TRJBerg TRJBerg skrev:
Det trodde jag först. Men tyckte det blev lite förvirrande sedan.
Att vissa fortsätter svara på engelska är väl för att det är uppenbart att trådskrivaren i första hand är engelskspråkig. Själv svarar jag på svenska efter att han visade att han har lösning för att kommunicera på Svenska, sen om det är via translator, eller en hjälpsam fru känner jag är oväsentligt.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt. ser att vissa tycker att det ser ut som lagningar, men jag ser bara rena skador, vissa kan vara från fabrik, andra vid läggning eller senare. Oavsett när de uppstått ärt det ju oacceptabelt vid leverans av helt nytt hus!

Att få ekonomisk ersättning för det hjälper ju inte, då är ju skadorna kvar, och jag har svårt att se att de största skadorna går att laga utan att det ändå syns tydligt. Nytt golv är rimligt.
 
  • Gilla
stavee och 1 till
  • Laddar…
H
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
[länk]

"Besiktning ska i allmänhet ske stående. Skönhetsfel som framträder enbart vid vissa ljus, kan uppmärksammas enbart från vissa delar av rum, ses först efter påpekande eller liknande, betraktas i enlighet med detta ej som felaktigheter."

Kontakta en oberoende besiktningsman och be han titta på det, troligtvis kommer hörnskadan behöva göras om men i övrigt är det inte så mycket och tala om då du verkar behöva krypa runt på golvet för att se glanstalsskillnaden.

Försök kontakta firman och be dem försöka göra om lagningen då det just nu inte ser så shysst ut, är dom seriösa borde dom komma ut och åtgärda om du bjuder på bullar och kaffe :)
Dina frågor är besvarade i tråden.
 
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
[länk]

"Besiktning ska i allmänhet ske stående. Skönhetsfel som framträder enbart vid vissa ljus, kan uppmärksammas enbart från vissa delar av rum, ses först efter påpekande eller liknande, betraktas i enlighet med detta ej som felaktigheter."

Kontakta en oberoende besiktningsman och be han titta på det, troligtvis kommer hörnskadan behöva göras om men i övrigt är det inte så mycket och tala om då du verkar behöva krypa runt på golvet för att se glanstalsskillnaden.

Försök kontakta firman och be dem försöka göra om lagningen då det just nu inte ser så shysst ut, är dom seriösa borde dom komma ut och åtgärda om du bjuder på bullar och kaffe :)
Vi vet redan att de inte är seriösa därför de har gjort ett skitjobb och bland annat spikat genom parketten.

Det blir fan inga bullar och kaffe för sån skit.👏😎
 
  • Gilla
stavee och 2 till
  • Laddar…
stavee
V Vardagsrum skrev:
Be that as it may, it might be a cheap floor, but still not ok, it's NEW. Then it should also look new. I think like some above, someone/some have messed around, scratched/hacked the floor and tried to make it look good. Probably not the floor-layers then.

The floor-layers, on the other hand, were upset when they cracked the floor during installation. More difficult to lay cheap floors in my experience, as they are significantly less forgiving of mistakes.

Cracks like these only get worse with time.

Nor does the damage appear to have been improved by the fact that we have now reached the time of year with the highest humidity. If the floor was "forced" before, it will be worse now.

And nailed to the floor..? Did I read wrong?
M mojjen skrev:
If you read t's first post, you will see that he is English-speaking. He has probably switched to google translate since then.
Ja det stämmer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
stavee
J J_K_H skrev:
Är du inte byggherren utan köpt en fastighet med ett nytt hus på är det ett annat förfarande och andra råd som borde komma fram. Kan du beskriva hur det gått till?
Vi köpte ett nytt radhus / BRF
 
stavee
Anna_H Anna_H skrev:
bucket it looks like repairs, but i just see clean damage, some may be from factory, others during installation or later. Regardless of when they arise, it is unacceptable when delivering a brand new house!
H HEM2121 skrev:
In the first picture, have they nailed the parquet?
I started noticing more nails now, found 8 places where the corner of the parquet was nailed down just in one room
 
