Hej, tänker att det finns många kloka huvuden här inne, så jag har en fråga som jag hoppas få hjälp med.

En vän till mig frågade mig om jag ville starta företag tillsammans med honom. Det är inom livsmedelstillverkning.
Han är relativt ny i Sverige, och vill ha med mig för att jag är bra på myndighetskontakter, regelverk etc.

Han går in med 600k till maskiner, inventarier, förbrukningsartiklar, renovering av lokal etc. Jag själv har ingen möjlighet att gå in ekonomiskt alls, utan har hittills enbart bidragit med tid, vilket har inneburit cirka 4 timmar per dag. Då ska jag tillägga att vi inte har startat produktionen än, utan vi håller på att köpa in maskiner, hyra lokal, skriva avtal om råvaror etc.

Nu när verksamheten börjar gå mot skarpt läge så kommer tiden att öka, och vi är lite osäkra på hur vi ska "dela upp" företaget. Initialt kommer det att bli enskild firma för att sedan gå över till AB. Han kommer stå på den enskilda firman.

Jag har en annan anställning idag, så även han och vi båda har som målat att bli "våra egna". Men gärna tillsammans. Frågan är hur man värderar tid? Hade vi gått in med 300k var så hade det hela varit rätt enkelt.

Några idéer?
 
En variant är att ni delar ägandet lika (eller en annan andel) och lägger upp hans insats som ett lån till företaget, med rimlig ränta.
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Blir det enskild firma för hans del så finns det ju inget att dela upp..........Det du bidrar med just nu är arbetstid och det får du väl ta ut i betalning isåfall. Sen när du kan bidra med mer är det väl aktuellt att tänka på andra företagsformer .
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En variant är att ni delar ägandet lika (eller en annan andel) och lägger upp hans insats som ett lån till företaget, med rimlig ränta.
Jättebra idé!
 
P
Givet att det är otroligt billigt att starta ett AB så förstår jag inte varför ni inte kör på det direkt? Då kan ni direkt skriva aktieägaravtal där ni reglerar ägandet och förväntan etc.

Som det är nu gäller det ju att du litar på honom och att han ger dig något av bolaget i ett senare skede.

Hans insats kan skrivas in som skuld och ni skulle även kunna logga din tid löpande som skuld i företaget givet utebliven lön.

Ett tips är att leasa utrustning initialt för att förbättra likviditeten.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
C
Håller med övriga - håll de 600' utanför som ett lån som företaget skall betala tillbaka.

Men tänk i övrigt noga igenom om ni ligger på ungefär samma ambitionsnivå vad gäller verksamheten. I småbolag där en delägare förväntas bidra med så mycket mer än kapital är det som gjort för att det skall bli konflikter om delägarnas insatser. Omvänt är det inte heller ovanligt att mindre tongivande delägare blir utmanövrerade, vilket förvisso kanske främst gäller om man är fler än två.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
P
Googla på aktieägaravtal så kommer du få en massa input på saker som du/ni behöver tänka på och saker ni behöver komma överens om från start för att slippa problem i framtiden. Exepmel: https://foretagande.se/mallar/premium/aktieagaravtal

Din kompanjon kommer ju också ha en överhand vid förhandling om aktieägaravtalets skrivningar i ett senare skede om det är så att hans bolag börjat gå bra. Han kan alltid välja att backa ur för att slippa dela lika på beslutsrätt etc
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Ett tips är att leasa utrustning initialt för att förbättra likviditeten.
Vi fick rådet av en revisor att köra enskild firma de första månaderna när det blir mycket småpengar som ska läggas ut här och var. Att det skulle vara enklare att konsumera helt enkelt. Vet inte om det är ett bra råd eller inte haha.

Tyvärr kan vi inte leasa, för utrustningen specialtillverkas utanför EU. Men annars hade det så klart varit bra.
 
Det var ett skitdåligt råd.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Med tanke på att det är maskiner för 600 000 så är aktiebolag att föredra, kostar runt 2000 att starta och runt 10 000 att avsluta (kostnaden som ett företag som likviderar bolaget tar) Är tanken att ni ska jobba lika mycket? och att ni är lika viktiga? Eller är din kompis "bara" investerare?
 
C
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Vi fick rådet av en revisor att köra enskild firma de första månaderna när det blir mycket småpengar som ska läggas ut här och var.
Enskild näringsverksamhet är, precis som namnet antyder, avgränsad till en (och endast en) fysisk persons näringsverksamhet. Det finns bara en "ägare". Två eller flera enskilda näringsidkare kan förvisso registrera och uppträda under ett gemensamt företagsnamn (firma), det kallas då enkelt bolag. Men det är fortfarande separata företag.

Skall ni driva verksamheten tillsammans som delägare är nog aktiebolag lämpligast, eller åtminstone handels- eller kommanditbolag. Det gäller inte minst olika tillstånd och sånt, som ju kommer att vara kopplade till företaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enskild firma är ju betydligt enklare att sköta och mindre regler med pengar hit och dit...

Men jag skulle nog också satsa på AB, speciellt när det finns pengar i starten.

HB är lite bökigt om tex den ena avlider, då måste bolaget likvideras, det är inte bara att stoppa in en ny ägare.

Hur mycket ska du jobba?
Du borde väl få en aktiepost i bolaget och kanske option så ni äger lika eller om det är han som den som har kunskap osv så kanske 49% om du tänker dig att ha det som ditt ordinarie jobb, eller annan procentandel som ni kommer överens om
 
Hej.
Starta ett AB. Hen som har pengar lånar ut dessa till företaget med en bestämd ränta. Äg lika mycket eller olika stora andelar. Ta ut lön för arbetet ni utför eller mellanskillnad mellan era olika arbetsinsatser.
Handelsbolag och enskild firma är inte någon bra ägarform. Dessutom kan ni ju ta ut utdelning på era andelar om ni har ett AB.
 
Starta aktiebolag där han äger 100% och går in med 600k.
Sedan skriver en revers mot honom privat på 300k , där du köper 50% av bolaget utav honom

Skriv reversen på inlösen inom 5år amorteringsfritt och räntefritt.

Klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.