I Irouza skrev:
Jag kör med Greenlys app, men jag har Telge som leverantör. Funkar bra för mig att lägga in min bil och min Zaptec laddare. Däremot så har jag Eco mode på min Zaptec app, men! Den finns även i Greenlys app och du kan sätta den både på bilen och på laddaren. Jag har Eco mode på bilen i Greenlys appen. :)

Jag hade Tibber tidigare men vart inte nöjd alls. Så gick ifrån det. Däremot så är jag väldigt nöjd över Greenlys app och att jag kan lägga till både laddare och bil där utan att ha ett avtal med dem. Jag kan följa all förbrukning, spotpris osv.
Men de verkar ta 70 spänn i månaden för appen?
 
Jag har Tibber som följer spotpriset, de står i appen att de slår på 9,86öre/kwh sen betalar vi 49kr/månad för abonnemanget. Eon osv har ju också abonnemangspriser när jag jämförde. Dessutom saknar dem appen och alla system som kan kopplas på vid behov.

Totalt pris just nu är 18öre/kwh. Temporärt lågpris just nu såklart, men det som är fördelen. Vi bor dessutom i region 4.

Jag laddar elbilen på schema mellan 22-06 varje dag. Nattetid är spotpriserna generellt alltid låga under den korta tid vi haft Tibber. På sommaren bör det ju vara ännu lägre priser 🙂 Någon gång såg jag 0örespris för några veckor sedan nästan under hela dagen.

Utöver elbilsladdningen kan man ställa sen start på diskmaskinen och torktumlaren och andra stora elbovar. Så kör man dessa när priserna är på botten (sen kväll/natt beroende på vad det gäller).

Då är det bara värme och vatten som är de stora bovarna kvar, men där kör vi på utan att tänka på det. Blir ju inga toppar av VP vid 06 eller 18 ändå. Vi har som tur är bergvärme som underlättar.

Räknar med att detta kommer trycka ner vårt snittpris rejält över ett år.

Jag skulle rekommendera Tibber utifrån det jag förstått.
 
  • Gilla
relier och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag blev uppringd av vattenfall som även de säger de har lägre pris än Tibber.

Jag har elbil och kör kanske 30-40 mil i veckan, laddar smart på nattetid. Har dock svårt att förstå hur mycket jag i praktiken tjänar på detta. På fakturan skriver de 50% prisgaranti. Men det är väl från snittpriset. Nattetid är ju nästan alltid timspotpris mycket lägre än genomsnitt över dagen? Får man i realiteten nån rabatt mja detta?

Vattenfall har fastpris 120öre 1dec-1jun. Jag styr ju endel på timpriset - främst elbil och att jag fösöker knuffa varmvattentillverkning, men vintertid är det svårare att flytta förbrukningen till billiga timmar - grundvärmen i huset är tvunget att gå även dagtid, jag tror BVP inte orkar köra bara på natten plus det nog blir väl stor komfortförlust OM man kan köra så.

Så visst är det lite lockande att ta fastpris i 6mån och sen gå på timrörligt som då ska vara billigare än Tibber. Men, återigen. I praktiken. Hur funkar det?
D Daniel 109 skrev:
Nej, dessa 50% är normalt sett ingen rabatt.
Tibber nyttjar sina kunders elbilar för att sälja reglerkraft, det resulterar i att de kanske inte laddas när det är som billigast. För att kompensera det har de garantin att elbilsladdningen inte ska bli dyrare än 50% av det övriga elpriset. Det har fallit ut någon gång.

När jag tecknade timprisavtal uppfattade jag vattenfall som billigare än tibber.
Så kan man inte säga generellt. Det beror på elområde men folk brukar aldrig ta hänsyn till andras elområde nära man kommenterar utan tror att alla har samma förutsättningar. I SE4 kan det diffa ordentligt. Just nu ger prisgarantin rabatt för det ör billigt hela dygnet. Men rabatten är så pytteliten så det kvittar eftersom det är snorbilligt.

