Blev uppringd av en envis Eon försäljerska om att byta från Tibber till Eon. Det skulle vara billigare och enklare med en faktura bla, bla, bla.
Är emot att bli uppringd och få erbjudanden. Enligt försäljerskan så hade nu Eon timpris.
Argumenten var:
11öre/kw billigare än Tibber om jag minns rätt.
Fast månadsavgift 55kr (Tibber har 39kr).

Är det någon som har jämfört dessa aktörer om vilken som blir billigast och "lönar" det sig att byta till Eonjätten?

Jag har nu haft Tibber i precis 2 år och är nöjd. Ser ingen direkt anledning till att byta.
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
I allmänhet lönar det sig att byta prligen för stt nyttja nykundsrabatter. Men använd då någon jämförelse tjänst.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Teckna aldrig innan du dubbelkollat Elskling. Jag bytte till Eon Tim precis då min elbil kommer i höst och de betala 10öre över spotpris för solceller. Genom Elskling fick jag denna finns rabatt. Kommer nog bytta till Tiber när bilen kommer.

Timpris inkl. påslag 5,00 öre/kWh
Årsavgift: 480,00 kr
Rabatt 1125 kr inkl moms dras av efter avtalsstart.
 
  • Gilla
Mr_Almer
  • Laddar…
Jag blev uppringd av vattenfall som även de säger de har lägre pris än Tibber.

Jag har elbil och kör kanske 30-40 mil i veckan, laddar smart på nattetid. Har dock svårt att förstå hur mycket jag i praktiken tjänar på detta. På fakturan skriver de 50% prisgaranti. Men det är väl från snittpriset. Nattetid är ju nästan alltid timspotpris mycket lägre än genomsnitt över dagen? Får man i realiteten nån rabatt mja detta?

Vattenfall har fastpris 120öre 1dec-1jun. Jag styr ju endel på timpriset - främst elbil och att jag fösöker knuffa varmvattentillverkning, men vintertid är det svårare att flytta förbrukningen till billiga timmar - grundvärmen i huset är tvunget att gå även dagtid, jag tror BVP inte orkar köra bara på natten plus det nog blir väl stor komfortförlust OM man kan köra så.

Så visst är det lite lockande att ta fastpris i 6mån och sen gå på timrörligt som då ska vara billigare än Tibber. Men, återigen. I praktiken. Hur funkar det?
 
Nej, dessa 50% är normalt sett ingen rabatt.
Tibber nyttjar sina kunders elbilar för att sälja reglerkraft, det resulterar i att de kanske inte laddas när det är som billigast. För att kompensera det har de garantin att elbilsladdningen inte ska bli dyrare än 50% av det övriga elpriset. Det har fallit ut någon gång.

När jag tecknade timprisavtal uppfattade jag vattenfall som billigare än tibber.
 
  • Gilla
Branco och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, dessa 50% är normalt sett ingen rabatt.
Tibber nyttjar sina kunders elbilar för att sälja reglerkraft, det resulterar i att de kanske inte laddas när det är som billigast. För att kompensera det har de garantin att elbilsladdningen inte ska bli dyrare än 50% av det övriga elpriset. Det har fallit ut någon gång.

När jag tecknade timprisavtal uppfattade jag vattenfall som billigare än tibber.
Skälet för mig att behålla tibber är väl appen... Lätt att avläsa hur mkt man förbrukar... Jag har en "pulse" mätare men wifi räcker inte fram så i praktiken använder jag den inte...

Och att jag köpt en Easee laddare via dem, och kanske ger det mer goodwill om jag är fortsatt kund om boxens installation måste justeras (den har ingen JFB just nu).
 
  • Gilla
tallen113444 och 1 till
  • Laddar…
Just det ser jag som en anledning att inte använda Tibber. De jobbar på att låsa in kunder med tekniska lösningar.
 
