärgad plastfolie, kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Det du har är väl något som kallas "Air volume control" eller nåt sånt.
Jag vet inget om detta...
[länk]
Ja, en så'n är det. En lite annorlunda variant. Det knepiga är att jag aldrig behövt fylla på luft sedan jag installerade den. Och dess kapacitet har aldrig ändrats sedan dess. Men plötsligt när jag kom till torpet efter tre veckor hade problemet uppstått.

Ska ringa dem jag köpte den av imorgon. De vet nog varför. Tack för svar.
 
Hur vet du att kapaciteten inte har ändrats?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur vet du att kapaciteten inte har ändrats?
Det har tagit ungefär lika lång tid att fylla upp den i alla år.
Eller så är det en illusion.

Ska man fylla även denna variant med luft?
 
Har ett svagt minne av att det ska räcka med att tömma den på vatten, sedan öppna toppventilen och starta påfyllningen. När det börjar komma ut vatten i toppen skruvar man på ventilen. Gjorde så när jag installerade den, efter instruktioner av säljaren.
 
Det sitter en flotör ini kärlet och det är tomt och fylls på så stiger vattnet till en viss nivå. Varav den stänger och trycket in ökar när pumpen startar. Vatten nivån är alltid på rätt nivå om ventilen i den tätar. det märks om den inte tätar, då kommer det vatten ur röret på topp. Är kärlet tomt och du startar pumpen kan du känna på röret hur luften går ut. Det som ska kollas är vid vilka tryck som pumpen startar/stoppar, syns på manometern och ställs in med tryckvakten. Det ska inte komma luft ur röret om tillslag är ca 2 bar och frånslag runt 4 - 4,5 bar. Då sjunker inte nivån under ventieln.
 
J jonaserik skrev:
Det sitter en flotör ini kärlet och det är tomt och fylls på så stiger vattnet till en viss nivå. Varav den stänger och trycket in ökar när pumpen startar. Vatten nivån är alltid på rätt nivå om ventilen i den tätar. det märks om den inte tätar, då kommer det vatten ur röret på topp. Är kärlet tomt och du startar pumpen kan du känna på röret hur luften går ut. Det som ska kollas är vid vilka tryck som pumpen startar/stoppar, syns på manometern och ställs in med tryckvakten. Det ska inte komma luft ur röret om tillslag är ca 2 bar och frånslag runt 4 - 4,5 bar. Då sjunker inte nivån under ventieln.
Tack. Tillslag är vid 2 och frånslag 4-4,5 som du skriver.
Så du menar att den vinkelräta ventilen kanske inte är tät?
Kan det plötsligt bara bli så eller vad har hänt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.