Men vi har ju relativt ofta nattpris som är 2 kr och då är prisgarantin go. Speciellt om man måste ladda en speciell natt och inte kan vänta. Eller struntar man i nätter och laddar när man vill. För även om det är dyrt på dagen blir det ju 50% av månadssnittet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är egentligen problemet med Tibber?
Jag har dem (ingen elbil) och sist jag kollade låg deras timpris (spotpris + div avgifter) lägst. Haft dem sedan 2018.
Problemet med timpris (tex Tibber) är om du inte har elbil eller någon annan stor last som du kan flytta till natten. Då förbrukar du el precis samtidigt som alla andra hushåll. Denna tid är timpriset oftast högre än snittpriset och du riskerar att betala mer för din elförbrukning än om du haft ett vanligt abonnemang.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
P Peder Groth skrev:
Problemet med timpris (tex Tibber) är om du inte har elbil eller någon annan stor last som du kan flytta till natten. Då förbrukar du el precis samtidigt som alla andra hushåll. Denna tid är timpriset oftast högre än snittpriset och du riskerar att betala mer för din elförbrukning än om du haft ett vanligt abonnemang.
priserna peaker alltid kl06 och 18.00. Sen trappas det upp några timmar före och ner några tim efter. Lätt att parera med matlagning, tvätt osv. Dessutom är det ju främst "löjliga priser" vintertid. Så 60-70% av året år det låga timpriser. Det kan inte bli dyrare om jag tänker rätt 🤔
 
M Mr_Almer skrev:
Blev uppringd av en envis Eon försäljerska om att byta från Tibber till Eon. Det skulle vara billigare och enklare med en faktura bla, bla, bla.
Är emot att bli uppringd och få erbjudanden. Enligt försäljerskan så hade nu Eon timpris.
Argumenten var:
11öre/kw billigare än Tibber om jag minns rätt.
Fast månadsavgift 55kr (Tibber har 39kr).

Är det någon som har jämfört dessa aktörer om vilken som blir billigast och "lönar" det sig att byta till Eonjätten?

Jag har nu haft Tibber i precis 2 år och är nöjd. Ser ingen direkt anledning till att byta.
Jag skulle absolut börja med Tibber då jag tycker dem har klart mest verktyg i övrigt för att förstå sin förbrukning och andra smarta prylar som gör de värt om de skulle bli några kronor dyrare. Fördelen med att börja i Tibber-änden är ju att dem inte har någon uppsägningstid eller så, så de är bara att hoppa av om de inte känns schysst!
Sen kör dem ju bra värvningsprogram om du har fler som vill testa dem jag har köpt en hel del smart-prylar för dem pengarna 👍🏼
Om du inte känner nån som kör Tibber kan du använda min kod:
vqrq6w1u

men förslagsvis sponsrar du nån närstående i första hand 👍🏼
 
  • Gilla
ByaGöran och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Så kan man inte säga generellt. Det beror på elområde men folk brukar aldrig ta hänsyn till andras elområde nära man kommenterar utan tror att alla har samma förutsättningar. I SE4 kan det diffa ordentligt. Just nu ger prisgarantin rabatt för det ör billigt hela dygnet. Men rabatten är så pytteliten så det kvittar eftersom det är snorbilligt.

Men vi har ju relativt ofta nattpris som är 2 kr och då är prisgarantin go. Speciellt om man måste ladda en speciell natt och inte kan vänta. Eller struntar man i nätter och laddar när man vill. För även om det är dyrt på dagen blir det ju 50% av månadssnittet.
Gäller verkligen prisgarantin om du tvingar igång laddning på dagen?
 
P Peder Groth skrev:
Problemet med timpris (tex Tibber) är om du inte har elbil eller någon annan stor last som du kan flytta till natten. Då förbrukar du el precis samtidigt som alla andra hushåll. Denna tid är timpriset oftast högre än snittpriset och du riskerar att betala mer för din elförbrukning än om du haft ett vanligt abonnemang.
Det är ju inte unikt för tibber. Så är det oavsett bolag.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A André Hallberg skrev:
Jag skulle absolut börja med Tibber då jag tycker dem har klart mest verktyg i övrigt för att förstå sin förbrukning och andra smarta prylar som gör de värt om de skulle bli några kronor dyrare. Fördelen med att börja i Tibber-änden är ju att dem inte har någon uppsägningstid eller så, så de är bara att hoppa av om de inte känns schysst!
Sen kör dem ju bra värvningsprogram om du har fler som vill testa dem jag har köpt en hel del smart-prylar för dem pengarna 👍🏼
Om du inte känner nån som kör Tibber kan du använda min kod:
vqrq6w1u

men förslagsvis sponsrar du nån närstående i första hand 👍🏼
Nej, i stället säljer de på dig prylar som bara fungerar om du stannar hos Tibber.
 