  • Gilla
Pappagräv och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just det ser jag som en anledning att inte använda Tibber. De jobbar på att låsa in kunder med tekniska lösningar.
Det kan ligga något i det.

Jag tror jag kan styra easee laddaren och/eller bilen via Home Assistant och se till att ladda när elpriset är billigt på egen hand. Men, tid är pengar och sparar jag nån femtilapp per månad så funkar det bra som det är. Jag har inte riktigt tid och ork att harva runt i HA för mycket.
 
Du behöver bara appen Gridio. Den är gratis. Sköter smartladdningen åt dig galant. Du behöver inte Tibber.
 
  • Gilla
erimos och 2 till
  • Laddar…
I
Vi tvingas dras med EON som nätägare, utan tvekan någon av de dyraste. Förra månaden betalade vi 1000 kr ä nätavgift och 300 kr i EL? De har alltid någon anledning till varför de "tvingas" öka priserna, oftast har vi turen att få vara med och bygga ut morgondagens elnät oavsett om vi vill det eller ej ;)

Det är möjligt man kan få tillfälliga bra deals med EON på den sidan har de trots allt inte monopol men jag kommer aldrig själv välja dem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Hullefar och 12 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Du behöver bara appen Gridio. Den är gratis. Sköter smartladdningen åt dig galant. Du behöver inte Tibber.
Tack för tips, kollade snabbt... Jag har renault, som inte verkar stödjas. Däremot finns nån som har gjort en plugin för Zoe i HA som jag ändå kör för varmvattnet.

Även om jag skulle skaffa fast pris så vill jag ladda bara på nätter, då vi har effekttaxa vilket gör det mkt dyrare ladda dagtid.
 
Nu kollade jag Elskling och Tibber ligger på timpris spot+46 öre och vattenfall +35 öre, försäljaren som ringde mig på vattenfall erbjöd ytterligare 10 öres rabatt, så då landar vattenfall på +25 öre om jag förstod rätt.

Om jag går från Tibber, hur mycket funktion torskar jag? Kunde man ha kvar deras app att styra min Easee laddare?

Nån som styr Easee på annat smart sätt, så man kan styra på de bästa timmarna?
 
D Daniel 109 skrev:
Just det ser jag som en anledning att inte använda Tibber. De jobbar på att låsa in kunder med tekniska lösningar.
Du har nog helt rätt, själv kör jag bara på tibber just nu för deras api, där jag läser upp timpriser till plc för vvb styrning.

För lat för att byta och justera läsningarna 🙈
 
J JohanLun skrev:
Nu kollade jag Elskling och Tibber ligger på timpris spot+46 öre och vattenfall +35 öre, försäljaren som ringde mig på vattenfall erbjöd ytterligare 10 öres rabatt, så då landar vattenfall på +25 öre om jag förstod rätt.

Om jag går från Tibber, hur mycket funktion torskar jag? Kunde man ha kvar deras app att styra min Easee laddare?

Nån som styr Easee på annat smart sätt, så man kan styra på de bästa timmarna?
Jag kör med Greenlys app, men jag har Telge som leverantör. Funkar bra för mig att lägga in min bil och min Zaptec laddare. Däremot så har jag Eco mode på min Zaptec app, men! Den finns även i Greenlys app och du kan sätta den både på bilen och på laddaren. Jag har Eco mode på bilen i Greenlys appen. :)

Jag hade Tibber tidigare men vart inte nöjd alls. Så gick ifrån det. Däremot så är jag väldigt nöjd över Greenlys app och att jag kan lägga till både laddare och bil där utan att ha ett avtal med dem. Jag kan följa all förbrukning, spotpris osv.
 
  • Gilla
Dupuytren och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vad är egentligen problemet med Tibber?
Jag har dem (ingen elbil) och sist jag kollade låg deras timpris (spotpris + div avgifter) lägst. Haft dem sedan 2018.
 
  • Gilla
relier och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.