  • Wow
  • Ledsen
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
I started noticing more nails now, found 8 places where the corner of the parquet was nailed down just in one room
The floor should be floating as wood shrinks and grows with humidity, so nails are a big no no...
I hope it's not the same carpenters who laid the floor who build the rest of the house...
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H
stavee stavee skrev:
I started noticing more nails now, found 8 places where the corner of the parquet was nailed down just in one room
Vad! Det är ju helt horribelt! Det är nytt golv som gäller! Dessa hantverkare kan inte har varit i närheten av ett golv tidigare! Inte närheten av något bygge heller! Det är det värsta jag har hört gällande golvläggning! Den mest ovane normalbegåvade hade aldrig spikat i parketten!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
stavee
Vi känner oss ludrade.
Vi har ett BRF möte med byggnadsfirman och all radhus ägare idag; jag vill ta upp detta igen
 
  • Gilla
Inkzinator och 1 till
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
Vi känner oss ludrade.
Vi har ett BRF möte med byggnadsfirman och all radhus ägare idag; jag vill ta upp detta igen
Något som jag skulle känna mig än mer lurad över är att det ser ut att vara ett laminatgolv och inte parkett baserat på bilden med det skadade hörnet. Eller tänker jag helt fel?
Min uppfattning är att parkettgolv är rakt igenom trä och detta ser ut att vara något sammanpressat material med en faner över.
 
stavee stavee skrev:
Vi köpte ett nytt radhus / BRF
enkelt beskrivet har du köpt en andel i bostadsrättsföreningen med rätt att bo i en av bostadsrättsföreningarnas lägenheter. Om bostaden inte är vad du förväntar dig vid tillträdet ställer du dina krav mot föreningen. Om föreningen var byggherre kan de driva vidare mot entreprenör. Om föreningen köpt av byggherren (vanligt en bostadsutvecklare) skall föreningen ställa kraven mot denne.
För din del är det viktigt att du ställer dina krav mot de felen du upptäckt så tidigt som möjligt till rätt part (den du har ett avtal med). Invänta inte eller förvänta dig att föreningen driver ett fel i den lägenhet du fått ta över då de inte har någon ekonomisk vinning i detta förrän du ställt rätt krav.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Något som jag skulle känna mig än mer lurad över är att det ser ut att vara ett laminatgolv och inte parkett baserat på bilden med det skadade hörnet. Eller tänker jag helt fel?
Min uppfattning är att parkettgolv är rakt igenom trä och detta ser ut att vara något sammanpressat material med en faner över.
Ja, du tänker fel. I princip inga parkettgolv är massiva. Det är normal tre lager trä olika riktningar där endast det övre är det träslag som syns. Laminatgolv har en fiberkärna och en yta sv plast. Det här ser helt klart ut att vara en fiberkärna med faner. Det är med andra ord trä på ytan och kan med lite god vilja kallas parkett. Om det inte specas något om typ av golv så får man nog räkna med billigast möjligt.

Men det är alltså inte så att TS köpt ett hus som det stod.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det handlar om köp av nyproduktion, brf.

Att byggnadstypen är i form av radhus har ingen betydelse.

Det är alltså köp av brf-lägenhet.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, du tänker fel. I princip inga parkettgolv är massiva. Det är normal tre lager trä olika riktningar där endast det övre är det träslag som syns. Laminatgolv har en fiberkärna och en yta sv plast. Det här ser helt klart ut att vara en fiberkärna med faner. Det är med andra ord trä på ytan och kan med lite god vilja kallas parkett. Om det inte specas något om typ av golv så får man nog räkna med billigast möjligt.

Men det är alltså inte så att TS köpt ett hus som det stod.
Jag tror jag uttryckte mig fel. Inte att det var massivt trä men att materialet bestod enbart av trä rakt igenom. Jag förstår att det inte är massivt trä utan har ett slitskickt överst och de andra delarna är av billigare träslag. Däremot har jag aldrig vetat att ett golv som består av 80% spån och limm kan definieras som parkett. Då lärde man sig något nyttigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.