F flamuren skrev:
priserna peaker alltid kl06 och 18.00. Sen trappas det upp några timmar före och ner några tim efter. Lätt att parera med matlagning, tvätt osv. Dessutom är det ju främst "löjliga priser" vintertid. Så 60-70% av året år det låga timpriser. Det kan inte bli dyrare om jag tänker rätt 🤔
Jo absolut, om du styr om matlagning och tvätt/disk till billigare timmar så kan det fungera. Men de flesta som jag pratat med har orkat detta i en vecka eller två. Men det beror förstås lite på familjesituationen.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte unikt för tibber. Så är det oavsett bolag.
Som jag skrev…. 😁
 
TRJBerg
P Peder Groth skrev:
Problemet med timpris (tex Tibber) är om du inte har elbil eller någon annan stor last som du kan flytta till natten. Då förbrukar du el precis samtidigt som alla andra hushåll. Denna tid är timpriset oftast högre än snittpriset och du riskerar att betala mer för din elförbrukning än om du haft ett vanligt abonnemang.
Jag flyttar min bergvp (9kW driftenergi) m h a timer till natten. Förutom några timmar mitt på dagen. Så jag undviker högkostnadstidern på morgon/fm och kväll.
Påtid:
23:00 - 05:00
11:00 - 15:00
Annars avstängd.
(Har värmen avstängd på sommaren och nu värmetrigger på 12°C.)
Därutöver kör tm o tt oftast på natten.
 
  • Gilla
relier och 1 till
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
Vi tvingas dras med EON som nätägare, utan tvekan någon av de dyraste. Förra månaden betalade vi 1000 kr ä nätavgift och 300 kr i EL? De har alltid någon anledning till varför de "tvingas" öka priserna, oftast har vi turen att få vara med och bygga ut morgondagens elnät oavsett om vi vill det eller ej ;)

Det är möjligt man kan få tillfälliga bra deals med EON på den sidan har de trots allt inte monopol men jag kommer aldrig själv välja dem.
Jag pendlar bara mellan eon och vattenfall var 12 månad eller så. Såfort jag bytar så ringer den andra upp med erbjudande igen.
 
B
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är egentligen problemet med Tibber?
Jag har dem (ingen elbil) och sist jag kollade låg deras timpris (spotpris + div avgifter) lägst. Haft dem sedan 2018.
Elkostnadsuppgifter, inklusive spotpris och avgifter, på svenska, för sannolikt en elhandelstjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energiavtalsskärm med jämförpriskomponenter, öre/kWh-värden, blå handskriven text "VAJ ENF".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en snabbkoll på elpriskollen, runt 10000kWh/år I se3 i exemplet. Vattenfall låg tillfälligtvis lägst av alla för nya kunder. Klart lägre än tibber. Men det var nog 15 andra aktörer som också var billigare än tibber. Tibber är inte speciellt billiga.

Men det är väl inte set som är grejen med tibber heller? Ska de ligga lite i framkant med appen, deras api, integrationer med mera så kostar det ju lite mer för användarna.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är egentligen problemet med Tibber?
Jag har dem (ingen elbil) och sist jag kollade låg deras timpris (spotpris + div avgifter) lägst. Haft dem sedan 2018.
Då kan jag rekommendera att kolla vattenfall.

Jag har länge haft Greenely,
Men går nu över till Vattenfall.
Timpris.
7 öre i påslag. sen 5.25 öre i rabatt första året.
Sen elcert på 1.4 öre..
Så totala påslag blir 3.15 öre, plus moms alltså drygt 4 öre.

Sen fri månadsavgift ett år. och 40kr rabattt per månad..

Jag tecknade nyligen med start 20/10..
Var dock osäker om rabatten på påslagen var före eller efter moms, så jag skrev till deras facebook sida och fick då dessa siffror :)

Så 4 öre är garanterat lägre än Tibber :)
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.