Att företaget inte var seriöst borde man förstått vid "renovering" av första badrummet, med fast pris. Kakel på kakel, kan möjligen göras vid sk. "uppiffning" av ett badrum. Tar man inte bort gammalt kakel, kan inte tätskiktet bytas. Inte ens besiktigas. Ni blev lurade, då ni beställt en renovering men fick det bara lite snyggare.

Tyvärr stämmer det inte heller att man vet hur mycket det kostar i slutändan med fast pris heller. Är företaget lite oseriöst, hittar de på orsaker till att priset höjs.
 
Grejen var den att vi första gången vi anlitade dem var vi riktiga gröngölingar. Vi hade köpt vårt första hus och totalrenoverade allt på en gång, vilket ju inte heller var någon bra idé eftersom allt blir rörigt och man får svårt att hålla koll på allt som alla hantverkare håller på med på en och samma gång. Vi visste därför inte att de hade satt kakel på kakel där, utan tyckte de hade gjort ett bra och snabbt jobb - ända tills vi rev det igen och upptäckte att de satt kakel på kakel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Freniño och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Grejen var den att vi första gången vi anlitade dem var vi riktiga gröngölingar. Vi hade köpt vårt första hus och totalrenoverade allt på en gång, vilket ju inte heller var någon bra idé eftersom allt blir rörigt och man får svårt att hålla koll på allt som alla hantverkare håller på med på en och samma gång. Vi visste därför inte att de hade satt kakel på kakel där, utan tyckte de hade gjort ett bra och snabbt jobb - ända tills vi rev det igen och upptäckte att de satt kakel på kakel.
Ni upptäckte att dom gjort ett mindre bra jobb första gången när ni rev och anlitade samma företag igen, eller har jag missuppfattat något?
 
Vi betalade fast pris för en renovering av en gästtoalett. De satte kakel då på kakel utan att vi visste om det, och vi var nöjda med det eftersom vi inte visste om det. Därför anlitade vi samma företag igen när det var dags att återigen renovera den gästtoaletten. Andra gången tog vi dock löpande räkning och då ville de riva ner kaklet istället och inte sätta kakel på kakel. Både de och vi var förvånade när där satt två lager kakel när de rev.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
wildeside
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi betalade fast pris för en renovering av en gästtoalett. De satte kakel då på kakel utan att vi visste om det, och vi var nöjda med det eftersom vi inte visste om det. Därför anlitade vi samma företag igen när det var dags att återigen renovera den gästtoaletten. Andra gången tog vi dock löpande räkning och då ville de riva ner kaklet istället och inte sätta kakel på kakel. Både de och vi var förvånade när där satt två lager kakel när de rev.
Blev dom själva förvånade över hur dom gjort jobbet första gången?
Jag skulle nog ifrågasatt prissättningen och det utförda renoveringen dom utfört första gången i det läget innan dom fortsatte med renovering två.
Men det är min personliga åsikt.
 
  • Gilla
Meko7676
  • Laddar…
En erfarenhet när det kommer till kravspec från kund respektive offert från hantverkare som vi lärt oss är att det spelar ingen roll vad du skriver i din kravspecifikation när det kommer till fast pris . Om offerten som lämnats har missat något, vilket inte är helt otänkbart eftersom offerten oftast mer fokuserar på material och byggtekniska moment, från den beskrivningen/kravspecifikation som du själv tagit fram så ingår inte det i fastpriset.

Så slutsatsen är att riktigt riktigt noga gå igenom offerten med din egen spec (gärna med hantverkaren) för att undvika ÄTOR under själv projektet. Att referera tillbaka till din egen spec är lönlöst eftersom den aldrig signerats av dig och hantverkaren utan det är offerten som skrivs under.
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
wildeside
B BobbyMel skrev:
En erfarenhet när det kommer till kravspec från kund respektive offert från hantverkare som vi lärt oss är att det spelar ingen roll vad du skriver i din kravspecifikation när det kommer till fast pris . Om offerten som lämnats har missat något, vilket inte är helt otänkbart eftersom offerten oftast mer fokuserar på material och byggtekniska moment, från den beskrivningen/kravspecifikation som du själv tagit fram så ingår inte det i fastpriset.

