Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle förvåna mig mycket om nätavgiften beaktas. Det är ju ett annat avtal än elavtalet. I teorin skulle man förstås kunna beakta avtalen ihop, men jag tror inte någon som Tibber gör det.

För övrigt ett intressant upplägg och synbart bättre än den effekttaxa som finns i Götelaborg exempelvis.
Kommer på många håll i stockholm nu, sollentuna/nacka går över till detta samt telge i södertälje.
Så väntar bara på ett brev från vår elnätslev. Gällande effektavgift.

Har signat mot tibber, slänger upp en insdustriplc och skall läsa mot tibbers api där jag skräddarsytt ett program och värden mot våra (troliga...) behov.
Lite laborering blir det nog...!

Bra påminnelse detta, behöver förbereda för parametrar kring låg/höglast redan nu och lägga på dessa på varje timvärde.

Inget man kommer bli rik på precis, utan mindre fattig tror jag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Kommer på många håll i stockholm nu, sollentuna/nacka går över till detta samt telge i södertälje.
Så väntar bara på ett brev från vår elnätslev. Gällande effektavgift.

Har signat mot tibber, slänger upp en insdustriplc och skall läsa mot tibbers api där jag skräddarsytt ett program och värden mot våra (troliga...) behov.
Lite laborering blir det nog...!

Bra påminnelse detta, behöver förbereda för parametrar kring låg/höglast redan nu och lägga på dessa på varje timvärde.

Inget man kommer bli rik på precis, utan mindre fattig tror jag
Sollentuna (energi) har haft effekttaxa jättelänge. Hur det funkade innan man fick timmätare vet jag inte, men det var det innan är jag nästan säker på då jag installerade Easee innan jag fick min timmätare (eller snarare innan jag fick den med port på, den gamla kanske mätte timmar på men bara seom kunde läsa den?)
 
J JohanLun skrev:
Sollentuna (energi) har haft effekttaxa jättelänge. Hur det funkade innan man fick timmätare vet jag inte, men det var det innan är jag nästan säker på då jag installerade Easee innan jag fick min timmätare (eller snarare innan jag fick den med port på, den gamla kanske mätte timmar på men bara seom kunde läsa den?)
sorry, menade att dom redan kör med det, inte har gått över nyligen.
vet ej hur hur ofta dom läser via fjärr, tyvärr tycker jag nya standard med hanport är lite för seg, satt och läste på då förfrågan kom av en kund.
läste nånstans 10-15 sekunder och känns lite dålig för ”realtid” som det marknadsförs.
ren mbus alt. modbus rtu läser betydligt snabbare, om man nu är ute efter momentana värden.
statistikvärden räcker ju om man läser en gång i timman för att skyffla undan i databas.
 
R Robin Lindberg skrev:
Kommer på många håll i stockholm nu, /…/ effektavgift.
Är det så? Hoppas i så fall att det blir lite mer avancerat än i Götelaborg, alltså exempelvis att man differentierar tariffen beroende på om man drar hög effekt i peaktimmen eller nattetid.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
W Wilier skrev:
Sorry. Jag var otydlig. Menade just att gå tillbaka till medelpris. Jag har E.ON och de tänker inte byta elmätare (och gå över till timdebitering har jag tolkat det som) före sommaren 2024 för min del. Andra har skrivit att då de har direktverkande el så har det blivit dyrare med att gå över till Tibber med timavläsning. Men när de går ”tillbaka ” till sitt tidigare elbolag har de fått fortsätta med timdebiteringen.
Om du byter till timmätning hos ditt elsäljbolag så är elnätsbolaget skyldiga att byta till en mätare som klarar timmätning. Det kommer ta lite mer tid än om de bara kan ställa om mjukvaran i mätaren men det kommer ske innom rimlig tid.
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Om du byter till timmätning hos ditt elsäljbolag så är elnätsbolaget skyldiga att byta till en mätare som klarar timmätning. Det kommer ta lite mer tid än om de bara kan ställa om mjukvaran i mätaren men det kommer ske innom rimlig tid.
De har 3 månader på sig att byta mätare till en som klarar timmätning. Men nu håller nätägarna också på att byta ut alla mätare som inte har en port där kunden själv kan koppla in utrustning för att läsa ut förbrukningsdata. Det har de på sig fram till 1 januari 2025. https://ei.se/bransch/matning-av-el
 
