useless useless skrev:
Jo, men tyvärr funkar det inte så i alla gamla hus. I så fall hade det inte varit något problem med kalla golv när isoleringen sjunker ihop.
Hej

Lite så är det här... Det går inte riktigt att få tätt utifrån. Och huset har aldrig varit det heller. Gamla hus "ska" väl läcka lite? Fanns väl knappt till-luft förr i tiden, utan det läckte från glipor och fönster som var otätade.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Har du någon aning om hur mycket fukt som kan tänkas landa i bjälklagsisoleringen? Har du frånluft i kök/badrum? Även om du lägger reflekterande material på ovansidan bör det inte bli så pass fuktigt där, om du inte har luftläckage utifrån så risken för kondensering finns.
Hej

När jag tog upp golvet va det snustorrt. Inga lukter etc.
Har frånluft i båda badrummen+ en fläkt i källaren och en i kök. Kör mekanisk frånluft med pax-fläkt i badrum och källare.

Har ju lärt mig nu att cellplast inte är difftätt, så det kommer ordna sig per automatik då vändskivorna ej har någon aluminium :)

Tack för all hjälp här i tråden.
 
min poäng med det jag skrev var ju inte att det ska gå eller att du måste göra det. Det var mest menat som att det oftast är nåt många förbiser och istället fokuserar på problemet. Golvet är kallt och så river man upp och isolerar om och förkastar materialen och än det ena än det andra. Sen kanske grundproblematiken är en stor glipa nånstans i nån vägg där det blåser rakt in......
Grundtanken är ändå att ytterskalet ska vara tätt, slipper man drag utifrån så är mycket vunnet.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.