Jag har just bytt till Eon eftersom de var billigast. Har inte fått första räkningen än, men när jag jämförde och beställde för någon månad sedan så var det de som var billigast, förutom de mer oseriösa företagen och Greenly (som också verkar rätt oseriösa).
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, dessa 50% är normalt sett ingen rabatt.
Tibber nyttjar sina kunders elbilar för att sälja reglerkraft, det resulterar i att de kanske inte laddas när det är som billigast. För att kompensera det har de garantin att elbilsladdningen inte ska bli dyrare än 50% av det övriga elpriset. Det har fallit ut någon gång.

När jag tecknade timprisavtal uppfattade jag vattenfall som billigare än tibber.
Har man solceller och alltså under normala förhållande under 9 månader om året egenförbrukar dagtid då priset oftast är dyrare så blir ens egna medelpris så lågt att Tibbers prisgaranti faller ut betydligt oftare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
E Elektra skrev:
En annan nackdel med Tibber är att deras kundtjänst är bedrövlig + de hittade själva på min timförbrukning utifrån den månadsförbrukning de fick från Vattenfall innan mätarbytet. De hittade även på hur min kurva varierade när Vattenfall skickade dygnsförbrukning, så i mitt fall spelade det absolut ingen som helst roll hur mycket jag flyttade min förbrukning efter Nordpool spot, Tibber fakturerade från sin egen kurva och återkopplade aldrig till mig trots att jag i flera månader mailade dem och klagade.

Allt jag fick när jag slutade som kund var en ursäkt. Aldrig mer Tibber.
Kan du utveckla det där med att Tibber hittade på? Dom får data från din nätägare som hämtar datan från sin elmätare som dom har satt upp på din fastighet för just det ändamålet. Det finns rätt få incitament att ”hitta på”.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
S SamB skrev:
Ni som skriver att Tibber har ett påslag per kWh, var hittar ni det? Är inte det bara något som prisjämförelse-siterna lägger dit för att man ska kunna jämföra, då Tibber har en fast månadskostnad på 49kr?

Jag betalar Nordpols pris + 49kr per månad.

[länk]
Tibber har ”handelsrelaterade kostnader” precis som alla andra bolag. Det dom däremot inte har är posten ”påslag”.

Jag gjorde en rak jämförels mellan Tibber och GöteborgEnergi.

Göteborg Energi hade ett påslag på 2,9 öre och var med det billigare än Tibber totalt sett med runt ett öre eller nåt sånt.

Du betalar precis som alla andra hos Tibber och det är inte Nordpools spot.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu kollade jag Elskling och Tibber ligger på timpris spot+46 öre och vattenfall +35 öre, försäljaren som ringde mig på vattenfall erbjöd ytterligare 10 öres rabatt, så då landar vattenfall på +25 öre om jag förstod rätt.

Om jag går från Tibber, hur mycket funktion torskar jag? Kunde man ha kvar deras app att styra min Easee laddare?

Nån som styr Easee på annat smart sätt, så man kan styra på de bästa timmarna?
Jag styr min Easee med HA. Lite enklare än så länge, väljer de billigaste timmarna bara och laddar där.
 
E
F fsn skrev:
Kan du utveckla det där med att Tibber hittade på? Dom får data från din nätägare som hämtar datan från sin elmätare som dom har satt upp på din fastighet för just det ändamålet. Det finns rätt få incitament att ”hitta på”.
När min nätägare skickade månadsförbrukningen istället för timförbrukning så fejkade Tibber en kurva på min förbrukning och deras värdelösa kundtjänst kunde inte svara på ett par månader trots att jag jagade dem. Bara bortförklaringar.
 
F
S slugger75 skrev:
Du behöver bara appen Gridio. Den är gratis. Sköter smartladdningen åt dig galant. Du behöver inte Tibber.
Hur funkar Gridio? Hur styr den laddboxen/smartladdning åt dig?
 
F
E Elektra skrev:
När min nätägare skickade månadsförbrukningen istället för timförbrukning så fejkade Tibber en kurva på min förbrukning och deras värdelösa kundtjänst kunde inte svara på ett par månader trots att jag jagade dem. Bara bortförklaringar.
Om nu din nätägare skickade månadsförbrukning (är det ens lagligt?) så antar jag att Tibber måste luta sig mot nånting. Vad hade du räknat med att dom skulle göra? Och varför skickade din nätägare inte timförbrukning?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om nu din nätägare skickade månadsförbrukning (är det ens lagligt?) så antar jag att Tibber måste luta sig mot nånting. Vad hade du räknat med att dom skulle göra? Och varför skickade din nätägare inte timförbrukning?
Vad sägs om att kräva in rätt underlag från nätägaren och svara på supporten?
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag styr min Easee med HA. Lite enklare än så länge, väljer de billigaste timmarna bara och laddar där.
Är det hyfsat lätt? Nåt färdigt? Jag har inga problem att modda nån färdig integration men har ingen chans att med nuvarande kunskap skapa något eget (säkert kan jag lära mig men har inte tid). Om det är lätt kan jag ju köra på det. Vet att bilen gick att integrera, men det kändes lite skakigt.
 
F
tveksamt tveksamt skrev:
Vad sägs om att kräva in rätt underlag från nätägaren och svara på supporten?
Ja, man kan ju tycka att det låter rimligt att i första hand gå på nätägaren.
 
E Elektra skrev:
När min nätägare skickade månadsförbrukningen istället för timförbrukning så fejkade Tibber en kurva på min förbrukning och deras värdelösa kundtjänst kunde inte svara på ett par månader trots att jag jagade dem. Bara bortförklaringar.
Det är naturligt. Har man månadsavräknat så får man avräkningsområdets förbrukningskurva. Men det är ju dåligt att kundtjänst inte kan förklara det.
 
J JohanLun skrev:
Är det hyfsat lätt? Nåt färdigt? Jag har inga problem att modda nån färdig integration men har ingen chans att med nuvarande kunskap skapa något eget (säkert kan jag lära mig men har inte tid). Om det är lätt kan jag ju köra på det. Vet att bilen gick att integrera, men det kändes lite skakigt.
Du har PM.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur funkar Gridio? Hur styr den laddboxen/smartladdning åt dig?
Japp. Det enda man behöver ha är timpris, från vilket elbolag som helst.

https://www.gridio.io/
 
M Mr_Almer skrev:
Blev uppringd av en envis Eon försäljerska om att byta från Tibber till Eon. Det skulle vara billigare och enklare med en faktura bla, bla, bla.
Är emot att bli uppringd och få erbjudanden. Enligt försäljerskan så hade nu Eon timpris.
Argumenten var:
11öre/kw billigare än Tibber om jag minns rätt.
Fast månadsavgift 55kr (Tibber har 39kr).

Är det någon som har jämfört dessa aktörer om vilken som blir billigast och "lönar" det sig att byta till Eonjätten?

Jag har nu haft Tibber i precis 2 år och är nöjd. Ser ingen direkt anledning till att byta.
Jag har timpris med lokal leverantör ( samma nätägare) from januari ! Hittills i år ligger vi klart under snittpriset! Har Greenlyappen som läser av förbrukningen och den levererar fakta dagen efter . I Min Ström får man priset för följande dag kl 13:00. Varmvattenberedaren är kopplad till tidur som är lätt att ändra till och frånslagstid med tanke på priset i morrn ! Lite jobb blir det men inget som är oöverstigligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.