Så slutsatsen är att riktigt riktigt noga gå igenom offerten med din egen spec (gärna med hantverkaren) för att undvika ÄTOR under själv projektet. Att referera tillbaka till din egen spec är lönlöst eftersom den aldrig signerats av dig och hantverkaren utan det är offerten som skrivs under.
När vi skriver kontrakt så läggs kravspecen, våran eller kundens in i kontraktet som en bilaga och skrivs under av båda parter.
Men för att kunna speca ett arbete i detaljnivå krävs att man är kunnig inom området eller anlitar någon för att ta fram specen
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Blev dom själva förvånade över hur dom gjort jobbet första gången?
Jag skulle nog ifrågasatt prissättningen och det utförda renoveringen dom utfört första gången i det läget innan dom fortsatte med renovering två.
Men det är min personliga åsikt.
Jag antar att det gick åtskilliga år mellan dessa renoveringar och att det inte var samma personer på plats båda gångerna. En gästtoalett är inte ett våtutrymme normal och det brukar då inte finnas tätskikt så det är helt ok att sminka med ett nytt lager kakel på det gamla om man vill göra det, givet att man inte saknar de cm yta som försvinner. Att inte sätta ett tredje lager känns ju dock rätt naturligt =)

Behöver man ändå riva upp golv och väggar för att byta gamla rör ja då skulle jag också dragit bort allt, men som sagt var det bara fråga om sminkning med nytt modernare ytskikt hade jag inte varit missnöjd om de satte upp kaklet på det gamla. Men det ska ju givetvis varit något vi var överens om, hade jag förväntat mig att de plockade ner väggar och bröt upp golvet för att kontroller om det funnits gamla fuktskador eller rör som behövde bytas och de bara körde på hade jag blivit ordentligt sne.
 
wildeside wildeside skrev:
Blev dom själva förvånade över hur dom gjort jobbet första gången?
Jag skulle nog ifrågasatt prissättningen och det utförda renoveringen dom utfört första gången i det läget innan dom fortsatte med renovering två.
Men det är min personliga åsikt.
Chefen var visserligen densamma, men han var inte på plats första gången och mindes sedan inte att vi hade beställt av dem tidigare. Det var inte samma plattsättare första och andra gången.
 
Redigerat:
Tvisten slutar med förlikning, för rätten har väldigt svårt för att avgöra vad som är rätt, fel och rimligt i antal uppskattade timmar.
Tvisten slutade med förlikning eftersom ni var överens om en uppgörelse, inte eftersom den var svår att avgöra.

Man är aldrig tvingad att ingå en förlikning, utan kan alltid välja att överlämna till rätten att avgöra vad som är bevisat eller ej. Vid förlikningstillfället har rätten inte heller tagit ställning till om tvisten är svårbedömd, även om de sannolikt framställde det så...
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Nej, vi gav upp. Du vet ju vad en advokat kostar per timma och att tvista vidare var inte värt risken att få en advokatnota som översteg beloppet vi tvistade om.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, vi gav upp. Du vet ju vad en advokat kostar per timma och att tvista vidare var inte värt risken att få en advokatnota som översteg beloppet vi tvistade om.
Har en släkting som ligger i skilsmässa med massa krångligteter så dom använder jurister bägge för dom bor under samma tak.Dom talar bara med advokater och tingsrätten ska besluta om hur gården ska säljas.Vi kan säga den ena parten som krånglar mest och när denna frågade advokaten om möbler så sa advokaten att det blir betydligt billigare om ni köper nya möbler än vad vid kostar om ni fortfarande inte är överens i den frågan.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag vill ge rådet att alltid ta fast pris för att slippa huvudvärk.

Jag tittar bara på "vad får jag?" och "vad betalar jag?". Och då är det slutresultatet jag menar.

Annars hamnar man i detta med att man googlar fram materialet till 20% av priset hantverkaren tar eller man stör sig på att de åker tre gånger till grossisten istället för att ta allt på en gång om det är löpande och så vidare.

Jag upplever att det blir mindre konflikt också.

Och sen ska det ju vara detaljerat vad som ska göras och allt ska finnas skriftligt, det är jag noga med.

Men jag försöker göra det mesta själv nu mer. Har fått lite erfarenhet av att renovera och jag tycker det blir bättre och noggrannare om man gör saker själv. Kanske inte första gången man gör nåt, men andra och tredje så blir det bra.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Har man ett större jobb så att det ändå rör sig om en del pengar kanske man ska fråga efter pris per timme där man enbart får betalt för timmar på plats. Tiden avrundas till hel timme vid projektets avslut. Sedan får de på räkningen slå ut servicebil, milersättning, verktygstvätt, extra kaffefilter eller vad de vill men de får betalt för den tid de klockar hos kund. Så finns bra incitament för att servicebilen har allt från början så röris slipper dra iväg på obetald tid för att köpa något så udda som ballofixer.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.