Glöm inte att efterregistrera bonus för att få 500kr att handla för i Tibber store, använd den här koden så hjälper du oss båda: 0wz1sjf1
 
Jag fick ett bra pris på el via vattenfall. Funderar på om jag ska ta det, ca 25 öre påslag isf tibbers 46 öre (min förbrukning är ca 16.000kwh/år så detta ska vara "totalpåslaget" per kwh)

Kommer jag kunna styra boxen på nåt rimligt sätt, eller bygger detta på att jag måste komma ihåg att manuellt slå på laddning varje kväll, för då är risken överhängande att jag glömmer det.
 
Eftersom jag har Tibber och deras laddbox så passar ju frågan bra in här?

Stämmer eran "data" i Jan? enligt Tibber appen har jag laddat bilen mitt på dagen då den inte var hemma medan Easee visar att den laddades på natten..

Allt verkar ha förskjutit sig och det handlar inte bara om 1 dag.
 
Attitudeswe
G Greger_08 skrev:
Eftersom jag har Tibber och deras laddbox så passar ju frågan bra in här?

Stämmer eran "data" i Jan? enligt Tibber appen har jag laddat bilen mitt på dagen då den inte var hemma medan Easee visar att den laddades på natten..

Allt verkar ha förskjutit sig och det handlar inte bara om 1 dag.
Var i tibber appen ser du när på dygnet du laddat?

Mobilskärmdump av elförbrukning i januari med diagram, totalförbrukning på 734 kWh kostande 508 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
R Robin Lindberg skrev:
Kommer på många håll i stockholm nu, sollentuna/nacka går över till detta samt telge i södertälje.
Så väntar bara på ett brev från vår elnätslev. Gällande effektavgift.

Har signat mot tibber, slänger upp en insdustriplc och skall läsa mot tibbers api där jag skräddarsytt ett program och värden mot våra (troliga...) behov.
Lite laborering blir det nog...!

Bra påminnelse detta, behöver förbereda för parametrar kring låg/höglast redan nu och lägga på dessa på varje timvärde.

Inget man kommer bli rik på precis, utan mindre fattig tror jag
Tibber fixa effektkontroll (bara om du bor i ett nät med dygnetrunt effektavgift). Bara en pulse och Easee box behövs.

Skött sig bra och mina timmvärden under laddning ligger alltid på 8.2-8.4kWh/h

Skärmbild på mobilapp för energiförbrukning, varnar för nära överskridning av maxförbrukning per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsskärm på svenska för el-förbrukning, lastbalansering, och effektkontroll för ett laddningsbart fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av mobilapp som visar energiförbrukning och elpris över dygn med staplar och linjediagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Var i tibber appen ser du när på dygnet du laddat?

[bild]
Kanske var lite otydlig :) jag tittar i Easee appen.

För mig var flera dagar "gråade" länge och när dom väl dök upp så var det fel.
 
Attitudeswe
G Greger_08 skrev:
Kanske var lite otydlig :) jag tittar i Easee appen.

För mig var flera dagar "gråade" länge och när dom väl dök upp så var det fel.
Aldrig sett utgråat i Easee appen. Bara att pågående session ej är "ifylld".

Jan -24 ser rätt ut för mig...

Skärmavbild från app som visar elektriska laddningssessioner och kostnad i kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där ser det ut litar på vad Easee rappoterar då bilen stod pakerad på jobbet under dagen..

Har (hade) en gammal elmätare den dagen..

:) Graf över kostnad i kronor och elpris i öre, timvis distribution, med mobilappenavigation undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilapp visar laddningsloggen och energiförbrukning i kilowattimmar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.