B
Jag bygger trall på tomten där det tidigare var lite gräsmatta, betongplattor och en damm med näckrosor. Jag ska bygga över hela dammen och idag tog jag tag i dammen genom att gräva ur 15 skottkärror lera. Den var betydligt djupare än jag trodde.

Jag vill ju helst inte ha vatten som står i den under trallen för jag misstänker att det kan börja lukta.? Testade att borra hål med en 30cm låmg 20mm betongborr. Kom inte genom någonstams. Den är byggd precis bredvid ett berg så jag misstänker att det kanske var en skreva som man gjutit på betong bara.

Nu är jag inne på plan B. Fylla igen den. Skulle det kunna fungera att fylla den med jord och sedan ett lager grus som jag sedan gjuter en kaka betong på med lite fall så att vatten rinner av?

Allternativ C som jag funderar på är att ordna en lucka i trallen så att jag kan hissa ner en dränkpump, eller dra en grov slang till dammn som slutar utanför trallen där jag kan koppla på en pump.

Ni har kanske fler bättre förslag?
 
  • Byggplats där en utgrävd damm syns intill en påbörjad trallkonstruktion och stenmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Nu har du borrat hål i den, sätt igen hålet och hur långt ner kan du gäva på utsidan om dammen ? kan du komma ner
ca 20-30 cm , lämpligt om det går att koppla på ett stuprör under mark, sätt in en slang som lutar mot stupet eller bort från huset och fyll igen kross och en duk ovan plus vanlig jord över så rinner ev. vatten bort och inte ner mot din grund
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
Det är 10 meter från huset så det är ingen fara. Det är bara eventuell lukt från stillastående vatten jag är orolig över.
 
J
Kan du få ut vattnet ca 30 cm från ytan ner till något som är frostfritt så kommer det inte att lukta med kross/matta och jord
 
KristinaRT
Varför inte bygga in den i däcket och ha en damm mitt i däcket? Jättehäftigt (y)
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
B
KristinaRT KristinaRT skrev:
Varför inte bygga in den i däcket och ha en damm mitt i däcket? Jättehäftigt (y)
Jag hade nog övervägt det om vi inte hade småbarn . Håller med om att det är lite synd att ta bort en välfungerande näckrosdamm.
 
KristinaRT
B Baskavoda skrev:
Jag hade nog övervägt det om vi inte hade småbarn . Håller med om att det är lite synd att ta bort en välfungerande näckrosdamm.
När vi hade små barn fyllde jag dammen med stora stenar, så det inte blev något öppet vatten de kunde drunkna i, och hade vatten/sumpväxter mellan stenarna. I takt med att barnen blev större plockades ”utfyllnaden” bort och nu är det bara näckrosor, grodor och salamandrar i dammen. Mina barn har alltid älskat djurlivet som kommer med en damm - speciellt salamanderyngel är spännande att titta på (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Behåll gropen så om du senare vill ha en badtunna nedsänkt i trädäcket så finns det plats. vattnet kan du pumpa ur och vattna med.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
Ja det lutar nog åt att jag lägger i en del sprängsten som jag grävt upp nu inför avjämning av ytan och sedan får jag pumpa ut eventuellt vatten. Dammen kommer ligga ca 30cm under överkant trall så det skulle bli lite märkligt att ha den synlig i trallen. Men kanskr dumt att förstöra den om nästa ägare av huset vill riva trallen och återställa till tidigare utseende. Tack för era synpunkter!
 
Hej. Lånar tråden en aning även om den är gammal. Jag har ett liknande problem där vi har en damm utanför en gästsuga belägen på tomten. Det är berg runtom. Sluttar 2-3 meter ner på andra sidan dammen.
Anledningen är att jag vill bygga trall över för att ev sänka ner en badtunna. i framtiden. På bilderna håller jag på att tömma dammen med hävertprincipen. Men de behöver inte komma mycket regn för att den ska bli överfull. Stuprör från taket rinner ner i den.
Jag har övervägt tanken med dränkpump, men går strömmen i regn och rusk och jag har ett spabad nedsänkt så är jag illa ute.
Om man borrar rakt ner. Hur stor är chansen att man träffar en ådra så den tömmer sig själv tror ni?
 
  • Vit villa omgiven av grönska och klippor, i skandinavisk miljö, höstfärger, vindlande trädgård, lugnt och fridfullt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön slang ligger över uttorkad damm vid ett hus. Nedgång, vegetation, avspeglade träd, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck på stolpar över klippig mark med grön vattenslang i en liten grop med vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet vattenfall vid klippor under ett hus med veranda, omgivet av grönska i ett skogslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En damm med spegelreflektion av en person, grön markering, natur, byggnad, bakgrund med vatten och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är omöjligt att säga från en bild om du träffar en sprickzon när du borrar.

Du skulle däremot kunna borra i typ 45 graders vinkel från botten av dammen och sikta på att komma ut i vattenfallet, tex under "klacken". Se till att ha något sätt att kunna rensa hålet bara, för det är nog risk att det sätter igen med tiden.
 
Tack för svaret.

Jag förstår att de inte går att säga utifrån en bild. Jag skulle säga att de är lika svårbedömt även efter platsbesök. :)

Att borra från botten skulle funka. Men kräver en borrlängd på kanske 3 meter. De kanske inte är en omöjlighet.
 
Jag tänkte först dränkpump och hävert ner i en flaska på lämplig höjd så att häverten aldrig går tom, men sen kom jag på att det fryser ju på vintern, och det finns väl en risk att ett borrhål också fryser i utloppet?
 
P Plutus skrev:
Jag tänkte först dränkpump och hävert ner i en flaska på lämplig höjd så att häverten aldrig går tom, men sen kom jag på att det fryser ju på vintern, och det finns väl en risk att ett borrhål också fryser i utloppet?
Lite samma tänk som jag haft också. Problemet med en hävert är ju att den aldrig får suga luft. Även som du nämner att de fryser på vintern.
Hur jag än vrider på problematiken så landar jag i att jag måste få vattnet att försvinna underifrån för att våga lita på konstruktionen. Att borra 2,5-3 meter i berg på svåråtkomlig terräng känns som en svår eller dyr historia.
Borra 3-4st hål på typ 1dm är väl 1 på 1000 att träffa en ådra och få tömt.
Bästa kanske är att helt enkelt bygga trallen uppe på och slopa idén om en nedsänkt tunna.
 
En badtunna vill man inte ha helt nedsänkt då den blir svår att kliva i, en kant som är några decimetrar hög är lagom. Om man fyller gropen med sten tills vattnet rinner över kanske det räcker? Eller täcka noggrant så inget vatten kommer ner i gropen. Limma kanterna med asfalt typ. men tunnan har väl lite serviceluckor man behöver komma åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.