F
S slugger75 skrev:
Japp. Det enda man behöver ha är timpris, från vilket elbolag som helst.

[länk]
Och hur styr en app så att bilen laddar optimalt?
 
F
Primus falk Primus falk skrev:
Jag har timpris med lokal leverantör ( samma nätägare) from januari ! Hittills i år ligger vi klart under snittpriset! Har Greenlyappen som läser av förbrukningen och den levererar fakta dagen efter . I Min Ström får man priset för följande dag kl 13:00. Varmvattenberedaren är kopplad till tidur som är lätt att ändra till och frånslagstid med tanke på priset i morrn ! Lite jobb blir det men inget som är oöverstigligt!
Alla får priset för dagen efter ca kl13, det är då priserna släpps från Nordpool.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att styra laddning via bilens APIer är inte så intressant för mig. Ingen av de bilar vi har i huset har stöd för detta. Då blir det styrning via laddbox. Detta gör man ju bäst genom lokal integration och logik istället för via en extern leverantör som i princip inte kommer att ha koll på effekttariffen som gäller i mitt lilla lokala elbolag.

Ett svenskt bolag är kanske OK om de samarbetar med nätbolagen och laddboxtillverkarna, men det är inte helt trivialt ens för dem att få ihop alltihop.
 
E Elektra skrev:
En annan nackdel med Tibber är att deras kundtjänst är bedrövlig + de hittade själva på min timförbrukning utifrån den månadsförbrukning de fick från Vattenfall innan mätarbytet. De hittade även på hur min kurva varierade när Vattenfall skickade dygnsförbrukning, så i mitt fall spelade det absolut ingen som helst roll hur mycket jag flyttade min förbrukning efter Nordpool spot, Tibber fakturerade från sin egen kurva och återkopplade aldrig till mig trots att jag i flera månader mailade dem och klagade.

Allt jag fick när jag slutade som kund var en ursäkt. Aldrig mer Tibber.
Det låter snarare som att det är Vattenfall som är problemet här?
 
J JohanLun skrev:
1) vann jag egentligen nåt på "elbilsladdgarantin"? Det lyckas jag inte läsa mig till nånstans på tibbers app...
Vi har tjänat några kronor varje månad. Syns inte i appen, men på fakturan.
 
E Elektra skrev:
När min nätägare skickade månadsförbrukningen istället för timförbrukning så fejkade Tibber en kurva på min förbrukning och deras värdelösa kundtjänst kunde inte svara på ett par månader trots att jag jagade dem. Bara bortförklaringar.
Men det är väl ändå inte Tibbers fel att din nätägare inte skickar de siffror som din elmätare ger? Eller har du inte elmätare som mäter timme för timme än?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi har tjänat några kronor varje månad. Syns inte i appen, men på fakturan.
Du blandar inte ihop förtjänsten med att ladda på natten med garantin nu?
 
D Daniel 109 skrev:
Du blandar inte ihop förtjänsten med att ladda på natten med garantin nu?
Nej.
 
J JohanLun skrev:
Det kan ligga något i det.

Jag tror jag kan styra easee laddaren och/eller bilen via Home Assistant och se till att ladda när elpriset är billigt på egen hand. Men, tid är pengar och sparar jag nån femtilapp per månad så funkar det bra som det är. Jag har inte riktigt tid och ork att harva runt i HA för mycket.
Man kan använda tibberappen för att styra elbilaladdningen via pulse och pris på börsen oavsett om man är Elkund eller inte
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och hur styr en app så att bilen laddar optimalt?
Det står ju på länken jag gav dig i förra inlägget. Sammanfattningsvis så ger man appen tillåtelse att koppla ihop sig mot bilen.
 
S slugger75 skrev:
Det står ju på länken jag gav dig i förra inlägget. Sammanfattningsvis så ger man appen tillåtelse att koppla ihop sig mot bilen.
Vilket fungerar för vissa nätanslutna bilar, men för de flesta bilmärken/modeller fungerar det inte alls.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att styra laddning via bilens APIer är inte så intressant för mig. Ingen av de bilar vi har i huset har stöd för detta. Då blir det styrning via laddbox. Detta gör man ju bäst genom lokal integration och logik istället för via en extern leverantör som i princip inte kommer att ha koll på effekttariffen som gäller i mitt lilla lokala elbolag.

Ett svenskt bolag är kanske OK om de samarbetar med nätbolagen och laddboxtillverkarna, men det är inte helt trivialt ens för dem att få ihop alltihop.
jag hade enorma problem med min passat gte jag hade förut, så jag styr hellre laddboxen än via bilen. Men min Zoe har vad jag förstår integration med HA, likaså verkar ju Easee ha detta, Sen är det väl så att man kan anta att Tibbers programmerare är bättre på att sätta regler än vad jag själv är. Men jag tror det blir "bra nog" om jag väljer tex 5h på natten som är billiga och laddar då.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket fungerar för vissa nätanslutna bilar, men för de flesta bilmärken/modeller fungerar det inte alls.
Som med mycket annat här i livet så funkar inte allt för alla.

Gridio fungerar för t.ex. Hyundai, Kia, Tesla, BMW m.fl.
 
F
S slugger75 skrev:
Det står ju på länken jag gav dig i förra inlägget. Sammanfattningsvis så ger man appen tillåtelse att koppla ihop sig mot bilen.
Då måste man ha en koppligsbar bil. Hade jag haft det så kunde jag lika gärna kunnat låta Tibber sköta det med prisgaranti.
 
F
J JohanLun skrev:
jag hade enorma problem med min passat gte jag hade förut, så jag styr hellre laddboxen än via bilen. Men min Zoe har vad jag förstår integration med HA, likaså verkar ju Easee ha detta, Sen är det väl så att man kan anta att Tibbers programmerare är bättre på att sätta regler än vad jag själv är. Men jag tror det blir "bra nog" om jag väljer tex 5h på natten som är billiga och laddar då.
Det spelar ingen roll hur bra du programmerar, du kan aldrig programmera dig till Tibbers ”halva priset” garanti. Nu spelar det ingen roll men med högre dagspriser och egenkonsumtion via solceller så gör det rätt mycket på en månad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.